Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer

in Trams en smalspoor

Gestart door gdh, 6 november 2022 18:07

Vorige topic - Volgende topic

gdh

Als inwoner van Lemmer ben ik altijd geïnteresseerd in de geschiedenis van mijn woonplaats.

Een onderdeel van deze geschiedenis is de NTM tramlijn van Joure naar Lemmer (en andersom). 

In Lemmer was vroeger de mogelijkheid om vanaf het perron gelijk over te stappen op de Lemmerboot welke over de Zuiderzee van en naar Amsterdam voer.

Vanaf vrijwel na de oorlog is er tot 1964 er op deze lijn alleen nog gereden met een Sik (234) met goederen.






Tegenwoordig herinneren alleen nog enkele straatnamen aan de tramhistorie.
Verder is de tramdijk nog vanaf de Zijlroede tot Joure terug te vinden in het landschap.
Zelf heb ik nog wel het remise gebouw gekend dat toen gebruikt werd voor de gemeentewerken.
Ook dit gebouw is inmiddels gesloopt en hier staat tegenwoordig een supermarkten complex. 





Zo liep ik begin jaren negentig als 13/14 jarige het gemeentehuis van de gemeente Lemsterland binnen.
Destijds kon men gewoon het gemeentehuis binnen lopen en bij de balie werd gezegd dat je de trap op moest lopen en naar het kantoor van bouwkundige zaken kon.

Hier was een vriendelijke ambtenaar die mij wel wou helpen aan tekeningen van het tramstation Lemmer.
Zonder te hoeven zoeken liep hij naar een grote archiefkast waar de tekening in hing. 

Hij maakte een aantal A3 kopieën voor mij en daarmee kon ik beginnen te bouwen. 




Hoewel mijn knutsel- en tekenvaardigheden toen wel redelijk waren is het gebouw nooit helemaal geworden zoals ik mij dat voorstelde.
Het was low-budget gemaakt van Faller steentjeskarton in halfsteensverband en het dak van (veel te grof) golfkarton. 

Zoals het bij iedereen wel bekend voor komt ging zo rond de 15e/16e jaar de treinspullen naar zolder i.v.m. andere interesses.
De tekeningen heb ik al die jaren goed bewaard.



Zo'n tien jaar terug heb ik de treinenhobby weer opgepakt en ben op dit moment met een baan bezig gesitueerd aan de Noordzee in Duitsland.
Echter bleef het idee bouwen van het tramstation lemmer altijd nog in mijn achterhoofd.

Intussen al wat tekentechnische, knutsel en bouwkundige vaardigheden rijker ben ik als tussendoor-project begonnen aan het NTM stationsgebouw van Lemmer.
Wat nu ook helpt is dat ik inmiddels meer tools tot mijn beschikking heb zoals CAD, een snijplotter en 3D printer.
Veel info is te vinden op het internet en als je iets nodig bent bestel je het online.
Op een beurs had ik inmiddels al wat Kibri muurplaten gekocht. Styreenplaten en profielen zijn zijn in de loop der jaren ook wel verzameld en overgebleven van andere projectjes.

Wat ik er mee ga doen wanneer het gebouw gereed is weet ik nog niet. Wellicht eens een module bouwen.

Inmiddels ben ik wat verder met het gebouw. Maar vond het wel aardig om een bouwverslag vanaf het begin te plaatsen.
Ik zal hier zo nu en dan een stap van het bouwproces plaatsen.

Piet Groot


MathynK

Wat een ongelofelijk leuk onderwerp. Heel veel succes met onderzoeken en bouwen!

Gr, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Edsko Hekman


gdh

bedankt voor de reacties. Ik heb wel een paar onderzoekjes moeten doen, deze komen nog wel aan de orde.

Laat ik dan de eerste stap maar vast plaatsen:

voorbereidingen

Tegenwoordig zijn er tekeningen van o.a. het stationsgebouw terug te vinden op Tresoar.nl: http://collections.tresoar.nl/digital/collection/trlkaarten22
Deze tekeningen zijn volgens mij schetsontwerpen. De tekeningen die ik destijds bij de gemeente heb gekregen zijn gedetailleerder en op een paar punten anders.
De tekeningen zijn ook voorzien van maatvoering welke zo overgenomen kan worden. De rest wordt ingemeten en 1:1 in CAD per gevel uitgetekend.




De gevels worden vervolgens 1:87 op papier uitgeprint.



Gevels
 deel 1
De gevels worden met een stukje schilderstape op het baksteenplaat geplaatst (zo goed mogelijk gepositioneerd op het metselwerkverband) 

De kozijnsparingen worden uitgesneden. Bij het snijden van de kozijnsparingen wordt er een kruis in gesneden zodat deze om te vouwen zijn.
Ook heb ik hierbij de Dremel af en toe bij gebruikt wanneer het mij niet snel genoeg ging. 


Het reliëf in het gevelmetselwerk komt later.



Basisconstructie
De metselwerkplaatjes bleken niet mooi vlak te zijn. Om hier het gebouw van te bouwen leek mij geen optie.
Er moest een goede stevige basis komen waar de gevels later tegenaan geplakt kunnen worden.

Met carbonpapier werd de bodemplaat en verdiepingsplaat overgaat op 4mm dik MDF.
De contouren hiervan passen binnen de buitenwanden.
De beide platen worden met wat schotjes op de juiste hoogte t.ov. elkaar geplaatst met houtlijm en goed haaks gehouden.
De schotjes worden zo geplaatst dat er voldoende stevigheid in komt maar ook dat het qua binnenverlichting en ruimte verdeling logisch is.


Eric B

Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Noordernet

Dit is een hartstikke leuk onderwerp. Succes met de bouw.

Wolter
Kleinschalig prutsen aan spoor en tram.

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

Geert, dit is nou eens een leuk draadje om te volgen. Terug in de tijd en toch naar het heden met het vorm geven aan je bouwwerk. Jij hebt terdege voorstudie gedaan dus ben ik zeer benieuwd naar het eindresultaat. Dat bereik je niet vandaag op morgen maar daardoor interessant om de vinger aan de pols te houden. Succes met deze ontwikkeling Geert.

Met vriendelijke groet, Klein Bruntendijk, Friesland.
                                 Kees
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

gdh

#8
wederom bedankt voor de reacties.
stap 2:

Gevels deel 2
De rollagen en bijzonderheden in het metselwerk worden uitgetekend en met een snijplotter in 1mm styreenplaat gegraveerd.

Het siermetselwerk boven de kozijnen wordt met de snijplotter in 0,5mm styreenplaat gegraveerd.
Na het plotten en graveren worden deze in de muurplaatjes geplaatst.



Kozijnen
Gebaseerd op klassieke kozijn- en raamhoutafmetingen zijn de kozijnen in 3D uitgewerkt.



Na een aantal proefprintjes en weer aanpassen kwam ik uiteindelijk tot een kozijn met acceptabele afmetingen waarin 3D printer de roeden ook meeprint (PLA in hoogste kwaliteit).



Voor het gemak is de achterzijde geheel vlak gemaakt zodat het kozijn later in één keer beglaasd kan worden.
Een proefkozijn gelijmd aan het kibri metselwerk bleek goed te houden met Faller lijm dus dat komt ook goed.
Voor het zicht en het passen zijn de kozijnen eerst met een stukje schilderstape achter de gevels geplakt.




Edsko Hekman


VFR

Fantastisch onderwerp. De broer van mijn pake was conducteur op de tram naar De Lemmer.
De NTM is mijn inspiratiebron nummer 1. Zeker met de combinatie stoomtram en haven in Lemmer.
Blijf dit draadje lekker volgen.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

gdh

#11
Leuk VFR, 

Herinnert mij er aan dat ik heb nog een uniformknoop heb van conducteur L. Sloothaak . Deze heb ik zo'n 25 jaar terug van zijn kleinzoon gekregen. 

(L. Sloothaak vertelt in het boek 'Friesland rond per tram' over de beschieting van de tram bij Follega 5 augustus 1944)



en weer terug in de vitrine...

Stap 3

Toren 1

Vanaf de Lemster binnenhaven was het tramstation goed te herkennen aan het torentje dat t.o.v. het gebouw onder hoek van 45º gedraaid stond.

Het torentje accentueerde de hoofdentree dat toegang gaf tot een redelijk imposante hal (4meter hoog) waar zich het loket bevond.
Via de aanliggende wachtkamer had men toegang tot het perron.




Bovenop het torentje stond een sierlijk hekwerk en een vlaggenmast. 

Het torentje schijnt tijdens de oorlog ook nog gebruikt door de Duitsers (voor observatie of luchtafweer?). 

Tijdens of na de oorlog is de kap van het torentje verdwenen.
Het zou wel gemakkelijk zijn om het stationsgebouw nu zo te bouwen, maar met kap is fraaier en daar ga ik voor.
Mijn rode Kibriplaten zijn inmiddels bijna op, dus ik stap over op de bruine versie (Kibri backstein Kreuzverbund platte 34147).
Voor het eindresultaat maakt dit geen verschil.




Naast het metselwerk plak ik strookjes 1mm styreen en maak ik blokken van 0,5mm styreen.



VFR

Je mag 3x raden wie de broer van mijn pake is. Lammert Sloothaak.  :D
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

gdh

#13
Geweldig :) Ik heb deze knoop van zijn kleinzoon die naar hem vernoemd is.

Frank 123

Mooi project. (y)

Mag ik vragen welke snijplotter en 3d printer je hiervoor gebruikt?

Mijn banen in aanbouw:
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke