Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Beste koppeling voor rangeren?

in Algemeen

Gestart door leandervg, 10 februari 2021 11:28

Vorige topic - Volgende topic

Hennik

#15
Reinout, je moet eten hoor ik net  ;D

Citaat van: Reinout van Rees op 11 februari 2021 21:23
"Probleem" met de universal (en veel andere kortkoppelingen) is dat de koppelingen in het horizontale vlak netjes horizontaal moeten hangen.

Roco heeft inmiddels ook een Universal versie die in hoogte verstelbaar is... Bij kadee ontbreekt zoiets helaas inderdaad ook nog.

Huup

Fleischmann beugels aan de wagens en een haak aan de lok.

Reinout van Rees

Het verstellen in de hoogte van die universals is het probleem niet (die versie had ik ook; nodig voor sommige loks).
Voor mijn gevoel was het eerder dat zo'n goedkoop roco twee-assertje een beetje kan "waggelen", dat als je richting de koppeling kijkt de ene buffer wat hoger hangt dan de andere omdat de assen niet helemaal precies gelagerd zijn in de aspotten. Dan stoten de uitsteeksels van de universal soms tegen elkaar en koppelt het minder makkelijk.
Vierassige rijtuigen koppelen bijvoorbeeld wel zachtjes en betrouwbaar.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Juroen

Ik had de vraag Jan Willem (Te2/2) van 11 Februari vorige jaar over het hoofd gezien. Ik was er onlangs weer eens mee bezig en kwam op dit draadje. Met enige vertraging wil ik toelichten waar het bij mij soms mis gaat. Ter verduidelijking heb ik een plaatje van roco.cc aangepast, waarin de onderdelen benoem.




Het koppelen gaat wel eens mis.
De zoekers vinden elkaar. Ik zie geen hoogteverschil. De beugel glijdt echter niet over de helling. Als gevolg daarvan duwt de ene wagen/loc de andere wagen voort. Dit valt te simuleren door de twee te koppelen wagens in de rijrichting naar rechts in het spoor te duwen. Als ik ze naar links duw, dan koppelen ze wel.





Ik heb met een wattenstaafje met ATF (dat had ik bij de hand) de groen gemerkte delen van de koppeling aangetipt. Nu koppelen de wagens ook als ik ze wat rechts in het spoor duw.


Het ontkoppelen gaat wel eens mis
In gekoppelde toestand zitten de beugels achter de haak. De kracht van de magneet is niet sterk genoeg om de beugel én de lip op te laten tillen. In ongekoppelde situatie gaat de beugel soepel omhoog. Ik meen dat sommige lipjes niet zo soepel bewegen of niet ver genoeg omhoog kunnen bewegen, dan de meeste. Ik pruts verder.


Voorlopig selecteer ik de koppelingen die goed koppelen en ontkoppelen en die monteer ik dan op een wagen waarmee ik wil rangeren.

Groet, Juroen

Overet

Op basis van eigen vergelijkend onderzoek is mijn conclusie dat de Roco Universal koppeling het lichtst aankoppelt. Of dat dan ook de prettigste koppeling is om mee te rangeren wil ik niet beweren.

Een leuke test: https://youtu.be/DlMHMhV9Is4

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Karben

Mijn voorkeur is de originele schroefkoppeling maar ik rijd dan ook spoor 0 en de baan is zo gebouwd dat ik overal redelijk tot goed bij kan. En veel echter kun je het ook niet krijgen ;D
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

rjr

Ik gebruik ook de roco Universal koppelingen. Die koppelen wel licht, maar bij hele lichte wagens geeft dat toch nog wel eens problemen bij het aan of afkoppelen.
En heb sinds kort een nieuwe Piko lok met digitale koppelingen, en die heeft ook wat problemen met deze roco koppelingen.
Tijdens het digitaal aan of afkoppelen gaat het niet altijd goed.
En tijdens het rijden gewoon over de maan verliest hij de wagens wel eens.

Om tijdens rangeerwerk de wagens wat meer "weerstand" te geven wil ik nog eens kijken of ik met magneeten kan gaan werken.

Groet,
Roelco

henk

Citaat van: Karben op 16 februari 2022 20:16
Mijn voorkeur is de originele schroefkoppeling maar ik rijd dan ook spoor 0 en de baan is zo gebouwd dat ik overal redelijk tot goed bij kan. En veel echter kun je het ook niet krijgen ;D

Ja vooral die grote hand met een pincet erin of zoiets, vind ik altijd weer spectaculair op Kijfhoek.  ;D ;)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Karben

#23
Gaat prima met een ontkoppelpincet en Kijfhoek in spoor 0 paste net niet op m'n zolder. (y)
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Theo Mol

Eindelijk ben ik ook begonnen, met een heel klein proefstukje spaandijk als rangeerterreintje met één wissel.
Ik gebruik kadee en na veel proberen met stukjes karton en zo op mijn werktafel heb ik goed resultaat met een paar kleine neodymium magneten. De magneten van kadee vond ik te grof.
Koppelen en ontkoppelen gaat vrij goed, maar je moet wel goed oefenen met dit spul! Het helpt ook als je de koppelingen heel precies op elkaar instelt met een proefkoppeling op een los stukje rail, en de kromme ijzertjes een beetje toe- of uitbuigt met het speciale tangetje als dat nodig is. Soms, merkte ik, moeten de ijzertjes ook ge de- of re-magnetiseerd worden om ze niet de verkeerde kant op te laten bewegen.
Al met al een heel gepriegel maar als dat voor jou een van de leuke kanten is van deze hobby dan is het de moeite waard om ze te proberen. Een paar koppelingen die je in de nem-schacht steekt zijn genoeg om een indruk te krijgen en je kunt ze er altijd weer uithalen als het niet bevalt.

Ronaldk

@Theo mol: Een goede satéprikker in de koppeling steken helpt goed. Daar kan je heel goed mee kadee-koppelingen ontkoppelen. Bij Roco en Fleischmann kortkoppelingen kan je het mooi doen met een heel klein hoekprofieltje op een satéprikker.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald's nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!