Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Beste koppeling voor rangeren?

in Algemeen

Gestart door leandervg, 10 februari 2021 11:28

Vorige topic - Volgende topic

leandervg

hallo,
welke koppeling kan je het beste gebruiken voor het rangeren?
grt leander

Jeroen Vreeken

De beugelkoppeling is een aardige kandidaat, en een goede standaard. Ze staan wel wat onrealistisch ver uit elkaar, maar dat kan ontkoppelen juist makkelijker maken.

Je zou nog kunnen kijken naar de roco universele koppeling. Mixed ook redelijk goed met beugels.

meino

A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Modellbahnwagen

Kadee koppelingen (ont)koppelen het soepelste op goed gelegd spoor, echter niet compatible met andere koppelingen en er hangt een prijskaartje aan. Deze Amerikaanse klauwkoppelingen zijn naar mijn mening het beste geschikt voor rangeerbedrijf. Er zijn diverse lengte uitvoeringen te koop voor NEM schacht.

Meino was me al voor.
Groeten,
Richard

henk

Eens wat Kadee betreft.
Van de meer gangbare koppelingen is inderdaad de Roco Universal het meest geschikt voor rangeren. Die koppelt zijdezacht aan. De universele beugelkoppeling is helaas niet zo universeel, omdat ze per fabrikant op details verschillen. Dat maakt het  (ont)koppelen vaak minder gemakkelijk. De Roco Universal werk ook het beste samen met zowat alle varianten van de digitaal te besturen koppeling.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

TonM

Juroen

Hoewel ik geen rangeerder pur sang ben gebruik ik wel de roco Universal koppeling. Die koppelen meestal soepel. Meestal, want bij sommige exemplaren gaat dit (bij mij) toch minder soepel.

Ik ben er nog niet helemaal achter waardoor dit precies komt. De koppelingen vinden elkaar wel, maar de beugels glijden soms niet over de haak.

Ik heb enkele koppelingen van een magneet voorzien. Dat maakt het mogelijk om met een magneet onder de baan (op een servo) te ontkoppelen zonder zichtbare ontkoppelaar. Ook dat gaat meestal goed. Niet altijd want bij sommige exemplaren draait het lipje waar de beugel van de andere koppeling onder valt niet soepel genoeg. De magneet is dan niet sterk genoeg. Een sterkere magneet is niet meteen de oplossing want die geeft dan de ontkoppelde wagen een duwtje. Nou ja, ik hobby verder.

Ter illustratie:
https://www.youtube.com/watch?v=g3GlH5YSo2I&ab_channel=YoeroenJuroen

Succes met je zoektocht. :)

Groet Juroen

ex-DR V100

Ben wel benieuwd hoe de topicstarter nu rangeert. Analoog met ontkoppelrail of (beginnend/zoekend) met digitale koppeling.

Marc

leandervg

ik rangeer nog met niks maar wil kijken wat ik het beste kan gebruiken.

Te 2/2

Citaat van: Juroen op 10 februari 2021 15:13
Niet altijd want bij sommige exemplaren draait het lipje waar de beugel van de andere koppeling onder valt niet soepel genoeg.
Interessante oplossing. Waar gaat het (soms) fout: bij het aankoppelen of juist bij het ontkoppelen?
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Hennik

Ik kan me herinneren onlangs op Youtube een filmpje te hebben gezien waar diverse (stuk of 8 ) koppelingen getest werden op (kort)(ont)koppelbaarheid. Dat ging dan over de standaard beugelkoppeling, Fleischmann Profi, Roco kortkoppeling, Roco Universal, Kadee, etc. Ik kan het helaas niet meer terugvinden, maar de conclusie was wel dat de ultieme koppeling niet bestaat. Kadee en de Roco Universal koppeling kwamen wel goed uit de bus.

Diverse van mijn goederenwagens heb ik al geruime tijd uitgerust met kadee koppelingen en dat rangeert prima. In het begin had ik de kadee magneet tussen de rails (lelijk) en een enkele elektro magneet voor doorgaand traject. Ik kwam op een gegeven moment op het spoor van (goedkopere) neodymium magneten via Aliexpress. Ik heb daarmee proefondervindelijk een configuratie gevonden die perfect met de kadee koppeling werkt, en zelfs met een servo gedeactiveerd kunnen worden. Ook heb ik uitgebreid gezocht naar een oplossing om een locomotief voorzien van Kadee digitaal te kunnen laten ontkoppelen. Daar zijn wel oplossingen voor maar letterlijk houtje touwtje en lastig.

Het draadje van Juroen leverde mij enorme inspiratie om ook met de Roco Universal koppeling bezig te gaan, vooral ook ingegeven door bijvoorbeeld locomotieven als de nieuwe Roco Sik met ontkoppelfuncties die het beste met de Universal koppeling samen gaan.

Dat idee heeft een tijdje op een laag pitje gesudderd, toevallig deze week weer wat uitgeprobeerd, en wat blijkt: mijn mechanisme met neodymium magneten tbv Kadee ontkoppeling blijkt ook perfect te werken met de Roco Universal koppeling die op de Juroen-manier zijn voorzien van een klein magneetje.

Dus dat lijkt voor mij The Best Of Both Worlds: Kadee-achtige ontkoppelmethode met de Roco Universal koppeling. Ik overweeg dus momenteel sterk om van Kadee over te stappen op Roco Universal...

De keuze van koppeling blijft overigens iets heel persoonlijks, bijna net als de keuze voor 2-rail of 3-rail.

Hennik

Filmpje met koppelingtests gevonden: https://www.youtube.com/watch?v=2BvKvOKjZwA
Nadruk ligt wel op kortkoppelen

henk

En soms vreemde conclusies.
Heb ook weleens getest en met de Roco Universal lukt het toch meestal wel om op rangeersnelheid aan te koppelen.
Staat tegenover dat het meestal niet lukt om een wagen met een gewone Roco kortkoppeling verticaal uit het treinverband te lichten. Dat lukt het beste met Profi.
En ik wens de maker veel succes met de kortste versie van de Kadee die hij nog gaat proberen. Dat wordt bufferhaken in bogen wegens niet starre verbinding. Niet dat de wagens die hij gebruikt erg kort koppelen trouwens.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

BartvD

Moeilijke vraag waar geen eenduidig antwoord op is. Op mijn Amerikaanse (schaal 0) baan is Kadee toch het beste. Gewoon omdat het de Amerikaanse koppeling het best simuleert (bijna het echte in de juiste schaal verhouding). Je moet er een beetje aan wennen maar als je, net als in het echt, de wagon een beetje op duwt is het met een saté prikker te ontkoppelen.

Europees? Tot nu toe geen bevredigend antwoord gezien. In h0, zijn ze zo grof en groot dat het gewoon misstaat. In spoor 0 blijft het een gehannes. Of je kiest voor Lenz, werkt heel goed maar ook weer onmogelijk groot of??? Nog niets ontdekt wat voor rangeer werk echt bevredigend werkt.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Reinout van Rees

Laat ik er dan ook een filmpje van jaaaaaren geleden ingooien: kadee, beugel, universal.
M'n zoontje rijdt en ik had de max snelheid enzo allemaal niet ingesteld, dus het ziet er allemaal wat lomp uit:

https://vimeo.com/116108541

Maar goed, universal kwam er goed uit. Koppelt meestal lekker licht en is betrouwbaar. Ook meer dan redelijk als kortkoppeling. Dat heb ik vervolgens gebruikt.
Langzamerhand kwam er toch wat twijfel bovenborrelen of kadee toch niet lekkerder is. "Probleem" met de universal (en veel andere kortkoppelingen) is dat de koppelingen in het horizontale vlak netjes horizontaal moeten hangen. Met de korte eenvoudige goedkope goederenwagons die ik heb zit er nog wel eens een kleine afwijking in omdat de assen een beetje kunnen bewegen in de plastic aspotten.

Ik heb vervolgens de boel op kadee omgebouwd en er moeite in gestopt om alles netjes in te stellen. Nog steeds niet 100% perfect, maar het komt dicht in de buurt. Er kwam eens een vraag over de koppelafstanden (je hebt meerdere lengtes die je in de NEM schacht kan steken) en of dat altijd goed ging. DAar heb ik ook een video van gemaakt:

https://vimeo.com/383595272

Kadee: heerlijk, maar je moet het wel willen. En je zit met lang reizigersmaterieel waar je beter kortkoppelingen voor kunt gebruiken. Ik heb een beetje een aparte mengvorm. Enfin, kadee is echt iets voor de liefhebber die ook wel wat kan klussen volgens mij.

In het algemeen zou ik voor rangeren de roco universal aanraden.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)