Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Dordrecht jaren 70

in Al het andere!

Gestart door Rob Hagg, 27 oktober 2019 13:24

Vorige topic - Volgende topic

Chris Westerduin

Gaaf filmpje!  (y)
Ben er ooit nog zelf geweest om wat plaatjes te maken. Jammer dat het weg is...

WimNa

Leuk filmpje, het was hard werken.
Wat ik me nog kan herinneren, dat het woonwagen kamp daar zat.

Rob Hagg

Een woonwagenkamp is niet in Louterbloemen geweest of het moet voor of na de tijd zijn geweest dat ik daar gewoond heb.
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

WimNa

#288
Aan de rand van de bielzen opslag en aan de weg stonden woonwagens.
Ze zijn later naar de 2de tol verhuisd. En inmiddels verspreid over verschillende plekken in Dordt.


https://beeldbank.regionaalarchiefdordrecht.nl/index.cfm?action=search.detail&showbrowse&id=BB480101E67E74DC2BA336D1F08F1152

Rob Hagg

#289
@WimNa,

Heb nog even verder gespit in het Dordrechts archief en kwam deze overzichtsfoto tegen.
https://beeldbank.regionaalarchiefdordrecht.nl/search/detail/id/A9F1A3D40CFC893BA0E4395ED36F1F73/showbrowse
En daar is inderdaad duidelijk de houtbereiding van de spoorwegen te zien aan de van Leeuwenhoekweg en een woonwagenkamp in de bocht langs de Mijlweg.
Op de foto is zelfs een gedeelte van Louterbloemen nog onbebouwd.

Op deze foto uit 1972 van de Mijlweg is ook nog het kamp te zien met op de achtergrond de gashouder bij de Glazenstraat en ook de dan pas geplaatste spoorhefbrug "de Vlinder".
https://beeldbank.regionaalarchiefdordrecht.nl/search/detail/id/88950135CFE91A1E5455A8D3EE830E87/showbrowse
Ik kan het niet vinden maar vermoedelijk is dit woonwagenkamp rond 1973 gesloten ivm de verlegging van de Mijlweg voor de verbreding van de A16 en de bouw van de Drechttunnel.
Dat is dus voor de tijd geweest dat wij daar hebben gewoond (van 1990 t/m 2006), want toen was dit kamp er niet meer.

Leuk zo kom je nog eens wat te weten.
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

phdirk

Hallo Rob,

Leuke foto's en een mooie film.
In 1986 nog een hele dag op de creosoteerinrichting geweest in verband met de toelatingen van creosoot als houtverduurzamingsmiddel. De creosoteerketels herinner ik me nog goed evenals de geur van creosoot, die ook bij Cindu in Uithoorn hing.
We hebben met de chef van de creosoteerinrichting toen nog een paar rondjes op de Sik over het terrein gereden. Toen mocht dat nog gewoon.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Rob Hagg

Wie kan mij iets meer vertellen over de op de afbeelding getoonde werktrein van de NS welke gebruikt is ten tijde van de plaatsing van de hefbrug bij Dordrecht.
Het nummer is 30 84 NS 979 1 505-5.
Ik had al gezocht op wikipedia maar daar liep ik al vast met de eerste 2 cijfers "30" welke niet genoemd werden.
Is dit een oud blokkendoosrijtuig welke als werktrein is omgebouwd?
En is hij er ooit geweest in H0?



Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

ingenium

Denk bovenleidingmontagewagen van ElectroRail. Oud mCv 9414.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

VAM65

Citaat van: WimNa op  1 mei 2020 14:25
Leuk filmpje, het was hard werken.
Wat ik me nog kan herinneren, dat het woonwagen kamp daar zat.

Zekers, als je ziet dat sommige bielzen door 1 man :o worden gedragen!

Rob Hagg

Ja ze droegen ze alsof het luciferhoutjes waren. :D
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

R v/d Hoven

Citaat van: Rob Hagg op  2 mei 2020 14:39
Wie kan mij iets meer vertellen over de op de afbeelding getoonde werktrein van de NS welke gebruikt is ten tijde van de plaatsing van de hefbrug bij Dordrecht.
Het nummer is 30 84 NS 979 1 505-5.
Ik had al gezocht op wikipedia maar daar liep ik al vast met de eerste 2 cijfers "30" welke niet genoemd werden.
Is dit een oud blokkendoosrijtuig welke als werktrein is omgebouwd?
En is hij er ooit geweest in H0?
Wat ik al vermoede, werkte wel: die 30 voorop in 80 veranderen en dan levert de eerste reactie van Google al de gegevens:
https://www.railwiki.nl/index.php/Mat%2724_-_Materieel_1924_(Blokkendoos)

omdat je een heeeeeeeeeeeeeeeeeeel eind naar beneden moet scrollen en dan nog moet weten waar je moet zoeken, een screenshot gemaakt:

Ergens halverwege de tabel komt de wagen voor. Hij had wel degelijke eerst 30 als eerste nummer.  Voor een model in hO kom je met een van de Roco's en veel vrije tijd een heel eind. Mogelijk via Kleinspoor nog wat onderdelen en/of nummertransfers maar voor de rest....

Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Rob Hagg

Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

Deetrein

Ik heb wel de 611 voor je:



Zwolle, 1984

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

AB 7216

#298
Er zijn meerdere blokkendoos rijtuigen omgebouwd., en daar moet je wel op letten bij een eventuele ombouw.
Het rijtuig op de vorige foto's is een ex tweede klasser, met 8 ramen, het rijtuig in Dordrecht is een ex motorwagen met doorloop met 9 ramen.

mCd 9414 gebouwd door werkspoor 1928
Omgebouwd tot getrokken rijtuig Bz 5844 in 1956
In 1965 omgebouwd tot montagewagen 270119, na 1969 3084 979 1 505-5
Vanaf 1991 in gebruik voor de BSSO aan de oude spoorhaven in Utrecht, na 2004 naar Stibans, en sloop in 2011 in Blerick.


De wagen uit Dordrecht, maar dan in 2011.

Als je deze wagen wilt nabouwen, is een Ces van Roco uit de laatste oplages de beste optie.
dakopbouw van styreen, opschriften bij kleinspoor.

Groeten Arjen


The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Rob Hagg

Beste mede modelspoorders,

Weer eens een verslag van de vorderingen.
Na het ontwerpen en de bouw van het "Vlinderstuk" van de oude hefbrug nu bezig geweest met de poten.
Het 3D-ontwerp hiervan heeft, door het ontbreken van goede tekeningen, veel tijd in beslag genomen omdat er geen enkel rechte hoek in zit.
De doorsnede van de poot heeft meer weg van een wybertje.
Daar kwam ook nog bij dat hij zo lang is dat hij in vier stukken geprint moest worden.
Om de delen goed op elkaar te houden, ook omdat hij scheef staat heb ik ook hier er weer voor gekozen om door de hele poot een M6 draadstang te monteren die alle delen strak op elkaar houdt.


De vier delen net uit de printer.


Het resultaat.

Voor de foto even boven een testbaantje geplaatst en opgehangen aan een dun draadje om hem op één poot te kunnen laten staan.
Uiteindelijk komt hij nog ongeveer 5 cm hoger door de betonnen sokkel die er nog onder komt.
Kortom er van uitgaand dat dit pas de helft van de brug is wordt hij behoorlijk groot.
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0