Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

Smalspoor H0e Digitaal.?

in Trams en smalspoor

Gestart door Ap-Albert, 31 oktober 2022 14:34

Vorige topic - Volgende topic

bask185

volgens mij is het zo, als een lok prima analoog  rijdt zonder 'hikken', (ofwel de stroomafname is goed) zal hij digitaal niet opeens slechter gaan rijden. Normaliter krijg je beter rijgedrag vanwege de ingebouwde lastenregeling en cruisecontrol.

Als de stroom afname gewoon goed is, is een powerpack niet noodzakelijk. Desalniettemin, is een powerpackje wel een nice to have.

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ap-Albert

#16
Hallo.

@Ronald Halma Ik had het even op gezocht op Google en begin het te snappen....
Een Powerpack of Stay Alive lijkt mij dan altijd beter ongeacht de schaal waar je mee rijdt je hebt dus altijd stroom al is het maar een paar seconden de rijeigenschappen gaan er op vooruit denk ik...
Ik gaat het zeker zelf niet doen als het nodig is laat ik het doen lijkt me inderdaad verstandiger aangezien ik daar nog niks vanaf weet... :D

Mvg... Albert...

Ap-Albert

Citaat van: bask185 op  1 november 2022 16:52
Als de stroom afname gewoon goed is, is een powerpack niet noodzakelijk. Desalniettemin, is een powerpackje wel een nice to have.

Mvg,

Bas

Lijkt mij ook dat het een verbetering in het rijgedrag gaat geven....

Sven

Citaat van: Ap-Albert op  1 november 2022 15:44
Maar je zegt dat de locjes in H0e best licht zijn dus lijkt mij dan dat met het plaatsen van een decoder het geheel zwaarder wordt waardoor er beter contact is met de rails waardoor je toch betere stroomafname heb of zie ik dat verkeerd.?
LOL (bij gebrek aan passend emoji) Een decoder weegt nog niet eens 1 gram. Mijn weegschaal blijft op 0 staan als ik er eentje op leg.

Citaat van: bask185 op  1 november 2022 16:52
volgens mij is het zo, als een lok prima analoog  rijdt zonder 'hikken', (ofwel de stroomafname is goed) zal hij digitaal niet opeens slechter gaan rijden. Normaliter krijg je beter rijgedrag vanwege de ingebouwde lastenregeling en cruisecontrol.
Jij rijdt H0, dus je meeste locomotieven zijn doorgaans zwaar genoeg (150-250 gram) en hebben meer stroomafnamepunten, waardoor jij onverwacht stilstaan niet veel ervaart. De rijeigenschappen worden inderdaad beter met een decoder, maar met kleine locs neemt het stilstaan dramatisch toe. Ik kan je garanderen elke bezitter van een digitale Köf in N spoor zonder back up power dit kan bevestigen. Ik kan een klein locomotiefje met Zimo decoder en de stayalive STAC01 zo langzaam laten rijden dat je alleen zien dat ie rijdt als je de koppelstang blijft observeren. ;D Maar kleine N en H0e locs zijn veel lichter en hebben vaak maar twee of drie stroomafneempunten. Nadat ik veel irritatie had met stilstaande treinen in digitaal, ook op brandschone rails, maar in analoog met dezelfde locs prima rijervaringen heb ik het eens bij Train-O-Matic nagevraagd waarom dit is, want ik had dezelfde gedachte als jij: digitaal zou het minstens net zo goed moeten rijden als analoog. Van Train-O-Matic komt de uitleg vandaan dat analoog de motor genoeg inertia geeft om over minuscule stroomonderbrekingen door te rijden, maar digitaal wil de decoder complete controle hebben en de motor direct tot stilstand brengt.

Nadeel in N en H0e is dat er zeer weinig ruimte over is. En je wilt ook geen metaal weghalen. Het kleinste en beste wat mij bekend is momenteel is eerder genoemde Zimo oplossing. Hieronder zie je een Minitrains H0e aandrijving met Zimo MS500 geluidsdecoder (midden tegen motor), STACO1 stayalive (rechts, met supercaps) en speaker (links). Zonder die stayalive rijdt het poep en staat het elke 10 cm stil en het geluid dood. De aandrijving is 37 mm lang en het hele model weegt slechts 40 gram.


Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

bask185

CiteerJij rijdt H0, dus je meeste locomotieven zijn doorgaans zwaar genoeg (150-250 gram)
Guilty... het liefst met mijn zware metalen class 37 met minstens 4 stroomafnemende assen  ;D

Ik wist niet dat bij stroomuitval de decoder actief tegenwerkt  :-\. Nu je het zo zegt, vond ik al wel dat treinen tamelijk abrubt stoppen bij spanningsuitval. Dit klinkt erg onpraktisch, maar het zal wel een veiligheids dingetje zijn voor een goede noodstop werking. Zijn we n.b. gezegend met een noodstopfunctie in DCC, gebruiken onze centrales dat niet en zetten ze de spanning af bij gevaar  ::).

Ik weet nog dat op de HTS er een groepje was die een model lift hadden gemaakt die regeneratief werkte.

Als je die lift kooi met de hand omlaag duwde terwijl die uit stond, genereerde het circuit genoeg 'sap' om de besturing aan de praat te krijgen. Het scherm gaf de juiste vloer weer aan en de 'piep' deed het weer ;D ;D

Hadden onze decoders dat maar. In plaats van power caps, kan je de geringe inertia gebruiken om... net even over dat vuile stukje spoor te rijden (in theorie) in plaats van bewust tegen te werken  ;D

Bedankt voor de wijze les, Sven.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ap-Albert

Citaat van: Sven op  2 november 2022 10:58
LOL (bij gebrek aan passend emoji) Een decoder weegt nog niet eens 1 gram. Mijn weegschaal blijft op 0 staan als ik er eentje op leg.

Ik had het gelijk op google opgezocht hoe het zat want ik wist hier niks van...
In ieder geval heb ik weer wat geleerd en zal er zeker aan denken als ik digitaal ga...

Mvg... Albert...