Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

BMB 00-modulebaan, Beveiliging

in BNLS Litter Bin

Gestart door Hans van de Burgt, 14 februari 2017 22:06

Vorige topic - Volgende topic

rvdb

OK. Ander idee.
De sensor op BB2 zit aan het eind van de blackbox. We gebruiken een extra relais en als de trein op BB2 is schakelt de stroom ook uit op de modulebak. Een doorschietende trein staat daardoor alsnog stil. Voor de rest blijft het idee hetzelfde als eerst.
Rolph

St00mboy

#31
Wat is het bezwaar om gewoon standaard de modulebak stroomloos te zetten i.p.v. de BB?
Dan heb je 1m20. So what?

Leen.

P.S. Ik heb 5 sensoren besteld en 4 relais.

Hans van de Burgt

@Leen,

Dat kan als je de sensor op de BB zet bij het verlaten van de bak.
De bak ervoor wordt dan stroomloos.

Gr, Hans

rvdb

Ik denk dat alle ideeen nu bij elkaar komen. Misschien ben ik al te complex door de toevoegingen aan het basis idee.
Zal alles nog eens overdenken. Ook in scenario's met treinbewegingen zoals eerdere plaatje. Uitgaande van de meest simpele oplossing, met voldoende lengte om te stoppen. En liefst met individuele inbreng te realiseren.

To be continued.
Rolph

St00mboy

#34
Ja, op een gegeven moment zit je a.h.w. in een soort tunnel en dan zie je het niet meer.
Maar het is de kracht van jouw idee om alles per bak te willen regelen.

Dus toch nog even:
stel na het verlaten van de scenerybak door de laatste wagon wordt de rijspanning van de scenerybak achter de trein uitgeschakeld.
De BB's blijven gewoon continu ingeschakeld en de sensor staat direct na de scenerybak op de BB.
Met jouw timer bepaal je hoe lang de rijspanning uitgeschakeld blijft (dat moeten we nog even bedenken).
Bij een dubbele bak misschien wat korter dan bij een enkele.

Dan heb je volgens mij maar 2 sensoren nodig per bak.
Als we dat op elke bak doen, dan zou het toch heel simpel + software zijn?
Dan maakt het ook niet uit hoe lang een trein is.
Of heb ik het ergens mis?

Leen.

St00mboy

Ik zal z.s.m. volgens de laatste nieuwe inzichten een iso-schuiflasje maken.
Het zal wel volgende week worden.

Leen.

Hans van de Burgt

@Leen,

Bij detectie op het einde van de bak, wordt de stroom op de bak uitgeschakeld zolang er een trein wordt waargenomen. De loc krijgt daarbij al stroom van de volgende bak. De lengte van de trein is hier niet meer van belang. Elke bak heeft een Arduino, twee sensoren en twee relais. Zie onderstaand schema voor de verschillende situaties. Ik heb eea voor een richting uitgewerkt. Maar in de andere richting werkt het precies hetzelfde. Let op de posities van de stroom-onderbrekingen. (= één spoorstaaf doorgezaagd).



Gr, Hans

mdjr78

@Hans,
En wat is de beveiliging in deze situatie? Een achteropkomende trein kan nu nog steeds oo de voorganger botsen.

Dus het eind van de trein zal gedetecteerd moeten worden, waarna het relais gedurende een tijd X de sectie uitschakelt.


Hans van de Burgt

@Werner,

Zolang de trein gedetecteerd wordt, is het spoor stroomloos. Pas als de laatste wagen voorbij is, wordt het weer van stroom voorzien. Dat is een lengte van 1,80. Alleen bij heel korte treinen is de buffer (in tijd) korter. Ik ga er dan wel van uit dat bij het vertrek uit de FY rekening wordt gehouden met minstens een treinlengte verschil. Althans, dat niet vertrokken wordt voordat de eerder vertrokken trein de eerste afschakelen-sensor bereikt heeft.

Gr, Hans

St00mboy

#39
We hebben ergens in de discussie gezegd dat er geschakeld kan worden:
a) Wanneer een lok de sensor nadert. Het geluid/licht wordt gedetecteerd.
of b) Wanneer een laatste wagon van de trein de sensor voorbij is. Er wordt gedetecteerd dat het geluid/licht verdwijnt.
Zo heb ik het althans begrepen.

Hans schetst hierboven situatie a, maar die heeft voor ons een aantal nadelen (ook bij het rangeren van de pickup goods) en is alleen gewenst als er niets beters is.
We zouden moeten schakelen op het moment van situatie b, het moment dat de trein de sensor helemaal voorbij is.
Dan laat een trein altijd gedurende een n.t.b. aantal seconden een spanningsloze bak van 1m20 achter zich. De BB's blijven gewoon spanning houden.
De lengte van een trein is niet relevant.

Dat lijkt mij een KISS principe wat bovendien vrij gemakkelijk te bedraden lijkt: twee extra leidingen (voor elk spoor één) onder de scenerybak en eventueel een schakelaar.
Met de schakelaar kun je, bijv. bij een defect of als je met BNLS mee wil doen, eventueel omschakelen naar de oude situatie.

Kan dat werken en kun je dat ook tekenen?
Het eerst en het vijfde plaatje kun je opnieuw gebruiken. Bij het vijfde schakelt de spanning van bak A uit.
Als dat kan werken hebben we iets om mee verder te gaan, lijkt me.

Leen.

Hans van de Burgt

@Leen,

Ook situatie b. is in mijn voorstel mogelijk. Je kunt het moment van detecteren en reageren uit elkaar trekken. Door een tijdsinterval kan het stroomloze stuk (1,80m of jouw 1,20m) gedurende X tijd stroomloos gemaakt worden, na detectie van de laatste wagen.

Gr, Hans

St00mboy

#41
Mooi, heel mooi zelfs.
Kun je die misschien ook tekenen?
Het stroomloze stuk zou de bak van 1m20 moeten zijn. Dat lijkt ruim voldoende.
Dan even horen wat Rolph ervan vindt.
Jij kan trouwens wel heel mooi tekenen hoor.  (y) ;)

Alvast bedankt.

Leen.

Derailed

Mvg Henk.

Hans van de Burgt

@Henk,

Hoelang werkt zo'n SA decoder nog ná een stroomonderbreking? De tijdsinterval die je gebruikt voor het stroomloos zetten van een track, zal denk ik groter zijn.

Gr, Hans

St00mboy

#44
Stay alive is afhankelijk van de capaciteit van de condensator en kan maar een paar cm spoor overbruggen, geen 1m20.
Het is bedoeld om korte onderbrekingen, bijv. door een insulfrog of een muggenpoepie op de rails, te overbruggen.

Ons idee is gewoon dat er tijdens het rondjes rijden in principe altijd een stuk dood spoor achter een trein komt, en daarmee dus automatisch wat afstand tussen twee treinen.
Het is een soort standaard beveiliging waarmee we hopen te realiseren dat we in een aantal noodgevallen botsingen kunnen voorkomen.

Het blijft verder gewoon zo dat je zelf rijdt en zelf op moet letten en dat de Fat Controller de treindienstleider is.
Als we bijv. vanaf het hoofdspoor willen rangeren, dan doet de beveiliging geen dienst en zit ook niet in de weg, voor zover ik het nu kan bekijken.
Als je de hele baan wil beveiligen, dan moeten we volledig gaan automatiseren en hoeven we op een rijdag alleen de baan nog maar op te zetten en daarna kunnen we met zijn allen naar de kroeg, terwijl de treinen rijden.  :P

Leen.