Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Wohnzimmer Rbf materieelshow

in Wat zijn we aan het rijden?

Gestart door Ferdinand Bogman, 14 december 2022 10:56

Vorige topic - Volgende topic

hrp

:)
Dozen vereeuwigen en weggooien, het ruimt op in de circulaire tijd van nu. En Japan is ook aardig dichtbevolkt net als onze Randstad...
Groet,
      Ronald

Ferdinand Bogman

Er moest ruimte gemaakt worden voor nieuwe dozen, Ronald.

Voor een tiener met alleen zakgeld bleef er altijd veel te wensen over, bladerend door de catalogus. Met een grotemensensalaris kon ik, in de coronajaren, die wensen alsnog vervullen. In het kielzog van opa's treinen kwam dus het een en ander aan ooit gedroomde treinen mee:

Van links naar rechts:

• een zwaar verweerde BR 58 van Roco, waarvan de loc-tenderkoppeling gerepareerd moet worden. Mazzeltje: er zit een Faulhaber-motor in;
  • de sierlijke SBB C 5/6 van Roco, voor een paar euro op de beurs in Houten! Hij is inmiddels al twee keer zo duur ;) want er was iets mis met de aandrijving - en nog steeds. Dat lossen we nog wel een keer op. Binnenkort krijgt de locomotief in ieder geval mooiere wielen in het AW;
  • de T3 van Fleischmann in de mooie uitvoering van de jaren 80. Met gebruinde wielen en een decoder, wat ook een mazzeltje was - de verkoper stuurde per ongeluk het verkeerde exemplaar maar deed daar zelf niet moeilijk over;
  • de BR 38 (P8) van Fleischmann waar, voor de verandering, niets mis mee is;
  • de BR 24 van Fleischmann, die de troost had moeten zijn voor de van de brug gestorte BR 94;
  • de BR 65 van Fleischmann, ook in de mooie versie uit de jaren 80;
  • een ook zwaar verweerde BR 44 van Roco, die op het eerste gezicht in orde is;
  • een Roco NS 2200 in het bruin en twee in het geel-grijs, om samen met het exemplaar van opa lange goederentreinen te slepen. Een van de geel-grijze is een dummy en blijkt ook nog eens een overgeschilderde bruine :). Weer een mazzeltje: de forumgenoot van wie ik ze overnam dacht dat het allebei dummy's waren. Dat ze wat opknapwerk nodig hebben, was me wel verteld.

Niet helemaal passend bij het Duitse stoomgeweld had ik toch ook treinen op mijn verlanglijst staan, waar ik zelf in zat. Op weg naar mijn opa in Utrecht of later, op weg naar mijn ouders in Baarn:

De NS Sprinter en Plan V van Fleischmann.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

hrp

Hi Ferdinand,

Een mooie verzameling!
Een tiener met alleen zakgeld....
Je kon toch ook een krantenwijk nemen, bv het Nieuw Utrechts Dagblad?
Groet,
      Ronald

Ferdinand Bogman

Haha, dat was De Baarnsche Courant! Die heb ik gelopen: een half seizoen. Van augustus tot en met de nieuwjaarsfooien. Toen was ik het zat. Ik weet niet meer of ik daar een trein of een platenspeler van gekocht heb :).
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

hrp

Ha, ik zag dat je van later datum bent, het NUD kon je niet legaal bezorgd hebben..
Groet,
      Ronald

Ferdinand Bogman

Ze zijn natuurlijk niet zo mooi als de m-rijtuigen van Ade, maar om nostalgische redenen houd ik ze toch graag: de rijtuigen die Fleischmann in de jaren 60 produceerde. De meeste zijn ook m-rijtuigen. Inmiddels heb ik de hele verzameling compleet.

Om te beginnen nog even degene die mijn vader al had:

Toen ik eindelijk genoeg zakgeld had kocht ik er twee m-rijtuigen bij:

Opa had ook een mooie verzameling (waaronder het groene bagagerijtuig, Düm, hierboven):

Het leek me leuk om, naast de exemplaren van mijn vader en opa, de rest van de 26,4 meter-rijtuigen erbij te verzamelen. Eerder had ik er al een paradeplaatje van geschoten. Maar ze verdienen ieder een eigen portret. De Silberlinge:

De rood-crème TEE en het Scharnow-ligrijtuig:

Het nog ontbrekende 2e klasserijtuig Büm:

En de Italiaanse versie:

Dat bagagerijtuig van de FS valt er een beetje buiten, maar was bij de koop van het m-rijtuig inbegrepen.

De volgende opdracht voor het Wohnzimmer AW is het onder handen nemen van deze rijtuigen, zodat ze allemaal rijvaardig zijn, met de juiste flenzen, werkende koppelingen én binnenverlichting.

Robkop

Toevallig dit draadje tegengekomen en de verhalen over vader en opa meegekregen.
Mijn passie voor de modeltreinen is ook door m'n opa veroorzaakt.
Die had een opklapbare baan in de huiskamer en als die werd opgezet was t feest, voor mij als klein menneke tenminste.
een paar jaar later had ik als 8 jarige m'n eerste trein-baan en nu, 60 jaar later, heb ik nog een paar oude lok's die ik van hem heb ge-erfd.
De verhalen in dit draadje, roepen bij mij wel wat herinneringen op aan mijn eigen band met m'n grootvader.
De groeten van Rob

Peter J K

Citaat van: Ferdinand Bogman op 30 april 2023 21:56Het mag duidelijk zijn dat mijn opa zelf ook een modelspoorbaan had. Die stond in de kelder van zijn woning aan de Springweg in Utrecht. Hier zien we hem aan het werk om de treinenloop in goede banen te leiden:

Opa was zelf in zijn jonge jaren leerling-machinist en seinhuiswachter geweest bij de NS. Daarom had hij zijn modelspoorbaan een Nederlands tintje gegeven. Op de spoortafel bevond zich het grote station Utrecht CS, met een rangeerterrein, lokomotiefdepot en het seinhuis, van waaruit alles bediend werd. Vanuit Utrecht CS reden treinen via Overvecht van de tafel af. Ze passeerden de brug over het Biltse meertje (een wasteil vol water, gekleurd met Reckitt's Blauw), en maakten bij Bilthoven een bocht. Daarna gingen ze langs de wand van de kelder richting de keldertrap. Daar maakten de treinen een bocht onderdoor en namen een steile helling, om na de volgende hoek in station Baarn aan te komen. Vanaf daar daalden ze af (in het Spoorwegravijn?), doken een tunnel in en verschenen vlak voor Utrecht CS weer op de spoortafel.

Als klein kind speel ik met zijn treinen als ik op bezoek ben met mijn ouders. Vanaf eind lagere school mag ik in mijn eentje, met de stoptrein Baarn-Utrecht bij mijn opa langs. Ik kan me nog herinneren hoe het was om een kartonnen kaartje te kopen, later die gele flappen uit de matrixprinter. Er reed Plan V, met rode banken, later turkoois. De trein kwam eerst nog aan op het kopspoor zes. De nieuwe sporen 1 t/m 4 waren toen nog in aanbouw. In de stationshal boven de sporen lag een zwarte noppenvloer, en Kochius stond er nog te spelen. Hier staat hij op de Oudegracht:

[flash=800,600]https://www.youtube.com/v/ZmUolk68TR0[/flash]

Er liep een hellingbaan, met diezelfde zwarte noppen, Hoog Catharijne in. Ik ging rechtsaf om bij het Moreelsepark het winkelcentrum te verlaten. Vanaf daar liep ik naar de Springweg.

Mijn eigen spoorbanen zijn nooit verder gekomen dan rails, elektronica en een begin van aankleding. De spoorbaan van mijn opa daarentegen, kan ik me alleen herinneren zoals hij ongeveer af was.

Station Bilthoven

Het kerkje (deels van karton) mocht ik in elkaar zetten.

Station Baarn

De hoofdbaan was enkelsporig, maar in Baarn konden goederen- en stoptreinen ingehaald worden. Op het derde spoor kwam de stoptrein uit Utrecht binnen, die als enige de andere kant op de hoofdbaan bereed.

Een overzicht van de spoortafel:
  • Vooraan het opstelterrein voor goederen- en personenmaterieel. Daar staan ook de rijtuigen uit de Jouef-startset
  • Daarachter station Utrecht CS (de overkapping is verwijderd voor de foto)
  • Op de achtergrond station Baarn, tegen de wand van de kelder.
De foto is een beetje scheef: in werkelijkheid liep het hoofdspoor, langs station Baarn, af van links naar rechts. Station Utrecht CS lag horizontaal.

Het lokomotiefdepot. Ook hier de klassieke Fleischmann-draaischijf en de Vollmer-lokloods

Drukte op het stationsplein

Hoewel de baan dus behoorlijk aangekleed was, was opa waarschijnlijk meer een rijder dan een bouwer. Hij had dienstregelingen opgesteld en reed op de klok. Als je de eenvoudige dienstregeling op tijd reed, kreeg je het "diploma A als Seinhuiswachter". Voor een uitgebreidere dienstregeling, met alle goederentreinen, was er ook een diploma B.

Een deel van het seinhuis.

Zijn zelf gehaalde Diploma A is bewaard gebleven:

De objectiviteit ervan valt te betwijfelen, omdat opa zelf directeur én examinator was. Toch staat achterop vermeld dat er één fout is geconstateerd en een aanmerking is gemaakt (die verder niet vermeld is). Het beoordelingscijfer is ondanks dat een 9!

Verder valt op dat het diploma is uitgereikt op 18 mei 1978. De baan moet in die tijd grotendeels af zijn geweest, in ieder geval rails en techniek. Mijn opa hield een tijd lang alles netjes bij en daarom weten we wanneer hij begon:

De "Fleischmann" Spoorweg Maatschappij
Opgericht: 1 Augustus 1963

Later meer over de treinen van mijn opa.

Even citeren en kijken wat er dan gebeurt.
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB