Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Gelijkstroom ondervloer wisselaandrijving

in Elektronica en analoog

Gestart door Huup, 30 januari 2023 10:26

Vorige topic - Volgende topic

Huup

Moin allen,

Mijn Tillig-wissels worden aangestuurd met Tortoise aandrijvingen. Ik ben daar meer dan tevreden over.
Op mijn volgende baan echter wordt een deel uitgevoerd met een schaduwstation. Daarboven is een wisselstraat. De tortoises zijn hier een 'hang-in-de-weg' bij het ondergelegen schaduwstation.
Daarom ben ik op zoek naar een platte wisselsteller, liefst Tortoise-ish, gelijkstroom en onder spanning blijvend dus.
De bodemplaat waarop de met deze stellers te bedienen wissels liggen, is rond de 19mm dik: 9mm hout, 10mm zachtboard. Voor het oog zijn de wissels Preiserhand-bediend.

Graag advies.

Groet,
Huup

Ondervoer veranderd in ondervloer. Staat wat minder

Ronaldk

Kan je de schidpadjes nog naast het schaduwstation plaatsen? Dan kan je met trek/duwstang het wissel boven de schaduwstation wel omzetten.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald's nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

hgr

Ter overweging: een "klimniveau" tussen beide tafels om de ruimte te creëren voor de wisselaandrijving van de baan boven het schaduwstation.
Dat kan dmv een klimspiraal of andere vorm afhankelijk hoe je baan loopt.
Groeten

Herbert
---------------------------------------
2-rail, Yamorc YD7001 (omgebouwde DR5000) centrale, DCC-next, ARLOCO en 1 DR40888LN-CS. PECO code 100 rails

Klaas Zondervan

Je kunt de MP1 van MTB nemen.
Is maar 2 cm hoog. En je kunt de spanning er op laten staan. Hij schakelt zichzelf af.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Huup

Klaas, dat is m inderdaad. Turtle op zn tsjechisch.....
Ook een dealer gevonden. Binnenkort s heen rijden, men heeft meer dan MTB alleen, zo zag ik.
Dank!

Klaas Zondervan

Huup,
ik zie dat die dealer in België zit. Maar dat komt misschien omdat je dicht bij België woont.
Er zijn ook Nederlandse leveranciers.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

bellejt

ik heb ze indertijd in duitsland besteld.Kwam nog goedkoper inclus verzend dan hier in belgie of NL.
Greetings,salutations,groetjes,

Ronald Halma

Tortoises worden ook wel ondersteboven gebruikt, dus op de plaat waar ook je wissel ligt. Enige punt; je tussenruimte moet dan minimaal de hoogte van een Tortoise hebben.

Als alternatief eronder zijn de MTB's uiterst geschikt.

Citaat van: Huup op 30 januari 2023 10:55
Klaas, dat is m inderdaad. Turtle op zn tsjechisch.....
Ook een dealer gevonden. Binnenkort s heen rijden, men heeft meer dan MTB alleen, zo zag ik.
Dank!

Freebit in Lochem heeft ze gewoon op voorraad en bij zich op beurzen: https://www.h0-spoorstore.nl/nl/n-spoor/rails-en-wissels/mtb-wisselaandrijving/mtb-mp1-wisselmotor-aandrijving-mp1

eitreb

Atlas under table switch machine is misschien een oplossing
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572

ArjanB

Een Atlas under the table aandrijving is wel een heel erg een 1970 oplossing. Als je 2 tellen te lang de spanning er ophoud branden ze door. Kun je beter een MTB aanschaffen

eitreb

Voor een schaduwstation worden wel vaker oudere minitrix,roco of fleischmann toegepast.
Die branden ook wel eens door bij een haperende afschakeling.
Dus die Atlas kan m.i. ook prima.
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

Klaas Zondervan

Heeft die Atlas dan eindafschakeling? Ik kan daar geen behoorlijke beschrijving van vinden.
Het is overigens wel een duur ding, nog duurder dan een MP1.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

eitreb

Ik kan niks over eindafschakeling vinden van de atlas maar waarom zou die niet aanwezig zijn? Het probleem van doorbranden is wellicht ook wel onderkend door atlas.
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

ArjanB

Toen ik weer begon met  het opbouwen van een baan. Heb in het begin ook "atlas switch machine" gebruikt. Want die waren hier destijds makelijk te krijgen voor een groothandels prijs. Op een paar na zijn ze allemaal door gebrand als gevolg van of te veel geschakeld in korte tijd of door dat de spanning er te lang op bleef staan. Ik heb ook nog weleens atlas code 87 wissels gebruikt met bijpassende "switch machine" en die branden net zo hard door als de andere

Met een Roco model heb ik nog nooit problemen gehad.

Er zijn trouwens verschillende types een "simpele" no. 65 die alleen maar de wissel omzet en een luxe versie met een 2e schakeling waarmee je een sein of iets dergelijks kan schakalen (no.66)

De gebruiks aanwijzing van het model no. 65 geeft trouwens aan dat je niet langer dan 1 sec de spanning er op kunt laten staan.

Een eind afschakeling zit er dus denk ik niet in en je kunt beter een MP1 of een Conrad model aanschaffen daar heb je denk langer plezier van.

Arjan

eitreb

Dat lijkt mij dan ook,Arjan.
Ik kwam dit ding toevallig tegen in een Youtube-filmpje.
Toen ik nog Roco en minitrix gebruikte heb ik ook nooit problemen gehad.
Voor die prijs voor Atlas mag je toch wel wat meer verwachten.
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN