Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Roco Z21 detector programmeren

in Digitaal

Gestart door Falcon10, 12 maart 2022 15:56

Vorige topic - Volgende topic

Falcon10

Ik dacht vandaag "snel" even een testspoortje op te zetten met mijn Z21 centrale en een Z21 x16 detectormodule om een spoortje op te zetten om snelheidsmetingen/ijking op te doen.
Aansluiten van alles was wel snel, maar daar eindigt het verhaal.
Ik krijg de Z21 detector niet geprogrammeerd. Eerlijk gezegd ook niet duidelijk hoe je die moet programmeren.

De Z21 x16 detector is aangesloten via de R-bus rechtstreeks op de Z21 centrale, centrale hangt tevens op het Roco/TP Link routertje uit de set, samen met mijn PC waar ook iTrain op geinstalleerd is. Ik kan in de Z21 Maintenance Tool de module uitlezen, dus dat lukt al, en in he iTrain programma is de Z21 centrale ook ingesteld.
Maar hoe krijg ik dat ding een adres ingepragrammeerd zodat ik daarna in iTrain een recht stuk spoor kan maken om daar 3 blokken in te zetten en vervolgens snelheidsmetingen te doen etc ?

Ik zou denken : programmeer een adres in de Z21 x16 detector, voeg daarna in iTrain bij de instellingen van het blok het detectoradres in met de betreffende uitgang, en klaar, maar dat is volgens mij te vooruitstrevend gedacht ?

De handleiding van de x16 detector is "simpel" :

CiteerThe blue "Status" LED flashes briefly and does not light up permanently until you have connected the
Z21®- Detector X16 to the R-Bus. Press the programming button on the Z21®- detector X16 for at least 1
second; the white program LED starts to flash. Activate a magnet article with the address of your choice
within the next minute. The magnet article can be activated using the Z21® App or another input device
such as the MULTIMAUS. The address has been accepted by the Z21®- detector X16 after the white program LED has stopped flashing.

Ik kan dus effectief een paar seconden op de programming knop drukken, waarna het witte ledje van programmeermodus begint te blinken zoals de handleiding zegt, maar wat dan ?
Dan moet je een magneetartikel activeren binnen de minuut via de Z21 App of via de Multimaus.
En daar ben ik de weg kwijt. Wat is een magneetartikel in deze context ? En hoe kan je op een uitgang van de detector nu een magneetartikel activeren als je hem aan het programmeren bent ? Gewoon een lok/wagon op het blok zetten ? Vind het echt onbegrijpbaar/niet logisch.

Iemand die me op weg kan helpen ?

Jeroen Rood

Volgens mij moet je "gewoon" een wissel bedienen op het adres dat je wilt. Dus als je de detector op adres 1 wilt hebben, zet je wissel 1 om. Hoe dat achter de schermen werkt, is verder niet zo interessant, zolang het maar werkt. ;-)
Ik heb zelf geen Z21, dus de uitvoering mag je zelf uitpuzzelen...

Jeroen.

kar

Je kunt de X16 op de volgende manieren programmeren:

Methode 1: Via de programmeerknop op de X16
Als je deze indrukt gaat het witte programmeerlampje branden. Vervolgens schakel je een wissel met het gewenste adres. Het gaat er niet om of dit wissel wel of niet bestaat op jouw baan: de X16 module 'luistert' op dat moment naar het eerst binnenkomende wisselcommando en gebruikt dit als adres voor je X16 module. Na het schakelen van het wissel zal het witte lampje doven en is het programmeren klaar.

Methode 2: via de RBus config tab in je Z21 software
Je zorgt dat je de X16 module die je wilt programmeren als enige hebt aangesloten op de RBus uitgang van de Z21 (eventuele andere X16s koppel je dus even af). In de Z21 software kies je welk adres je wilt toekennen aan de X16 en daarna assign je het adres aan de module en krijg je een paar pop-up meldingen met waarschuwingen en bevestigingen. Je hoeft in dit scenario dus niet op de program-knop van de X16 te klikken!

Zo uit de doos heeft een X16 standaard nr 1 als startadres.
Henk | H0 | Rocoline | Z21 icm X16 melders en signal/switch decoders | OC32 icm servo's | iTrain 5.1

Rien46

Ik heb hetzelfde probleem. Ik heb 5 detectors in mijn baanplan gezet. Mijn vraag is welk adres moet ik deze decoders geven, ik heb via de multimaus al 50 adressen aan wisseluitgangen van de Z21 switch decoder toegekend.
moet ik nu nieuwe adressen geven bijvoorbeeld vanaf adres 60 of zo. Is het goed begrepen dat iedere detector apart  van een adres moet worden voorzien?

HugoB123

Met de decoders moet je volgens mij altijd met 1 beginnen en mogen er geen lege nummers tussen zitten. De x16 zijn eigenlijk twee decoders van 8 in een. In iTrain kun je de decoders per 8 doornummeren: 1.1tm 1.8 en 2.1 t/m 2.8 etc...
Bij het toekennen van de decodernumners niet alle nieuwe decoders aansluiten maar dit stuk voor stuk aansluiten en een adres geven.
Succes

kar

Hoi Rien,

De adresreeksen voor terugmelders/detectors en de accessoires (zoals wissels) staan los van elkaar. Je kunt dus gewoon weer bij 1 beginnen.

Iedere terugmelder/detector krijgt z'n eigen startadres. Als je de X16 gebruikt dan krijgt de eerste module adres '1'. Daarbij heeft de X16 als het ware 2x8poorten en daardoor worden intern automatisch de adressen 1 en 2 gebruikt. De volgende X16 module geef je dan als adres '3' (de X16 maakt daar zelf gelijk weer 3 en 4 van), enzovoorts. Volgens de X16 handleiding dient de reeks van detectors ook doorlopend te zijn zonder adres-gat ertussen.

Edit: Hugo was mij al voor - mijn accu gaf er de brui aan tijden het plaatsen van dit bericht.
Henk | H0 | Rocoline | Z21 icm X16 melders en signal/switch decoders | OC32 icm servo's | iTrain 5.1

Rien46

Hartelijk dank voor de uitleg ik heb de zwarte Z21 en ik gebruik voor de besturing iTrain, ik ga proberen of ik het voor elkaar krijg.

HugoB123

Anders stuur je maar een pb. Ik heb ook een zwarte Z21 en iTrain.