Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Haags aanhangrijtuig in 1:45

in Trams en smalspoor

Gestart door RobK, 31 juli 2021 17:18

Vorige topic - Volgende topic

BartvD

Ik denk dat je de gekruiste stangen dichter naar de hartlijn moet brengen. Daar zal best wel een mooie meetkundige oplossing voor zijn om dat te bepalen maar vermoed zomaar dat als je de stangen tegen het juk aan plaatst dat je dan al een heel eind onderweg bent.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

moonlicht

In de menwereld word een beweging gebruikt die een langboom vertraging heet
Zal er wel eens een plaatje van opzoeken
Dan kan je per as scharnieren

RobK

@moonlicht: Ik ben benieuwd.

@Bart: een andere positie van de kruisstangen verandert volgens mij helaas niets aan de hoek die het leidende draaistel maakt wanneer er door de motorwagen aan de koppeling wordt getrokken. Dat is nu een starre verbinding.

Het reductiemechaniek, zie eerdere foto van Gerard, komt tussen de koppelstang en het draaistel.
Spoor Nul Weekeinde * Trams in spoor nul * Trammodelbouwblog * Webman Tramweg-Stichting

Peter Kleton

Mee eens wat je aan Bart schrijft.
Ik dacht ook even dat dat kon door de stangen op een plaats te laten aangrijpen dichter bij het draaistel. Maar bij de andere as gebeurt het omgekeerde ;de slag wordt weer evenveel vergroot!
Maar hoe werkt dan die  methode om de verdaaing vh draaistel d.m.v. de koppelingsstan te verkeinen ?

# Rob :
Op de foto is goed te zien dat het in de situatie daar zeker fout kan gaan ,zeker met die schuine stand v. d. wielas bij het rechts leidende wissel, Grote kans dat de flens "hapt"tussen  de tongpunt en aanslagrail!
Peter
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

RobK

Peter (en anderen die wellicht dezelfde vraag hebben), zie de eerdere foto van Gerard, die ik hieronder even herplaats.

De koppeling is daar niet meer star verbonden aan het draaistel. In plaats daarvan heeft de koppeling, net als gewone tweeassers, een eigen draaipunt onder het balkon. De koppeling zit star op een T-vormig deel, met het draaipunt op de kruising van de T. Vanaf de dwarsbalk van de T gaan stangen naar het draaistel.

En nu komt het: hoe dichter die stangen bij het draaipunt van de koppeling zitten, hoe kleiner de beweging is die ze overbrengen op het draaistel, wanneer de koppeling opzij wordt getrokken door de motorwagen. (Ga maar na: als die stangen zouden beginnen óp het draaipunt, kan het draaistel helemaal niet meer draaien.)

Het andere draaistel spiegelt die (kleinere) beweging, door middel van de kruisstangen.

De achterste koppeling zwiept vanzelf mee.

Spoor Nul Weekeinde * Trams in spoor nul * Trammodelbouwblog * Webman Tramweg-Stichting

Peter Kleton

                   Gesnopen. (y)

    Ik zag het T stuk niet goed.
                           
                        Peter
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

skiptram

Rob,
CiteerDaar waren ze volgens de eerdere tekening van het onderstel van de Haagse bijwagen in de praktijk dus ook al achter.
Ja een ontwerp met vele haken en ogen! . Heb je er al over nagedacht om in je model de eerste as scharnierend te maken en de achterste as gewoon vast met nep verbindingen die niet werken. Als het een twee richting wagen wordt kan mijn oplossing dus niet.
Groet van Paul
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

jjg koopmans

Hierbij mijn model op wat grotere schaal, als achterwagen bij een 3,5 inch werkende stoomlokomotief.



Bij het rijden is duidelijk te merken dat er meer weerstand ontstaat bij de schuinstaande as op de rechte rails, in de bocht gaat het prima.
Mvrgr

GerardvV

Maar in dit voorbeeld is dan ook geen verbinding tussen koppeling  en draaistel dan richten de wielen zich nooit recht.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
173*hier
133* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Peter Kleton

Sterker nog:
De bovenste wielas staat net verkeerd om t.o.v. de koppeling.  :o
Peter
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Pauldg

En dan nu een superdomme vraag: wat gebeurt er wanneer je de 1 assige draaistellen niet koppelt? Soms willen we het allemaal te mooi doen...
Boomshanka!

jjg koopmans

Als je de assen niet koppelt wordt het statisch onbepaald en gaan de assen raar slingeren. Evt zou dat met veren opgelost kunnen worden.
De achterwagen rijdt overigens prima hoor! De assen stellen zich correct in op de rechte baan en in bogen. Alleen bij de overgang moet er even
zwaarder worden getrokken. Vwb de sturing door de koppeling, als ik op de achterwagen zit is dat zeg samen 120 kilo terwijl de stoomloc nog
geen 20 kilo weegt. Als ik die zou willen laten ontsporen moet ik dat vooral met dwarskrachten gaan doen. Niet dus!
Mvrgr

RobK

Stevig vakwerk, Jos!  Dat je de koppeling niet betrekt in het geheel, gezien het ontspoorrisico door de massaverschillen tussen loc en rijtuig, vind ik logisch. De verhoudingen zijn in jouw geval precies andersom dan bij de tram, waar het motorrijtuig zwaarder is en de bijwagen er luchtig achteraan rolt.

Bij zo'n niet-aangestuurd symmetrisch stelsel van eenassige draaistellen kun je inderdaad een soort "Rückstellfeder" toepassen die beide draaistellen met zachte hand dwingt om de rechtdoor-positie in te nemen.

Dat dit stelsel goed functioneert zonder aansturing door de koppeling, komt denk ik ook door het spoorse karakter van de trajecten waar je rijdt. Met royale boogstralen, bedoel ik. Op de akelig krappe bogen van een stadstramlijn zou het vermoedelijk minder goed bevallen.

@skiptram: Ja, ik heb alternatieven overwogen, Paul, maar het wordt inderdaad een tweerichtingwagen, dus het moet een symmetrische constructie worden. Ik heb ook nog een proef gedaan met alleen een slappe veer tussen beide draaistellen, die daardoor bij voorkeur rechtuit wilden rijden. Door het geringe gewicht van de bijwagen werd het instelgedrag van de trucks onvoorspelbaar: soms volgden ze de boog, soms hopten ze eruit en bleven rechtdoor rijden over het wegdek.

@Pauldg: ja, niet koppelen betekent dat het eerste draaistel netjes de koppeling van de motorwagen volgt, tewijl het tweede draaistel heen en weer zwabbert. Tenzij je beide draaistellen door een veer laat rechttrekken - wat dan weer de hierboven geschetste problemen geeft.

Na wat zaag- en soldeerwerk ziet het er nu zo uit. Je ziet dat de hoek tussen de hartlijn van het rijtuig en het T-stuk aan de koppeling vrij groot is, en de hoek tussen hartlijn en draaistel veel kleiner. Het rijtuig rolt nu braaf achter de motorwagen aan, zelfs door S-bochten.

Dank voor het mee-filosoferen allemaal!


HTM 650 eenassig draaistel by Rob Kievit, on Flickr

Spoor Nul Weekeinde * Trams in spoor nul * Trammodelbouwblog * Webman Tramweg-Stichting

Scratchbuilt

citaat: Je ziet dat de hoek tussen de hartlijn van het rijtuig en het T-stuk aan de koppeling vrij groot is, en de hoek tussen hartlijn en draaistel veel kleiner.

Ik zie het idd. Maar ik snap niet hoe dat kan.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

skiptram

#29
Rob, waarbij je ook nog kunt overwegen om de kruisdraden tussen de draaistellen te vervangen door ( in Ho) naaigaren. Dus iets wat niet star is waarbij alleen de trekkende kruisdraad werkt en niet tegen gewerkt wordt door de andere. Werkt in H0 erg goed.


Foto van een koekblikje van resin uit mijn SKIPtram BP serie

Jouw model prachtig gedaan en uiteindelijk komen we dus op de reeds eerder bedachte oplossing uit.
Groet van Paul
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p