Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Weller soldeerstation WE1010 punt zit los

in Elektronica en analoog

Gestart door KLN046, 15 december 2022 11:46

Vorige topic - Volgende topic

KLN046

Hallo, ik heb 1 maand geleden (Sept) een Weller 1010 en merk dat de punt nogal los zit. Bij het solderen aan rails moet ik super lang wachten voor de punt heet wordt en tin smeld.
Zijn er meerdere die deze ervaring hebben? Het betreft houder WEP70.

bellejt

Greetings,salutations,groetjes,

KLN046

Remunj

Zeker weten dat je de juiste punt voor deze bout hebt?
En is de houder niet toevallig iets ingedeukt aan het einde waardoor de punt er niet goed inpast?
Gr.
Eric

Duikeend

september is al iets langer geleden hoor  ;) maar goed, dat maakt verder niets uit. hij moet gewoon klemmen.
Ik heb zelf de WX1 (naam van het station, de bout ervan weet ik even niet welke er nu op zit)
en die lijkt hetzelfde te werken. maar wat ik wel gemerkt heb is dat de namaak punten die je
ervoor kunt kopen niet goed passen en dus blijven rammelen. dus het kan inderdaad zo maar zijn dat je de verkeerde punt hebt..
Als je hem nieuw gekocht hebt; terug naar de leverancier. heb je hem 2e hands gekocht dan zou het zomaar kunnen dat er een punt van ALI in zit en
die blijven dus rammelen en worden niet warm.
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

KLN046

De punt die erbij geleverd is zo toch goed moeten zijn. Over de punt wordt een huls geschoven en daar zit zo'n 2 mm speling in.
Vermoedelijk daardoor geen goede warmteoverdracht.
De huls heb ik super vast gedraaid.

KLN046

Het is helemaal nieuw gekocht bij Conrad.

Falcon10

Volg.
Heb dezelfde, ook van bij Conrad, en ik ervaar hetzelfde.
Heb het toestel al wel langer, maar aangezien ik het niet veel gebruik, had ik het vermoeden dat ik iets niet goed doe, terwijl het met het oude soldeerding van men vader vroeger wel altijd goed ging.

Cor--24

Als er geen garantie meer opzit, kijken of je wat latoenkoper op de kop kunt tikken en daarvan een opvulling maken.
Mvg.

Cor

VAM65

Citaat van: KLN046 op 15 december 2022 13:09
Het is helemaal nieuw gekocht bij Conrad.
Dan zit er dus nog garantie op. Reclameren, zou ik zeggen

MartinH0

Ik heb hem ook gekocht en de punt zit goed vast. Weller is een kwaliteitsproduct dus dit hoort niet en daarom terugsturen in overleg met Conrad.
Met vriendelijke groet, Martin

FritsT

Haal de punt er eens uit en maak een foto. Kunnen we vergelijken, maar ik vermoed dat de punt zijn "voetje" (voor een deel) mist.

Dat voetje moet natuurlijk wel strak tegen de binnen-stift komen.
Bij mij corrodeert dat contactvlak in de loop van de tijd (agressief vloeimiddel) en moet het even schoon worden gemaakt. Doe je dat niet dan kan je wachten tot je een ons weegt. Heb je ook met een punt waarvan de beschermlaag weggevreten is.

Ja, een solderbout is net een levend wezen... het verandert steeds en heeft onderhoud nodig. Maar het is super als het werkt.

bellejt

de punt op de foto is eigenlijk niet de juiste.Moet er eentje zijn met verlengstuk :

Greetings,salutations,groetjes,