Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Pendelbaantje: langzamer optrekken en wel meteen stoppen

in Elektronica en analoog

Gestart door Syb030, 12 januari 2020 15:28

Vorige topic - Volgende topic

bask185

Is het niet duur om al je locs te digitaliseren terwijl ze alleen maar hoeven te pendelen op een enkelspoor?

Wat kost zo'n lenz decoder eigenlijk?
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Te 2/2

Citaat van: gvandersel op 13 januari 2020 13:25
Misschien kan hier iets op geknutseld worden
Kun je zien hoe het zit, zonder de banen op de achterkant van de print te zien, of zie je uit ervaring meer dan ik?

Wat ik eruit begrijp:
De trein rijdt in een diodenfuik, en stopt daarom.
Het relais poolt de rijrichting om.
De pot-weerstand bepaalt, samen met de Ne555, de vertraging waarmee het relais aanspreekt om om te polen.

Als je een remvertraging wilt inbouwen, dan doe je dat in de rails in de rijrichting waarin opgetrokken moet worden ( met behulp van een paar diodes die de rijspanning verlagen), of desgewenst tussen het relais en die rails (van het stopstuk).  Niet bij de 555.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Klaas Zondervan

Citaat van: gvandersel op 13 januari 2020 13:25
Ik zie op de print 3 testpinnen zitten (naast de NE555). Bij een staat iets van + OUT, maar wat staat er bij de overige pennen?
Misschien kan hier iets op geknutseld worden.
Lees de handleiding en je weet waar die aansluitpennen voor dienen. 8)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Syb030

Het schema van de baan is als volgt (vergeef me als ik de diodes verkeerd om heb ingetekend)...



De hoofdbaan loopt van eetkeuken (geel/oranje diodefuiken, handmatig te kiezen voor lange of minder lange treinen) naar woonkamer (donkerblauwe diodefuik)

Halverwege is een aftakking (lichtblauw, ook weer met diodefuik) aan een zelfdenkende wissel.

Soms laat ik 1 trein tegelijk rijden, die gaat dan van geel naar donkerblauw v.v. Het lichtblauwe parallelspoor wordt dan door de denkende wissel uitgeschakeld.

Soms laat ik 2 treinen tegelijk pendelen, dan gaat de hoofdlijn tot de witte stopsectie en de andere pendelt tussen licht- en donkerblauw.

De rijstroom (=rijsnelheid) stel ik in op de transformator, de rijrichting wordt door het pendelprintje gewisseld.
----------------------------------------------
:-) Pas op. Er kan nog een trein komen. :-)
----------------------------------------------

Syb030

Citaat van: gvandersel op 13 januari 2020 13:25
Ik zie op de print 3 testpinnen zitten (naast de NE555). Bij een staat iets van + OUT, maar wat staat er bij de overige pennen?
Misschien kan hier iets op geknutseld worden.

Instructie schrijft:
"Drie soldeerstiften met symbool "+", "-" en "s" zijn aangebracht voor LED- licht-signalen, het aansturen van relais of schakelmodules tot max. 60 mA"
----------------------------------------------
:-) Pas op. Er kan nog een trein komen. :-)
----------------------------------------------

trabiarie

Hallo TE 2/2 Jan Willem
Ik heb ook ooit eens voor mijn kleinzoon die schakeling bij conrad gekocht. Als je een rondje uitlegt met die schakeling , rijdt de trein rondjes tot de tijd om is , die je kunt instellen met de potmeter , daarna rijdt de trein abrupt de andere kant op . Niet afhankelijk van de diode's maar van de totale  tijd
vr groet Arie

henk

#36
Syb, ik snap dat de treinen op meerdere plaatsen moeten kunnen optrekken. Dan moet je bij gebruik van één snelheidsregelaar (de rijtrafo) eigenlijk op al die plekken een soort optrekschakeling plaatsen.
Misschien moet je toch eens de handleiding van die Tams-automaat doornemen. Die lijkt juist dat soort mogelijkheden te bieden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris Dilz

en wat als je nou die ene decoder neemt, die uit de loc haalt, de rode en zwarte draad van de decoder aan de uitgang van je penderlautomaat hangt en de grijze en oranje draad aan de rails?

René 4312

Citaat van: Syb030 op 12 januari 2020 15:28
...


  • Kan ik zo'n decoder tussen de pendelautomaat en de baan-aansluiting hangen?
...

Had syb ook al bedacht. Gaat dat wel goed met spoeltjes en condensatoren in de analoge locs of zou je die weg moeten halen?

René
René

Syb030

Dat is inderdaad wat ik overweeg Floris. Maar ik vroeg me af of er hier mensen waren die zoiets al eens hadden geprobeerd en het uit eigen ervaring kunnen afraden, aanraden, of aantrekkelijke alternatieven kennen.

Ik heb nog geen argumenten gezien om het niet te gaan proberen (anders dan: ik vind het een beetje spannend, en Klaas' opmerking dat de decoder op die plek in de weg zou zitten).
----------------------------------------------
:-) Pas op. Er kan nog een trein komen. :-)
----------------------------------------------

gvandersel

Goed dan hierbij een argument om het niet te doen.
De decoder moet achter de ABC remdiodes zitten. Dus zal met de trein mee moeten riijden. Een decoder betekent ook een centrale en omdat niet alle centrales pendel automaten bevatten nog wat intelligentie (bv een Arduino).

Kun je van de onderkant een foto maken. Een kijken of we iets in de sporen kunnen aanbrengen om de automaat iets meerwerk te kunnen laten doen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Syb030

En wat ook een reden zou kunnen zijn om de decoder niet tussen pendelautomaatje en baan te zetten: soms trekken er op hetzelfde moment twee locs op. Dan wordt er dus ineens heel wat meer stroom gevraagd. De vraag is of een decoder (die is gebouwd op het aansturen van één motor) dit aankan.

Iemand daar ideeën over?
----------------------------------------------
:-) Pas op. Er kan nog een trein komen. :-)
----------------------------------------------

Syb030

De achterkant van het printje is als volgt. Onderaan de aansluitpunten voor de snoertjes.

----------------------------------------------
:-) Pas op. Er kan nog een trein komen. :-)
----------------------------------------------

René 4312

@Gerard: Syb pendelt analoog en heeft één lok met een ESU decoder die dus in analoog bedrijf rijdt.

@Syb: Een ESU v4 kan maximaal 1,1 A leveren, 2 locomotieven tegelijk gaat denk ik niet lukken.

René
René

gvandersel

Bedankt voor de onderkant. Goed met een beetje goede wil kan het wat ik ingedachte heb.

Voor de schakeling komt een snelheidsregeling die het optrekken gaat vertragen. Remmen gaat niet want ik heb geen signaal dat er geremd moet worden, anders dan dat de treinen meteen stoppen (diode fuik). Op zijn hoogst zou iets met een extra op-amp misschien een oplossing kunnen zijn voor het afremmen.

Even het idee uitwerken en dan krijg je een schema.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.