Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

Oude Fleischmann meuk en curiosa

in Al het andere!

Gestart door Patrick1975, 11 oktober 2019 13:26

Vorige topic - Volgende topic

MarcNL

Er bestonden van die ombouwsetjes voor.
Ik denk dat je die helemáál niet meer tegenkomt.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Eriktrein

#46
Het artikelnummer van de ombouwset was 6420.


Bron: Fleischmann
Erik

NS jaren 80/90, 2-rail DCC, z21 start en iTrain

MarcNL

Ik moet nog ergens de uitgekomen onderdelen van 2 omgebouwde handwissels hebben.

In het licht van de huidige stand van de techniek was het allemaal behoorlijk grofstoffelijk.
Maar daarom des te leuker.

HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

zuylen

Ik heb nog een stel van die oude Fleischmanns liggen. Die moest ik wel opereren om ze aan de gang te krijgen. Groot probleem bij dit soort wissels was dat het plastic kromp waardoor het wissel vast liep. Verschillende wissels hadden dit probleem bij mij. Ik heb er ook één waar het mechaniek echt muurvast zit. Die zou je kunnen opereren.(mechaniek eruit snijden) en dan kan je die gebruiken.

bosje77

De wagon die Patrick vorige liet staan en ik niet😜





En nog wat ouwe meuk wat ik in de vitrine heb staan.







Gr robin

gdh

Ik heb op de zolder ook een hoekje waar ik fleischmann curiosa stal:

op de doosjes van de wagonnetjes staat dat het bouwpakketten zijn.

Van de racebaan heb ik nog twee complete dozen staan. (mijn broer heeft er nog meer van)
Een paar jaar geleden nog op de computer aangesloten en races mee gedaan.
De geleiders met een railgummetje schoonpoetsen, de banen met een doekje WD40 poetsen, de autootjes schoonmaken en voorzien van nieuwe afnemers en alles is weer als nieuw.

Dick55

Citaat van: zuylen op 18 oktober 2019 09:26
Ik heb nog een stel van die oude Fleischmanns liggen. Die moest ik wel opereren om ze aan de gang te krijgen. Groot probleem bij dit soort wissels was dat het plastic kromp waardoor het wissel vast liep. Verschillende wissels hadden dit probleem bij mij. Ik heb er ook één waar het mechaniek echt muurvast zit. Die zou je kunnen opereren.(mechaniek eruit snijden) en dan kan je die gebruiken.

Zo bekend. Ik had mijn oude (ja ook met de ombouwset electrisch gemaakte) wissels uit begin jaren 60 nog. Muurvast.
Volgens mij op  dit forum een draadje gevonden met tips en plaatjes.
Kocht ik later nog een heel stel van die wissels, ook vast.

Met wat beleid, scherp mes, zaagje en snijtang zijn ze (wel minder mooi) werkend geworden.

Zal binnenkort ook eens wat doosjesfoto's maken

Patrick1975

Af en toe kom je nog wel eens wat leuks tegen op Marktplaats, zoals dit setje.

Fleischmann 1250/2  De doos is redelijk echter is er met pen iets op gekrast. Maar dat mag de pret niet drukken.





In de catalogus van '53 staat de set zo vermeld.
Een Br61 met 2 groene donderbussen.





In de doos zit 12 gebogen en 2 rechte stukken rails



De rail stukken zijn gemaakt van papier en zijn met klemmetjes omgevouwen aan de onderkant.










In de begin jaren hadden de wagons aluminium buffers.



Voor meer info:
https://www.effert.de/index.php/dampflokomotiven/1250

Gr.Patrick






Have fun every day, before you know it's..........

AndrevdG

De blikken 'Wienerwald', 'Heineken', 'en er was er nog 1' uit m'n start set van 46 jaar geleden hebben de tanden des tijds niet overleeft. Deze twee wel.

Sinterklaas 1973 of 1974 moet het geweest zijn. Een starters doos met de Zwarte Anna, en een stuk of wat goederen wagons als ik het me goed herinner. Met 8 stukken rails R1, en een kleine groene transformator met een rode knop voor hard/zacht en een losse rode schakelaar voor vooruit enachteruit. (of zaten in deze doos toch twee personen wagons, en waren de goederenwagons los, ik weet het niet meer).



En m'n eerste personenwagons.



En uiteraard kon ook hier wat later het veeg wagonnetje niet ontbreken...



...welke later hulp kreeg van een Roco wagon. Nou, dat leverde een hele discussie op met m'n vader op jonge leeftijd, want ik vond toch echt dat een Roco wagon niet op een Fleischmann baan kon. Zeker niet met die 'vreemde' haakjes die er aan zaten.

En voor je het wist had je ook Lima rails, stukken voordeliger, met rode geisoleerde raillassen. Maar ja, was nog te jong voor een krantenwijk, dus deden we het ermaar mee.

Wat een wereld van verschil met wat we nu hebben:







ArjanB

Ik heb ook nog wel een paar klassiekers.Al occasions midden in de Jaren 80 behalve die kraan denk ik. Die Esso ketelwagen had ik al eens "geweathered"  toen ik nog op de lagere school zat. Niks geen poeders of washjes gewoon een degelijke Edding zwarte stift ;D





Ook nog een erg gebruikte Anna (rijdt nog steeds goed) en een Donderbus. Die laatste had een afgebladerd dak dat een paar jaar geleden nog eens gespoten heb met gunmetal grey


Arjan

Joost O

#55
Hallo FLM-fans:

In Colombia rijdt er ook nog wat oud spul rond. Een groot deel daarvan is ondertussen verbouwd. Zie daarvoor mijn draadje over Oud Spul in Colombia. Het niet (te veel) verbouwde materiaal krijgt u hier vandaag te zien.

Dit is de eerste beginset, die op het schip "ARES" van de KNSM in 1967 de oceaan overstak. Het lokje heeft wél een nieuw hekwerk.


Ter leringhe ende vermaeck, links een wagentje dat 50 jaar dienst in de tropen heeft gedaan, naast een even oud exemplaar dat ik vorig jaar in NL heb gekocht:


Deze lok is z´n opschriften kwijt, en de Zwitserse wagen is overgenomen door Chinezen:


De blikken bierwagens kunnen niet ontbreken.


De tankwagens zijn in de loop der jaren één voor één binnengedruppeld. Ik kan dus niet weten hoe oud ze zijn, maar dus wel allemaal van blik.


Deze geheel metalen lok heb ik enige tijd geleden gekocht, terwille van de nostalgie.


En tenslotte: Dit ding heb ik tweede hands ergens opgescharreld. De bovenbouw is kunststof en schijnt oorspronkelijk niet bij het onderstel te horen.


Maar dat onderstel is wel het oudste dat ik heb:


En uit ervaring kan ik dus bevestigen dat 50 jaar oud Fleischmann materieel onverwoestbaar is  (y) (y)

Groeten,

Joost






Noordernet

Ja, dat oude spul is super degelijk en het plastic blijft ook redelijk vormvast. En het heeft zijn eigen charme. Mij stoort het niet dat het niet tot de laatste klinknagel is nagebootst.

Wolter
Kleinschalig prutsen aan spoor en tram.

AndrevdG

En nog wat nostalgie....bij ons in het dorp zat vroeger een speelgoedwinkel (tegenwoordig de blokker) die ook Fleischmann in het assortiment had. En tja, deze winkel was klant bij m'n vader, dus ook vice versa. Zo ging dat in de jaren 70.

Dus op een avond kwam m'n vader met de twee linker wagons thuis. Ik geloofde m'n ogen niet wat ik zag, want die dingen waar voor toen dertijd best aan de prijs.
Later zelf de kraanwagen erbij aangeschaft. En m'n moeder heeft touwtjes aan de containers gemaakt, zodat we zo ook echt konden takelen.




Hans Grasmaijer

@ Arjan, Joost, Andre,

dat zijn weer mooie posts met een verhaal erbij.  (y)
Tschuss Genossen

hgr

dat linker wagonnetje hadden wij ook, wat liep dat ding degelijk
Groeten

Herbert
---------------------------------------
2-rail, Yamorc YD7001 (omgebouwde DR5000) centrale, DCC-next, ARLOCO en 1 DR40888LN-CS. PECO code 100 rails