Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Hanzelijn in 2027 weer vier maanden dicht

in Grootspoor

Gestart door JoopSpoort, 7 januari 2023 22:54

Vorige topic - Volgende topic

JoopSpoort

Beste mensen,
Ik las in ons plaatselijke suffertje dat de Hanzelijn in 2027 weer vier maanden dicht gaat. Gezien het probleem van vorig najaar n.a.v. de grote stroomstoring kan ik me voorstellen dat de gemeentelijke overheid nu al aan de bel trekt. Hogere overheden hebben vaak de neiging dingen voor zich uit te schuiven.
E.e.a. is bedoeld om de lijn klaar te maken voor hogere snelheden. Dat begrijo ik niet goed:

  • De hanzelijn is bij de aanleg al voorbereid op hoge snelheden, max 200 km/u
  • De Hanzlijn is al voorzien van ERTMS
Waarom dan vier maanden dicht? Weet iemand waarom? En dat alles om van 140 naar 160 km/u te kunnen rijden. WOW ???
Hartelijke groet,
Joop

https://flevopost.nl/lelystad/Raad-Lelystad-vindt-vier-maanden-geen-treinen-in-2027-onverteerbaar-28145388.html
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Blausee-Mitholz

Gokje .......

Aanpassing van de Drontermeertunnel?

Daar mogen de treinen nu al niet op volle snelheid door en remmen daar af naar lageren snelheid.

Mvg Johan

Duplex

Volgensmij heeft het alleen te maken met de upgrade naar ETCS Baseline 3 en het daarna testen.

Daan!

Yes. Hanzelijn moet de eerst zijn waar ERTMS only komt.

Frank 123

Beetje of topic maar: lopen we met onze modelspoor paar jaar voor .. rijden allang digitaal met grensoverschrijdend Europees systeem  ;D
Mijn banen in aanbouw:
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke

Rick

Op Somda stond een uitleg over het waarom van de afsluiting:
Citaat van: Broek53Overrompeld als ik was door de aankondiging dat in 2027 een kwartaal lang de Hanzelijn (plus Lelystad!) en Leeuwarden - Harlingen buiten exploitatie moeten om ze onder ERTMS te brengen, en verbaasd door de vurigheid waarmee dat op dit forum verdedigd werd cq heel begrijpelijk gevonden, ben ik maar eens aan het doorvragen gegaan. Resultaat: ja, men wil 3 a 4 maanden plat en neen, dat heeft niks met de techniek te maken. ERTMS wordt in laboratorium-omgeving opgebouwd en het enige dat getest moet worden, is of het spul buiten daadwerkelijk werkt. In het bestaande beveiligingswerk heet zoiets een binnen-buitentest. Systeemintegratie 1 is kijken of de individuele elementen allemaal werken, integratietest 2 is kijken of het hele systeem in samenwerking goed werkt. Daar heeft de techniek zoiets als twee weekenden of een week nodig. Systeemintegratie 3 is de speeltuin voor de vervoerder en VL - en die willen 3 a 4 maanden niet gestoord worden en het ook niet in nachten of weekenden doen. In dezen kan de inframanager daarom weinig verweten worden, behalve dat het zich in het samenwerkingsverband waarbinnen de implementatie van ERTMS bedacht en besproken wordt, bij hebben neergelegd. En eraan mee hebben gewerkt dat de Staatssecretaris geen alternatieven zijn voorgelegd, waardoor zij allerlei Heel Moeilijk klinkende semi-onzin als argument voor stremmingen van een kwartaal aan het verkopen is. Maar het is eigenlijk dus niet meer dan op papier neergeslagen angst en op voorhand indekken.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

RobbertJan

Citaat van: Blausee-Mitholz op  8 januari 2023 00:13
Gokje .......

Aanpassing van de Drontermeertunnel?

Daar mogen de treinen nu al niet op volle snelheid door en remmen daar af naar lageren snelheid.

Dit is alleen van toepassing op goederentreinen (dron50 / kpnz80) en treinen die rijden onder ETCS (80/100)
(opgezocht op de NS wegkennisbank)

De reguliere reizigerstreinen onder ATB mogen met 140 door de tunnel !maar!
dan knappen je trommelvliezen zowat en zodoende rij ik (en veel van mijn collega's)
veelal rond de 100 de tunnel in om het enigszins prettig voor mijn oren te houden (en die van de reizigers)

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Joop_L

Citaat van: Blausee-Mitholz op  8 januari 2023 00:13
Gokje .......

Aanpassing van de Drontermeertunnel?

Daar mogen de treinen nu al niet op volle snelheid door en remmen daar af naar lageren snelheid.

Mvg Johan
Klok - Klepel verhaal. Er staat nergens beschreven dat "we" niet met 140 km/h door die tunnel mogen.
Groeten Joop, machinist Lls

AB 7216

DE ICNG rijd zelfs met 200 km/h door de tunnel heen tijdens de proefritten.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Joop_L

Zo ook de ICE die, toen de Hanzelijn nog een biljartlaken was, tijdens nachtelijke testritten.
Groeten Joop, machinist Lls

mDDM

Citaat van: JoopSpoort op  7 januari 2023 22:54
...
Ik las in ons plaatselijke suffertje dat de Hanzelijn in 2027 weer vier maanden dicht gaat....
Waarom dan vier maanden dicht? Weet iemand waarom? En dat alles om van 140 naar 160 km/u te kunnen rijden. WOW ???
Hartelijke groet,
Joop

https://flevopost.nl/lelystad/Raad-Lelystad-vindt-vier-maanden-geen-treinen-in-2027-onverteerbaar-28145388.html

ProRail, NS en hun concessieverlener lijken volstrekt vergeten voor wie zij op aarde zijn, namelijk: het laten RIJDEN van treinen voor de REIZGER en de VERLADER. Maar tegenwoordig is het steeds vaker: het NIET laten rijden van treinen omdat men bezig is met eigen INTERNE processen. Niet alleen schaam ik me als oud-NS'er dood voor dit navelstaargedrag, maar word ik er ook steeds bozer om. En de concessieverlener laat het allemaal gebeuren...

Eric B

Veel spreadsheet- en wellicht ook wel meeuwen management ...

M.i. kunnen ze beter inzetten op een verbinding Lelystad - Meppel, of misschien wel Lelystad - Emmeloord - Heerenveen - Assen om de, zoals gisteren door een relatief beperkt incident maar weer bleek, kwetsbare bottleneck Zwolle - Meppel te (kunnen) ontlasten, in plaats van blind staren op hogere maximumsnelheden, waarvan ik, als het over de 100 vs 130 km/u discussie op de weg, alleen maar lees dat dat met de relatief korte afstanden in Nederland toch nauwelijks wat uitmaakt ...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Joop_L

Het gaat niet alleen maar om verhogen van de snelheid, het gaat gewoon om het nieuwe beveiligingssysteem wat geïmplementeerd moet worden.

@mDDM. Beslissing van ProRail, niet van NS.
Groeten Joop, machinist Lls

JoopSpoort

Staatssecretaris Vivianne Heinen komt terug op haar besluit. Te veel problemen met vervangend vervoer en andere werkzaamheden rond Amsterdam die er voor zorgen dat de Flevolijn/Hanzelijn nodig is.

https://flevopost.nl/lelystad/Proef-snelle-trein-op-Hanzelijn-gaat-niet-door-29041021.html


Hartelijke groet,
Joop ter Laak