Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

NS 1700 gaat uit dienst: fotodraadje

in Grootspoor

Gestart door Daan!, 16 september 2023 16:37

Vorige topic - Volgende topic

timtrein

Een jaar of 5, of inmiddels zelfs langer? Ieder voertuig moet een 12-cijferig registratienummer hebben, daarmee staat 'ie in het Europees voertuigregister ingeschreven (vroeger nationaal register). Doorgaans herken je inderdaad het viercijferige NS-eigen nummer hier wel in. Rijtuigen en wagens dragen zo'n nummer al sinds pakweg 1970. Bij treinstellen/treinstammen en locs nu dus sinds een dikke vijf jaar ook.
https://www.ilent.nl/onderwerpen/spoorvoertuigen/voertuigregistratie-evr

Jeroen Water

Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Gerco van Beelen

ik ben er achter dat dit nummer voor de 1700 op twee plekken verschilt. de 3 cijfers van het locnummer en het laatste getal achter het streepje. Waar staat dat laatste getal voor? Ben namelijk transfers aan het maken voor verschillende locs uit deze serie.

Daan!


Gerco van Beelen


dh3201

Citaat van: timtrein op 18 december 2023 19:02
Een jaar of 5, of inmiddels zelfs langer? Ieder voertuig moet een 12-cijferig registratienummer hebben, daarmee staat 'ie in het Europees voertuigregister ingeschreven (vroeger nationaal register). Doorgaans herken je inderdaad het viercijferige NS-eigen nummer hier wel in. Rijtuigen en wagens dragen zo'n nummer al sinds pakweg 1970. Bij treinstellen/treinstammen en locs nu dus sinds een dikke vijf jaar ook.
https://www.ilent.nl/onderwerpen/spoorvoertuigen/voertuigregistratie-evr
Rijtuigen sinds 1968, goederenwagens sinds 1965.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

spoorzeven

Voor de goede orde: helemaal in beton gegoten zijn die jaartallen niet. Bij goederenwagens ingevoerd vanaf 1965 en afgerond in 1968. Bij reizigersmaterieel (rijtuigen) aangebracht in 1968 en tot (ver) in 1969. In het blad Het Openbaar Vervoer werd dat laatste vrij nauwkeurig bijgehouden voor het NS-materieel.
In het kader van dit draadje: waar zijn de laatst ingezette 1700'en nu?
Groet, Frank

R v/d Hoven

Leuk, zo'n fotodraadje. Waar je fijn van foto's kan genieten. Zoals deze foto van de 1751 die met een internationale trein binnenkomt te Utrecht C op 10 mei 2014:


Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

spoorzeven

Dat is nog eens een echte trein! Fraaie foto, Raymond.
Groet, Frank

dh3201

Op 2 en 3 december heb ik nog wat plaatjes gemaakt van een 1700 voor de Berlijntrein op de spoorbrug over de IJssel bij Deventer, en wel van de 1750 op beide dagen:




Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

R v/d Hoven

De 1703 hoeft niet te stoppen en rijdt met zijn korte stammetje gewoon door te Leiden op 18 juni 2011:


Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Jeroen Water

Mijn 1700 foto's van de tweede helft van 2023 tot de afscheidsrit op 19 november:


De 1746 + Intercity Berlijn 144 te Soest (Eempolder)
https://www.flickr.com/photos/61190890@N06/53156636455/in/photostream/

De 1744 + Intercity Berlijn 145 in Borne:
https://www.flickr.com/photos/61190890@N06/53358929271/in/photostream/

De 1761 met Intercity Berlijn 148 bij Deurningen:
https://www.flickr.com/photos/61190890@N06/53361716895/in/photostream/

De 1744 met Intercity Berlijn 146 te Westenberg (Duitsland):
https://www.flickr.com/photos/61190890@N06/53366131740/in/photostream/

De 1752 met Intercity Berlijn 144 te Gildehaus (Duitsland):
https://www.flickr.com/photos/61190890@N06/53373448487/in/photostream/

De 1739 met Intercity Berlijn 143 in Holten (op deze stek staan inmiddels ProRail hekken langs het spoor):
https://www.flickr.com/photos/61190890@N06/53397285715/in/photostream/

De 1739 met Intercity Berlijn 148 in Rijssen:
https://www.flickr.com/photos/61190890@N06/53398892991/in/photostream/

De 1745 met Intercity Berlijn 146 in Holten:
https://www.flickr.com/photos/61190890@N06/53410643887/in/photostream/

De 1739 met Intercity Berlijn 146 te Ermelo. Deze trein werd via de IJssellijn en Veluwelijn omgeleid vanwege een aanrijding tussen Apeldoorn en Amersfoort en werkzaamheden bij Lelystad:
https://www.flickr.com/photos/61190890@N06/53428351216/in/photostream/


Binnenkort mijn laatste foto's van de afscheidsrit en de laatste inzetten van de 1700'n bij NS.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Reinout van Rees

#177
Huishoudelijke mededeling: 1700-transfers heb ik afgesplitst.

... en twee pagina's aan 1700 t.o.v. DD-AR.

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Jeroen Water

Mijn laatste foto's van de NS 1700'n.Van afscheidsrit tot laatste inzetdag:

Op 19 november 2023 vond de officiële afscheidsrit van de NS 1700'n plaats. Omdat in dit weekend station Oldenzaal werd aangepast, konden de Intercity Berlijntreinen tussen Bad Bentheim en Amsterdam niet rijden. Van de Duitse rijtuigstammen die in Nederland stonden, werd de 7708 aangewezen om de afscheidsrit mee te rijden. De 1750 en 1761 werden van een afscheidstekst voorzien. Maar ook twee van de 9 DB rijtuigen kregen afscheidsstickers. Naast het afscheid van d NS serie 1700 werd ook afscheid genomen van de DB BordBistro rijtuigen.

Op 18 november 2023 werd de afscheidstrein vanuit Amsterdam Weesthaven via de Flevo- en Hanzelijn naar Zwolle gereden. Vandaaruit werd via de Veluwelijn Amersfoort bereikt waar de trein op de Bokkenduinen werd neergezet om te overnachten.

Zwolle, 18 november 2023:
https://www.flickr.com/photos/61190890@N06/53443897665/in/photostream/


Op 19 november reed de afscheidstrein een rondrit door Nederland. Ik wachtte de trein in Tilburg op, waar de zon zich zowaar nog heel even liet zien:
https://www.flickr.com/photos/61190890@N06/53450371496/in/photostream/


De afscheidsstickers op de locomotieven en de rijtuigen:
https://www.flickr.com/photos/61190890@N06/53452757138/in/photostream/

https://www.flickr.com/photos/61190890@N06/53452760913/in/photostream/


's Avonds arriveerde de afscheidstrein weer in Amersfoort Centraal:
https://www.flickr.com/photos/61190890@N06/53455021384/in/photostream/


Na afronding van de werkzaamheden in Oldenzaal namen de 1700'n hun taken weer op zich om de Intercity Berlijn treinen weer te rijden. Op 5 december 2023 werden een paar Intercity's omgeleid via de Veluwelijn, als gevolg van een defecte trein tussen Apeldoorn en Deventer. De 1765 kwam met ICB 242 door Ermelo:

https://www.flickr.com/photos/61190890@N06/53471595720/in/photostream/


Op 9 december 2023 was dan helaas de allerlaatste dag dat NS de 1700 locomotieven gebruikten voor de reguliere treindienst.

De 1761 met ICB 240 te Deventer:
https://www.flickr.com/photos/61190890@N06/53473724045/in/photostream/

De 1746 met ICB 148 te Hengelo:
https://www.flickr.com/photos/61190890@N06/53481953511/in/photostream/

Het einde van de 1700 bij NS, betekende ook het einde van de locwissels aan de grens.

De DB 101 021 met ICB 146 in Bad Bentheim:
https://www.flickr.com/photos/61190890@N06/53488503010/in/photostream/

De NS 1750 met dezelfde ICB 146 bij vertrek uit Bad Bentheim:
https://www.flickr.com/photos/61190890@N06/53495363960/in/photostream/

De 1750 met ICB 146 na aankomst te Amsterdam Centraal:
https://www.flickr.com/photos/61190890@N06/53497785294/in/photostream/

En tenslotte de 1739 met ICB 144 te Amersfoort Centraal:
https://www.flickr.com/photos/61190890@N06/53498627622/in/photostream/


De acht 1700'n die tot en met 9 december 2023 bij NS International dienst deden, zijn op 11 december 2023 naar Amersfoort gereden en daar in de loods opgeborgen in afwachting van wat er komen gaat. Hopelijk wil een andere vervoerder zich nog ontfermen over deze fraaie machines, anders zal uiteindelijk de gang naar de sloper onvermijdelijk zijn.....


Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Hans Reints




Hier moest hij nog in dienst genomen worden!
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.