Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Hoeveel zuurwagens zijn er?

in Al het andere!

Gestart door Wil uit ZO drenthe, 14 juni 2022 10:26

Vorige topic - Volgende topic

Wil uit ZO drenthe

Hallo,
Piko heeft meerdere keren een wagon voor zoutzuurflessen gemaakt met remmershuisje.
Nu heeft Brawa er ook een gemaakt zonder remmershuisje.







Als je naar de wagen nummers kijkt, zouden er 462 zuurwagen zijn geweest.
Volgens mij klopt dit niet en zijn de nummers verzonnen of zoiets.

Wie weet hoe het werkelijk is?

Groetjes
Wil



De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Mar-Cas

Wil,
Als je  in het Utrechts archief zoekt naar pottenwagen dan vind je bij  NS partikulier materiaal de nummers die bij verschillende firmas gereden hebben.
Je zal ze moeten optellen want de nummering is niet op volgorde.

Suc6
Caspar
Greetz Caspar

Falkenberg

Net als alle privéwagens waren de pottenwagens bij de NS in de 5xxxxx reeks opgenomen. Hiervan werden nummerreeksen aan verschillende klanten uitgedeeld en ruim verdeeld, de nummergroepen waren dus nooit vol. Voor een goed overzicht van NS pottenwagens kun je in het HUA kijken: https://hetutrechtsarchief.nl/onderzoek/resultaten/archieven?mivast=39&mizig=210&miadt=39&miaet=1&micode=921&minr=34152161&miview=inv2&milang=nl

dirkjan

Jeroen Vreeken

De 515, en 702 zijn er in terug te vinden. Maar de 240 niet...

Overigens is op de tekeningen van de 702 (en de gerestaureerde 704 van de MBS) niks terug te vinden van dat trapje, en ook het aantal 'ramen' klopt niet.
Ikzelf vind dat niet zo'n probleem, afgelopen week bij een bezoek in Haaksbergen heb ik toch het Piko modelletje meegenomen. Het is een leuk wagentje, ik ben geen klinknagelteller en wat extra inkomsten voor het museum zijn altijd goed....

marco

Citaat van: Jeroen Vreeken op 14 juni 2022 11:10
De 515, en 702 zijn er in terug te vinden. Maar de 240 niet...

Jawel hoor, de 520240 P is gebouwd op het onderstel van de 520218 P ....
Oldskool Fleischmann H0 Tandradbaan & NS TP 3/4.

Jeroen Vreeken

Ah, duidelijk. Maar is dat op die pagina terug te vinden? (Want dat is mij nog niet gelukt) Of heb je dit uit een andere bron?

AB 7216

Kijk maar op de tekening van de 520218, daar staat deze opmerking genoemd.
Alle wijzigingen werden in die tijd netjes op de tekening vermeld.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

j.ossebaar

ga naar raadplaatje 5410 .
of national register railmonument ,onder pottenwagen , NS 520704 p uit 1931 en 4 stuks gebouwd .voor KNZ  AKZO . vervoer zoutzuur of bleekloog .