Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

BMB-Module: “Corfe Castle Station”

in BNLS Litter Bin

Gestart door Hans van de Burgt, 20 mei 2021 12:09

Vorige topic - Volgende topic

nighttrain1

Ik denk dat je naast je resin printer ook een filament printer nodig zult hebben voor de grotere objecten.  ;D
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Hans van de Burgt

@Richard,

Ja, dat klopt... en een lasersnijder. Maar beiden zijn aanwezig bij mijn modelbouw vereniging.
En daar kunnen we (eindelijk) weer heen.

Gr, Hans

nighttrain1

Hans,

De Pullman wagens zijn toch korter dan de nu standaard rijtuigen?
Misschien kan ke ze dan toch uit de resin printer halen.

Successss.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Hans van de Burgt

@Richard,

De 6-wheel Pullman Pup wel, maar de rijtuigen toch niet hoor, of ik moet ze in delen printen. Maar wel de interieurs, evt mét passagiers.

Maar ik denk dat ik me meer ga focussen op de onderdelen voor Corfe Castle. Bijvoorbeeld de trap bij het seinhuis.

Gr, Hans

nighttrain1

Dus binnenkort hier te zien:

De 6-wiel Pullman pub, ik verheug mij er nu al op.  (y)

Keulen en Aken zijn ook niet op 1 dag gebouwd.  ;D
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Hans van de Burgt

#35
Hahaha Richard,

De kap van de 6-wheel Pullman Pup heb ik al. Ik moet nog wel het chassis maken. Zelfs al gespoten.



Gr, Hans


Hans van de Burgt

Vandaag de eerste print gemaakt met mijn Elegoo Saturn 3D printer. Er zit een testbestand bij, dat je bij het in gebruik nemen van de machine kunt toepassen. De instellingen zijn daarbij door de leverancier ingesteld.



Hier hangen de twee werkstukken uit het testbestand ondersteboven aan de buildplate. De niet gebruikte wateroplosbare resin die achtergebleven is in het reservoir, kan na zeven weer hergebruikt worden.

Na uitvoerig wassen met water, en drogen in het curingapparaat is dit het resultaat:



Voor het verwijderen van de geprinte objecten van de buildplate was wel wat kracht nodig.

Ik ben erg tevreden met deze twee torens. Het schoonmaken van alle attributen met water viel erg mee. Al viel het wel wat tegen om het reservoir goed schoon te krijgen. De achtergebleven resin voelde wat plakkerig aan. Ik laat het nog maar even ondergedompeld in water staan.

Gr, Hans

nighttrain1

Zeker niet slecht!
Dat zijn de torens met de trap erin verweven,
Kan je misschien een heel klein poppetje in zetten, een model in een model.
Mooie strakke hoeken ook,  je ziet geen lagen opbouw zoals je wel kan zien bij een draad filament printer.
Hop volgende project. Een chassis voor een pubcar? Eens moet je de sprong wagen, en laat het maar een keer fout gaan, daar leer je van.

Succes.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Hans van de Burgt

Ik ga weer eens werk maken van mijn Corfe Castle project. Door Corona was het aantal rijdagen behoorlijk minder geworden, waardoor mijn andere project Wateringbury nog maar weinig publiekelijk getoond kon worden.

Het eerste wat ik ga veranderen is het oorspronkelijke baanplan. Ik wilde eea wat dynamischer hebben. Op aanraden van Richard (Nighttrain1) lopen de tracks nu in een boog. Om alle wissels kwijt te kunnen, heb ik wel een beetje moeten sjoemelen. Maar op deze wijze biedt een en ander voldoende mogelijkheden om te rangeren.



Op deze manier liggen de tracks op de BB'n nog recht, en gaan ze over in een boog op de landschapsbak. De laatste bestaat uit twee delen van 900mm. Ik heb er rekening mee gehouden dat er op de scheiding geen wissels liggen.

Gr, Hans

nighttrain1

Netjes Hans,

In het echt liggen rail ook niet altijd kaarsrecht door het landschap, nu wel maar vroegùh nie.

Succes met de bouw.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Besselspoor

Erg leuk project, we hebben tijdens onze vakantie daar meerdere ritten met de Swanage Railway en een hele berg foto's gemaakt. Maar die geven alleen de huidige situatie weer, al moet ik zeggen dat dat ook schitterend is. Zo hebben ze bijvoorbeeld een heel fraaie stalen voetgangersbrug naar Corfe gesleept die in de huidige museale omgeving beslist niet misstaat. Ik blijf je project wel even volgen. (y)
RETROBAHN A.G.

Hans van de Burgt

@Besselspoor,

Het leuke van Wateringbury is dat het sinds 1844 nauwelijks veranderd is. Ik kan er met gemak treinen uit verschillende tijdperken over laten rijden. Voor Corfe Castle geldt iets soortgelijks. Na de her- en verbouw van de stationsopstallen is het origineel nagenoeg herrezen. Met enkele uitzonderingen: een groter seinhuis en de toevoeging van die prachtige voetgangersbrug.
Nu staan op mijn modelbanen alle gebouwen e.d. los, omdat dit het transport van het geheel bepaald veiliger maakt. Daarom wil ik beide versies van het seinhuis maken. Of ik de brug zelf maak uit 3D of gelaserde onderdelen, daar twijfel ik nog aan. Misschien is een messing variant beter.

Gr, Hans

mdjr78

Hallo Hans,

Drie aandachtspuntjes:
1.
In Engeland probeerden ze de zogenaamde 'facing points' in hoofdsporen zo veel mogelijk te voorkomen. Dit om de kans op ontsporingen te voorkomen. In de gevallen waar het onvermijdelijk was, werd dan een zogenoemde Facing Point Lock (FPL) toegepast. In jouw plan heb je vier van die facing points liggen (twee naar het goederenstation en de overloopwissels). Deze zouden eigenlijk allemaal omgekeerd moeten worden, zodat een trein van het wissel af rijd. De goods yard wordt dan via een uithaalspoor bereikt. Dit is ook zoals in werkelijkheid.

Corfe Castle by Andrew Stopford, on Flickr

2.
Je hebt meteen na de overgang van de black box naar de module een boog. Kan wel, maar in praktijk is het vaak verstandiger om daar eerst een stukje rechte rails te maken. Wellicht handiger om de bogen op de Black boxen te maken, tenzij je natuurlijk de zelfde BB als Wateringbury wil gebruiken.

3.
Door de boog naar achter te leggen verklein je het bebouwbaar deel voor het stationsgebied en goods yard. Hoewel dit bij het prototype ook zo is, is het ook een overweging om de boog naar de voorkant van de module te laten lopen.

Ik ben benieuwd naar de vorderingen.

Groeten,
Werner

Hans van de Burgt

@Werner,

Onderstaande aanpassing van het baanplan is meer in overeenstemming met het grote voorbeeld. Aan de linkerzijde worden de bogen al ingeleid op de BB. Aan de rechterzijde is dat niet nodig. Of dit problemen oplevert, moet blijken.



Het baanplan kan op twee manieren gebruikt worden. Als deel van een enkelvoudige branchespoorlijn, zoals in het grote voorbeeld. Een situatie die ik op mijn thuisbaan wil realiseren. De module wordt daar immers ingepast. Maar het baanplan kan ook gebruikt worden als deel van een dubbele hoofdspoorlijn. In dat geval liggen de overloopwissels aan de rechterzijde verkeerd om. Maar dat is dan een compromis.

Gr, Hans