Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Aansluitschema Vollmer 5222 Kolenbunker

in Elektronica en analoog

Gestart door Berttrein, 1 januari 2023 15:17

Vorige topic - Volgende topic

Berttrein

Hallo allemaal,

Allereerst de beste wensen voor 2023!

Ik wil beginnen met een nieuw projectje waarbij ik een kolenbunker van Vollmer aan de praat wil krijgen. Ik heb helaas geen gebruiksaanwijzing.

Er komen drie draden uit de bunker. Kan iemand mij vertellen hoe ik deze kan laten werken en hoe ik de draden kan aansluiten (op een trafo of met een schakelaar oid)?

Dank alvast! 

Met vriendelijke groet, Bert

ruudns

Zelf heb ik een heel oude faller bergbouw bunker. Daarin zit ook een schuif die door een dubbele electromagneet bewogen wordt.
Geel is de gemeenschappelijke van beide spoelen. De beide blauwen zijn voor open en dicht. ff een 9v batterij nemen en testen. Ze werkt net als een wissel, met een korte puls. Er zit eestal geen eind onderbreking in, dus de spanning er niet op blijven houden.
Werkt meestal op zowel wissel als gelijkstroom. Bij gelijkstroom maken ze minder herrie.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Berttrein

Hallo,
Dank voor reactie. Bij 9 volt batterij gebeurde er niets. Ik heb het nu als een wissel aangesloten. Ik hoor bij indrukken van de bovenste drukknop een brommend geluid maar verder niets, met de hand is de schuif te verzetten. Heb ik aansluiting op trafo zo goed gedaan en is voltage ook goed? Dank voor reactie!

Berttrein

Hallo,
Na veel heen en weer bewegen werkt het nu! Heeft heel lang stil gestaan en heeft klaarblijkelijk een duwtje nodig.
Dank voor meedenken en hulp!