Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS

in Werkspoor

Gestart door VAM65, 31 juli 2022 19:27

Vorige topic - Volgende topic

VAM65

In oktober 2021 kwam ik in dit draadje https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=100080.0 een toen voor mij onbekende 4-assige kolenwagen van de NS tegen. Ook hier https://www.seinarm.nl/Goederen/Kolentransport wordt dit type wagon niet vermeld.
Later kwam ik nog dit draadje van mijn naamgenoot tegen https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7003.0

Ik vond dat deze wagen niet in mijn tijdperk 3 kolentrein mocht ontbreken, en met dank aan Carel Ruysink voor de scans van de Railhobby, en aangemoedigd door meester Ed van onze club, heb ik de stoute schonen aangetrokken, en ben begonnen met er zelf eentje te bouwen. Mijn ervaring met zelfbouw van materieel tot dat moment was exact 0. De komende weken kunnen jullie hier het verloop van de bouw volgen.



Eelco Storm

Ga je twee van die twee-assige bakkies aan elkaar plakken? Ik volg, staat ook op mijn wensenlijstje  :)

Eric B

Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.


odaoda


VAM65

Die tekeningen kende ik nog niet, dank! Hoe dan ook, ze zouden nu toch al te laat zijn. Ik heb het namelijk welllicht niet helemaal goed uitgelegd in het openingsbericht, de wagon is reeds af. Omdat ik zoals gezegd 0 ervaring had, zou het jammer voor zowel jullie als mij zijn geweest als ik het wel "live" had gedaan, en dat het faliekant mis was gegaan. Het wordt dus een bouwverslag met een happy end.

Ik heb destijds voor de versie zonder remmershuis gekozen. Dat leek me namelijk wat gemakkelijker. Stap 1: 2 donoren scoren.



En als je die dan op de tekening legt, dan heb je voor je gevoel een goed vertrekpunt. Eelco had het dus goed geraden ;)



To be continued...
 

VAM65

Stap 2: Uit beide wagons moet een zijwand verwijderd worden. Dat heb ik gedaan door eerst met een klein boortje een flink aantal gaatjes te boren. Hierdoor krijg je een soort afscheurrandje wat ook in een een postzegelvelletje zit. En vergeet daarna de buffers en de opstaptreden aan die zelfde zijden niet te verwijderen.









Het kiert nog flink, maar dat lossen we hierna wel op.

To be continued...

VAM65


Rob Ellerman

Ik zit naar je lijmpunt te kijken en ik kan me niet onttrekken aan de gedachte dat die samengelijmde verticale profielen in het midden van je nieuwe bak veel te breed zijn....

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

prutser

Even een stuk schuurpapier met dubbelzijdige (tapijt)tape op iets vlaks (glasplaat o.i.d.) plakken en bij beide wagentjes de profielen tot de helft wegschuren en dan tegen elkaar plakken.

Stephan.

Huup


Noordernet

Dit is een leuk projectje!
Bij twijfel kijk ik graag naar de tekeningen van het origineel. Die tekening is ook maatgevend voor de lengte van je aan elkaar geplakte bakken.
In reactie 3 is te zien dat op de aansluiting net zo'n staand profiel moet komen als op de andere verticale vaste delen. Als ik mocht kiezen: (1) de wagenbak op de juiste maat brengen door al een stuk van je hoekprofielen af te vijlen, (2) de rest van het buiten de wand liggende profiel wegvijlen, en (3) op de naad een gewoon staand profiel reconstrueren uit bijvoorbeeld Evergreenstrip.
Het zal dan bijna niet opvallen dat de wagenbak bestaat uit twee delen.

Evengoed waardeer ik dat je de foto's plaatst nadat je de wagen hebt gebouwd.

Wolter
Kleinschalig prutsen aan spoor en tram.

Carel Ruysink

Mijn methode in dit soort klusje is met wet and dry schuurpapier op een vrij dikke glasplaat. Als je het s hurpapier aan beide kante nat maakt hoef je niets vast te plakken. Het verschuift niet en jewerkstuk blijft koel zolang het papier vochtig is.


Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

VAM65

Wat ik al eerder schreef, mijn ervaring toen ik ermee begon was 0. Inderdaad is het middenprofiel te dik geworden, maar als ik die had moeten versmallen dan was dat een helse klus geweest. Het plastic vijl je zo weg, maar Fleischmann heeft in de bodem een plaat zitten van gehard staal (die is in een volgende fase nog een keer te zien), die er niet zo even uit te halen is/was. Dat werd me te lastig om die in te korten zonder verdere beschadigingen. Vandaar dat ik de breedte destijds voor lief heb genomen. Misschien bouw ik er nog een keer eentje, en dan gaat de lat hoger  ;)

Stap 5: de kopse kant aanpakken.
De 2 donoren waren voorzien van een gebogen kopse kant. Daar moest dus ook de vijl overheen.




En daarna een stripje Evergreen eroverheen plakken en een klein beetje plamuren:







To be continued...

Gert Arkema

Dat vind ik een merkwaardig uitgangspunt. Sowieso moet je bak van onderstel scheiden, want de stelbalk van de wagen ligt niet flink terug ( zoals normaal) maar bijna gelijk met de wand van de opbouw. Zie de tekening van Odaoda dd 1 augustus. Zodra je beide scheidt valt het stuk ijzer er tussenuit, dus die kan dan ook niet in de weg zitten.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.