Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

NS 1700 gaat uit dienst: fotodraadje

in Grootspoor

Gestart door Daan!, 16 september 2023 16:37

Vorige topic - Volgende topic

laurent

Nog een paar foto's uit mijn Flickr archief.

Ns 1747 + CNL 419 Utrecht Centraal by Sporingerdam, on Flickr
Niks van dit alles is nog herkenbaar. De 1747 is in 2013 uitgebrand en daarna gesloopt. Utrecht is onherkenbaar veranderd. De rijtuigen zijn over naar andere aanbieders.

Uiterlijk nagenoeg identiek en toch zoveel anders by Sporingerdam, on Flickr
De 1602 bestaat nog. De 1709 heeft inmiddels lang en breed de snijbrander ontmoet.

Drie op een rij by Sporingerdam, on Flickr
De 1727 idem.

NS 1703 + DD AR 7430 - Hollandsche Rading by Sporingerdam, on Flickr

NS 1739 met CNL op Amsterdam CS by Sporingerdam, on Flickr
De 1739 heeft het langer uitgehouden en reed op 9 december zijn laatste rit met de IC144. Hier met de EN 446 Jan Kiepura op een gure januaridag in 2011.

NS 1710 met DD AR te Uitgeest by Sporingerdam, on Flickr
De 1710 liet zien dat ie sneeuw prima aan kon.

Tijdsbeeldplaatje, toen telefoons nog baggerfoto's maakte...
Railion 1615 + NSR DD AR + Plan V by Sporingerdam, on Flickr
En DB nog Railion heette, de wasstraat op de bon was en plan V nog een alledaags gezicht. Een onbekend gebleven 1700 komt Uitgeest binnen gehobbeld.

Railpromo 1772 te Uitgeest by Sporingerdam, on Flickr
De 1772 heeft reeds een nieuw leven gekregen... Zou het de andere loks ook zo vergaan?



Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

iljitsch

Citaat van: laurent op 12 december 2023 23:49
NS 1710 met DD AR te Uitgeest by Sporingerdam, on Flickr
De 1710 liet zien dat ie sneeuw prima aan kon.

Vreemd: pantografen beiden omlaag, maar de sluitlichten wel aan.

Machinist Johan

Niet zo vreemd. Deze foto is waarschijnlijk gemaakt tijdens het kopmaken. Omdat er bij dit treintype fysiek sleutels mee moeten naar de andere cabine zijn de stroomafnemers omlaag. In de locomotief zit ook een batterij, en daar maken de sluitlampen gebruik van.

JoopSpoort

De sleutel is toch op de persoon? Dus als het goed is is er één sleutel per trein. In Zwolle zie je vaak dat de machinist die de trein overneemt zijn de sleutel geeft aan de machinist die de trein verlaat. De sleutel van de vorige machinist blijft dan in de trein om zo opnieuw "opbouwen" te voorkomen. Nieuwsgierig als ik ben vroeg ik dat een keer aan een machinist.
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

iljitsch

Dus dan kan de stuurstand een meter of 100 verderop de locomotief weer opstarten op batterijstroom?

Machinist Johan

Citaat van: JoopSpoort op 13 december 2023 16:19
De sleutel is toch op de persoon? Dus als het goed is is er één sleutel per trein. In Zwolle zie je vaak dat de machinist die de trein overneemt zijn de sleutel geeft aan de machinist die de trein verlaat. De sleutel van de vorige machinist blijft dan in de trein om zo opnieuw "opbouwen" te voorkomen. Nieuwsgierig als ik ben vroeg ik dat een keer aan een machinist.

Dat is de DOM-sleutel. Die is inderdaad op de persoon. Maar bij de 16/1700, mDDM  en verwante stuurrijtuigen word de rijrichting met een losse sleutel gedaan, en zit de bediening van stroomafnemers, compressor e.d. of het faiveleyblok. Dit faiveleyblok heeft ook een eigen sleutel

In DDZ hebben ze dat aangepast waardoor ook daar de DOM-sleutel alleen nodig is.

Citaat van: iljitsch op 13 december 2023 16:25
Dus dan kan de stuurstand een meter of 100 verderop de locomotief weer opstarten op batterijstroom?

Ja, mits ze maar aan elkaar gekoppeld zijn. Hiervoor zitten door de rijtuigen kabels verbonden. De kan de locomotief niet met een wifi verbinding besturen ;)

Thom

Citaat van: iljitsch op 13 december 2023 16:25
Dus dan kan de stuurstand een meter of 100 verderop de locomotief weer opstarten op batterijstroom?
Precies op dezelfde wijze als dat normaal de lokomotief opgebouwd word wanneer die daarvoor plat (uit) gelegen heeft.

Feitelijk is zo'n stuurstand niets meer dan een soort afstandsbediening voor de lokomotief :)

Priegelman

#157
Werden die ICRm stuurstandrijtuigen eigenlijk veel gebruikt als stuurstand? Ik kan mij niet herinneren dat hier in de buurt (regio Eindhoven) te hebben gezien. Wel in de trein over de HSL maar daar werden ze niet als stuurstand gebruikt.

De 'Blokjesloc' is toch de 1832?

iljitsch

Ik zie geen lichten maar gezien het feit dat de stuurstand op het rechter spoor rijdt en qua tijd van de foto eerder komt dan de 1764 moet die stuurstand hier daadwerkelijk gebruikt zijn als stuurstand met de 1764 duwend achteraan.

Op de HSL volgens mij in principe TRAXX-locomotieven waarbij de stuurstanden alleen als rijtuig gebruikt werden, niet als daadwerkelijke stuurstand. Wel weer met TRAXX op de benelux-trein voordat die over de HSL ging rijden.

Thom

Sowieso kunnen de stuurstandrijtuigen BDs (zoals hier op de foto) alleen samenwerken met de 1700'en, en kunnen deze niet overweg met de Traxx'en.
De Beneluxtrein had van origine andere stuurstanden, de Bs'en (Zonder de D dus) en die konden alleen overweg met de Belgische reeks 11.8.

Zit er dus een Traxx voor de trein, dan is het rijtuig gewoon in gebruik als regulier rijtuig en niet meer dan dat :)


Als stuurstand rijtuigen hebben de BDs'en enige jaren samengereden met de 1700'en, maar dat was dus voordat ICR aan hun HSL avontuur begon.

dh3201

1700 met BDs (en meer rijtuigen ertussen natuurlijk) hebben (zo uit mijn hoofd) hoofdzakelijk gereden tussen Haarlem en Heerlen/Maastricht (800/900), tussen Amsterdam/Schiphol en Eindhoven (3500), en tussen Zwolle en Roosendaal (3600, en misschien ook nog met knip 3600/3700).
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Rick

Citaat van: Priegelman op 13 december 2023 22:48Werden die ICRm stuurstandrijtuigen eigenlijk veel gebruikt als stuurstand? Ik kan mij niet herinneren dat hier in de buurt (regio Eindhoven) te hebben gezien. Wel in de trein over de HSL maar daar werden ze niet als stuurstand gebruikt.
Die hebben zo'n 10 jaar gereden, naast de al genoemde series ook richting Venlo, in Eindhoven waren ze dus ook te zien.

Citaat van: iljitsch op 14 december 2023 00:38Ik zie geen lichten maar gezien het feit dat de stuurstand op het rechter spoor rijdt en qua tijd van de foto eerder komt dan de 1764 moet die stuurstand hier daadwerkelijk gebruikt zijn als stuurstand met de 1764 duwend achteraan.
Aan de opstaande stroomafnemer van de loc is te zien dat deze duwt.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jeroen Water

Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jeroen Water

Mijn 1700 foto's van de eerste helft van 2023:

De 1750 met Intercity Berlijn 145 in Hilversum:
https://www.flickr.com/photos/61190890@N06/52877368982/in/photostream/

Wederom de 1750, maar nu met Intercity Berlijn 143 bij Lelystad:
https://www.flickr.com/photos/61190890@N06/53021566204/in/photostream/

De 1745 met Intercity Berlijn 242 in Lelystad:
https://www.flickr.com/photos/61190890@N06/53024269875/in/photostream/

De 1752 met Intercity Berlijn 147 bij Kampen Zuid:
https://www.flickr.com/photos/61190890@N06/53028912980/in/photostream/

En alweer de 1750, maar ditmaal met Intercity Berlijn 148 bij Dronten:
https://www.flickr.com/photos/61190890@N06/53033293430/in/photostream/

De 1752 met Intercity Berlijn 145 in Amsterdam:
https://www.flickr.com/photos/61190890@N06/53037206447/in/photostream/

De 1761 met Intercity Berlijn 146 in Deventer:
https://www.flickr.com/photos/61190890@N06/53037206447/in/photostream/

Tekst op de 1745 en 1761:
https://www.flickr.com/photos/61190890@N06/53138019096/in/photostream/

De 1746 met Intercity Berlijn 144 in de Eempolder bij Soest:
https://www.flickr.com/photos/61190890@N06/53138019096/in/photostream/


Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Gerco van Beelen



Sinds wanneer staan deze nummers onder de locnummers van de 1700en. Het locnummer is te achterhalen maar waar staat de rest voor