Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS

in Werkspoor

Gestart door VAM65, 31 juli 2022 19:27

Vorige topic - Volgende topic

VAM65

Stap 12: De juiste kleur

De grijze verf die ik op aanraden van Ed in eerste instantie had gebruikt, was Revell 378, Dunkelgrau. Het resultaat daarvan zag je al op de laatste foto van mijn vorige post. Toen ik de wagon in een treintje bestaande uit een Piko, Roco en Artitiec kolenwagen plaatste, was het echt veels te licht. Toen ben ik ouderwets in een mengbakje (tenslotte deed de NS dat in die tijd ook) op het oog eerst zwarte verf gaan toevoegen, en toen dat ook nog niet tot het gewenste resultaat leidde, blauwe verf gaan toevoegen. Dat laatste was idd de sleutel tot succes.



To be continued...


Montanbahn

Behoorlijk resultaat al  (y)

Misschien de kier tussen 2 middenbalken dichtmaken? Dat wekt dan meer de suggestie dat het er 1 is. Welliswaar dan iets te breed, maar al met al behoorlijk gelijkend.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

VAM65

Dank je. Nou, dat zal niet meer gaan. Het model is zoals al eerder een paar keer geschreven al helemaal af hè?! Je moet het daarom nu  zien als een stukje geschiedenis over het gepruts van een beginner met 0 ervaring, maar die uiteindelijk toch wel redelijk tevreden is over zijn eerste kind ;)   

VAM65

Stap 13: de transfers

Deze dus (Kleinspoor 67):


En om precies te zijn deze:



Ook hier had ik 0 ervaring mee, en dat was te merken >:( . Voor wie het nog niet wist, leg die dingen nooit zonder het bijgeleverde schutvel op een snijmat. Als ijzervijlsel op een magneet! Gelukkig levert Kleinspoor alles in 3-voud  ;)




To be continued...

VAM65

Stap 14: de lading en de koppelingen

Kolenladingen maak ik altijd met dit blauwe schuim en echte kooltjes



Uitsnijden en vooral niet te hoog maken. Dan zwart schilderen aan de bovenkant en de zijkanten. Kan ook met een zwarte permanente marker. Vanwege de verbindingsplaatjes tussen de GLY's moet er aan beide lange zijden nog een extra stukje uitgesneden worden.



Kooltjes erop strooien en vervolgens met water verdunde houtlijm + een drupje afwasmiddel flink natmaken. Soms moet dit nog een 2e keer, en dan ziet het er als volg uit:



Dan de lading in de bak, de ingekorte koppelingen in de schacht, en de wagon kan in de trein.



Eind volgende maand de conclusies, de geleerde lessen en een filmpje van de kolentrein 8).