Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor

in Museumspoor

Gestart door spoorijzer, 11 maart 2020 15:26

Vorige topic - Volgende topic

Jean-Pierre

Zeer goed nieuws  (y)
Is deze net als Sandra licht genoeg voor jullie spoor?
Tot komend weekend!

spoorijzer

Hoi Jean-Pierre,

De Henschel is een stuk zwaarder dan de Sandra (9 ton vs 5,5 ton). Bij voldoende dwarsliggers zou dat moeten kunnen, qua slijtage etc is (deels) verzwaring wenselijk.

Alleen..... het opknappen van de loc zal ook heel wat tijd, geld en moeite kosten. Het opwaarderen van de spoorlijn is dan relatief makkelijk  ;D

Groeten,
Rogier

RetroJack (aka Jack Black)

Dit topic kende ik nog niet, terwijl ik smalspoor zo leuk vind...
Maar ja; op zo'n groot forum ontgaat je wel eens iets   ¯\_(ツ)_/¯
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

spoorijzer

Dan is er afgelopen weekend helaas wat aan je voorbij gegaan , bij deze enkele foto's van afgelopen weekend. Ik heb door andere werkzaamheden weinig foto's kunnen maken, maar wel bijgepraat met veel bekenden  (y).

Qua smalspoor was het spijtig dat Lucien de zaterdag niet kon komen ivm autoproblemen. Daarvoor was het modelspoor beperkt tot de modellen/diorama's die normaal bij de GSS staan en gelukkig het prachtige baantje van Marco.
Op zondag kwam Lucien wel met materieel naar de GSS, zodat deze bijzondere (maar wel geslaagde) combi even de ronde deed.

Daarnaast was er buiten de werkplaats ook veel te zien:

Het begin van de parade op zaterdagmiddag, Stoomloc Sandra (van de SKL te Valkenburg ZH) trapte de parade af met een stam kieplorries. Ik had met mijn gele Spoorijzer RT8 (rechts op de foto) de eer om te kiepbakken op te halen voor de retourrit:

De nieuwste aanwinst van ons museum, een eigen stoomloc! Daardoor waren er nu niet 1, maar zelfs 2 stoomlocs in Heteren. Uiteraard nog veel werk voordat deze zal stomen, maar dat is zeker de toekomstdroom:

Persoonlijk ben ik vooral fan van het kleinere smalspoor materieel. Hier een Diema DL6 samen met de eenvoudige personeelslorries:

Nog een doorkijkje met stoomloc Sandra met kieplorries:

Met dank aan velen die het mogelijk maakten, het was een geslaagd weekend!

Groeten,
Rogier

Noordernet

Dat ziet er heel prima uit, die jubileumviering! Uit de foto's spreekt een gezellige sfeer.

Groet,
Wolter
Kleinschalig prutsen aan spoor en tram.

MaraNCS

Ik ga jullie openingsdagen in de gaten houden. Als ik op de fiets naar mijn vriendin in Rijswijk (GLd) ga en het past ga ik bij jullie kijken.
Al tijden fan van dit soort (museum)banen dus schandalig dat ik er nog nooit was.
In mijn herinnering had mijn woonplaats vroeger (Winschoten) zelfs 2 steenfabrieken met smalspoor, waarvan 1 op loopafstand van ons huis.
En nee dat was juist niet die in het centrum maar aan het water richting Ol Pekel. (vast verkeerd geschreven)
Station Baarn HIJSM

MacArthur

Wij hebben 2 dagen lekker koel in de werkplaats gestaan (zie ook #GSS Jubileumbaan), een uitstekende aanloop gehad, leuke gesprekken gehad, inspiratie opgedaan, nieuwe vrienden gemaakt en nieuwe energie gekregen om ook volgend jaar (indien gewenst) weer acte de presence te geven. Helemaal top georganiseerd !

Groet,
Marco & Renate

T.Spat

De nieuwe stomert lijkt sprekend op het Artitec veldspoorstoomlocje... :D

Groet, Tis

spoorijzer

Scherp gezien, het Artitec locje is gebaseerd op dit type loc, een Henschel Fabia.  (y)

T.Spat

Ik heb een exemplaar hier op mijn bureau staan ;D

Groet, Tis

spoorijzer

Er bestaan er trouwens nog 3 in Nederland, 1 is (rijvaardig!) bij de SKL te leiden als loc 8. 1 dus sinds vorige week bij het Gelders Smalspoormuseum en 1 loc is in prive bezit. De laatste 2 zijn helaas niet bedrijfsvaardig.

Groeten,
Rogier

Tjalling

spoorijzer

Hee Tjalling,

Leuk, een actiefoto, die zie ik niet zo heel vaak  (y). Leuk dat je er was!

Groeten,
Rogier