Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Tauernbahn [ÖBB] project

in MSE - Modelspoorgroep Eindhoven

Gestart door Eegtrain, 15 februari 2021 16:45

Vorige topic - Volgende topic

Eegtrain

#30
Even een testje gedaan met een nieuw "meubeltje" voor infrarood melders.
In dit poortje passen twee printjes met infrarood leds. De infrarood zender-led kan op het printje en de ontvanger kan tegenover in het gaatje van de andere kant.
Met twee melders naast elkaar kan de snelheid en de richting van een trein gemeten worden. In een onzichtbaar deel soms handig om bijvoorbeeld iets in beweging te zetten op de baan. Ik moest een model voor rechte enkelsporige stukken en een model voor in bochten maken.








Groeten, Eeg

Eegtrain

Even een mechaniekje uittekenen voor een leuk bewegend item op de baan, wordt vervolgd ;)




Gr. Eeg

Eegtrain

#32
Het is weer tijd om een aantal bakken in hoogte verstelbaar- en verrijdbaar te maken.
Dat hadden we al eens bij een groot aantal bakken gedaan en het was nu tijd om de laatste nieuwe bakken ook te doen.
poten op maat gezaagd, gaten geboord met de kolomboor,  een geleiding gemaakt om lange palen recht te kunnen boren.
M10 draadeinde afgezaagd in lengten van 20cm. Zo'n 6cm in de palen vastgelijmd. Nu kan elke bak rusten op 4 vleugelmoeren. Onderin de modulebak zijn 4 korte pootjes bevestigd, voorzien van M12 gaten. Zo kunnen de draadeinden in de bovenste pootjes vallen. De modulebak is nu makkelijk in hoogte te verstellen. Aan de onderkant van de lange palen zijn M8 gaten geboord voor de zwenkwielen met inbus-boutbevestiging.





Eegtrain

Dit weekeinde is verder gewerkt aan het aansluiten van de verschillende secties op de zijlijn. Er komen nog een aantal leuke bewegende details in en ook daarvoor zijn al wat voorbereidingen getroffen.




De positionering op de baan van de lichtsluizen zorgde er voor, dat er een verbreding van het railtrace moest worden aangebracht.


Station "Dellach" ziet er gelijk al wat knusser uit zo met wat dennebomen;

Eegtrain

Het is stiekem meer hout dan je zou verwachten. Om het mooi te krijgen lijkt het zelfs nog soms een enigzins puzzelwerkje om alle houtjes mooi en realistisch gestapeld te krijgen. En dan te weten dat er nog wat houtwagens meer te vullen zijn. Wel zijn we er nu achter welke houtsoorten mooi te verwerken zijn voor houtladingen. Wordt vervolgd!


Edsko Hekman

Logische vraag: welke houtsoorten zijn dat?

Wordt wel steeds leuker. (y)


Eegtrain

De Liguster struik is een van de beste opties om mooie houtladingen te maken. Nu, in het voorjaar komen er wel steeds meer knopjes aan, maar vaak vind je al afgebroken takjes die perfect te gebruiken zijn om houtjes op maat te zagen. Een wandeling door de bossen met een snoeischaartje kan al aardig wat opleveren.




Groeten, Eeg

Eegtrain

Diverse modules werden voorzien van zwenkwielen en in hoogte verstelbare bovenkanten.
De achterste wielen hebben een rem en de voorste wielen zijn vrij. Er zijn nu hier in de ruimte bij Modelspoorgroep Eindhoven in totaal 18 bakken in hoogte verstelbaar. Nog 4 bakken te gaan en dan hebben we genoeg onderstellen om te kunnen starten met mini-rijdagen.

Hier een rijtje poten met de zwenkwielen;





Eegtrain

We konden het niet laten nog even een plaatje, langs de in aanbouw zijnde Tauernbahn- bergwand:




Groeten Eeg

Frank 123

Net even vanaf begin bekeken, mooi gemaakt  (y) (y). Vindt vooral de constructie van de bakken met gelaserd mplex zeer fraai en goed uitgedacht.
Mijn banen in aanbouw:
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke

Eegtrain

@Frank 123 Dank voor de positieve woorden (y)


Op het museum-zijlijntje worden, naast rondritten voor toeristen, ook nog af en toe kleine houttransporten vervoerd.
Op dit traject wordt hiervoor regelmatig een rh2062 ingezet, waarvoor tevens een klein Locloodsje in aanbouw is:









Vrolijk paasfeest!

Eegtrain

Foto's zeggen altijd meer dan woorden;
Afgelopen dagen was het tijd om wat tests te doen met een eigenbouw- Locloodsje en het maken van een tunnelingang. Alles wordt dusdanig getest dat er een stoomloc en ook lange rijtuigen doorheen passen, al zullen er wellicht geen lange rijtuigen over het zijlijntje komen te rijden.















Eegtrain

De afgelopen dagen stonden in het teken van het verdere verloop van de zijlijn en Tauernbahn hoofdbaan meten en voorbereiden. Een nieuw type lawinegalerij voor dubbelspoor gelaserd om te proberen. We weten nog niet of een dergelijke galerij links of rechts van deze twee modulebakken zal komen. Op het gedeelte van de Tauernbahn tussen het gebied Oberfalkenstein en Penk bevinden zich in elk geval twee lawinegalerijen.






Eegtrain

Er is achter de schermen weer veel gewerkt aan de projecten. Hier nog even een paar overzichtsfoto's: