Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken

in BNLS-forum modulebaan bouwverslagen H0

Gestart door Edsko Hekman, 8 juli 2019 23:00

Vorige topic - Volgende topic

Hendrik Jan

Er zit nogal veel koper in die strip.
En koper geleidt warmte enorm goed.
De warmte van je soldeerbout wordt dus heel snel over een groot oppervlak verspreid.
Gebruik je een bout met een te klein vermogen, dan krijg je de boel dus nooit goed warm.

Een liter water koken op een waxinelichtje duurt ook eindeloos lang, ook al heeft het waxinelichtje zelf een prima temperatuur.
Je hebt dan meer waxinelichtjes nodig.

Oftewel:een soldeerbout met een groter vermogen.

greten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

nighttrain1

#16
Citaat van: 72sonett op 10 juli 2019 21:12
Wat bedoel je daar precies mee?

Pook van 15 watt ipv 100watt of meer.

Kijk de bout wordt dan wel heet, maar doordat de te verhitte oppervlakte/volume vrij groot is koelt de soldeerbout weer snel af, te weinig vermogen voor dit soort klusjes.

[Off topic] Alsof je met een tandenborstel je straat gaat vegen.[on topic]

Sorry HJ, zie je uitleg nu pas.  (y)
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Edsko Hekman

Ik geloof dat mijn soldeerbout 30W is.

Oh ja, ik gebruik electra soldeer 1.5mm in de bekende blauwe buis. Griffioen spul?

nighttrain1

#18

Zeker voor rail aan megabielsen solderen is 30watt erg mager.

Je soldeer is wel goed, maar kijk vanavond ook even in je brievenbus....
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Edsko Hekman

#19
Tsja, naar aanleiding van bovenstaande maar eens mijn Weller tevoorschijn gehaald. Die is 70W en dat gaat een stuk beter als ik die op 390 gr zet. Alles vloeit idd mooier en ik heb een stuk minder soldeer nodig dan tot nu toe. What a waste... Maar goed, het zit vast.  8) Wat geleerd voor keerlus twee.  (y)

Anywayz, ik dacht , kom, laat ik vanavond eens de rails doorhalen met de dremel Ferm met het flexibele stuk erop.



Maar ja, waar is dat kreng gebleven? Om een lang verhaal kort te maken, ik heb geen idee. De grote grijze doos is foetsie, net als het houten kistje met daarin losse koppen etc. Ik vermoed dat ik het ding heb uitgeleend, maar ik heb geen idee meer aan wie. Dus als iemand denkt "Oh ja", dan hoor ik het graag. :)

Tot die tijd mag ik gebruik maken van de dremel van Richard, waarvoor dank!  (y)

Dus dat doorhalen, dat moet nog even wachten.

Gr.

Edsko

Edsko Hekman

Tsja, en dan sta je ineens te stofzuigen in je huis, denkt aan treintjes en krijg je ineens een brainwave en weet je weer waar je je dremel Ferm hebt liggen. Snel kijken of het klopt en ja hoor, gevonden!  ;D Briljant! Helemaal als je dan ook nog eens bedenkt dat je van die plek twee dagen eerder een haspel hebt gepakt.  ::) Die stond er gewoon tegenaan!  :-\ :-[

Maar goed, hij is weer gevonden, dus ik kan er weer tegenaan! Later meer. Zal wel morgen zijn oid.

Gr.

Edsko

nighttrain1

#21
En dus is de bak met machine, verleng-as en slijpschijven weer terug opgehaald.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Edsko Hekman

#22
Zeau. Hier was een tijdje geen voortgang. Is er dan niks gebeurd? Anders dan weer mijn baan kwijt, niet. Dus tussen het solliciteren door dit ook maar weer opgepakt.

Een van de keerlussen is nu technisch klaar. Nog even een voeding kopen voor de xTreme Keerlus van RoSoft en dan kan ik test rijden. Het ding moet wel klaar zijn voor Nieuw-Vennep namelijk. Mooie test voor Rijswijk 2020.  (y)

Alle verbindingen zijn aangelegt, dus er is nu spanning onder alle bakken Het enige dat ik tijdelijk moet oplossen, is de verbinding maken van/met het puntstuk in de wissel die er in de baan zit. Maar dat is niet al te lastig, dus gaat goed komen. Een en ander betekent wel dat er enkel en alleen rond gereden kan worden. De wissel kan niet geschakeld worden nog, dat moet met Rijswijk wel het geval zijn. Maar daar is dus nog tijd genoeg voor. Gelukkig. :)

Nog even wat foto's van de onderkant, meer valt er eigenlijk nog niet te laten zien.





Dan onderstaande foto nog. Een batterij aan houders voor de XLR stekkers. Met dank aan meneer Koerts.



Nou, tot zover maar even. Ik heb nog wat test werk te doen om te zien of alles werkt zoals zou moeten. Nog een klittenbandje er omheen om de rok aan op te hangen. En dan is het voor Nieuw-Vennep wel mooi. Daarna verder om de boel voor Rijswijk echt af te hebben.

Gr.

Edsko


Edsko Hekman

Zeau!  8)

Vanavond voor de eerste keer eens gekeken of er wat kan rijden op de keerlus. Nou, dat kan! Hij deed het in één keer. Ik stond er versteld van.
Ik ben er heel erg blij mee.

Na komend weekend Grasland eens een paar cm naar beneden brengen om op de lus aan te sluiten. Dan kan ik eens een stukje tuffen.

Wat ik wel heb besloten inmiddels, is dat ik dat blauwe spul eraf ga rossen. Niet nu, maar in de toekomst. Ik merk dat het erg gevoelig is voor beschadigingen en dat vind ik jammer. Het zier er wel leuk uit en evt losse onderdelen die een keer ergens vanaf vallen, vallen op die kleur ook enorm op. Handig voor mij als licht kleurenblinde...  8)
Ik ga de tweede lus en de opstelsporen toch maar met kurk uitvoeren. Dat kan beter tegen een stootje.
Het is niet anders. Voor de rest ben ik bijzonder tevreden met hoe het loopt.  (y)

Gr.

Edsko

Bert van Gelder

Misschien dit iets voor jou:

https://www.rubbermagazijn.nl/celrubberplaat-epdm-2mm-breedte-100cm_zwart_11518.html

Karst heeft het gebruikt, ik heb een gratis monster opgevraagd, en mij lijkt het wel wat...

Gr, Bert

Edsko Hekman

Hi Bert,

dank voor de tip. Dat zou best eens kunnen werken idd. Weet jij zo wat Karst er van vond? (Karst mag zelf ook antwoorden natuurlijk als hij dit draadje leest... ;))

Gr.

Edsko


Edsko Hekman


Edsko Hekman

Afgelopen weekend heeft de keerlus zijn eerste beurs gehad tijdnes de beurs in Nieuw-Vennep. Op zich ging het goed, maar er is toch een aantal punten dat aanpassing verdient.

Citaat van: Edsko Hekman op 30 juli 2019 22:52

Waar ik al voor vreesde, is toch uitgekomen. De boutjes zitten te dicht op de rails waardoor sommige rijtuigen ontsporen/vastlopen. Dit gaat er dus uit en opnieuw erop. Het is niet anders. Toch te krap gemaakt.

Een ander punt waarik ook al voor vreesde, bleek helaas toch ook uit te komen. Het teveel aan soldeertin zorgde bij sommig materieel voor een "hupje" tijdens het rijden. Het teveel aan soldeertin hebben Marcel en ik er zondagochtend voor de beurs af gehaald. Daarna waren er op dat punt geen problemen meer.  (y)

Verder is de s-bocht die er in ligt ook niet helemaal lekker. Twee gekoppelde ICE's ontsporen daar steevast. Als er dat ontspoort, zal er ongetwijfeld nog meer ontsporen, dus dat gaat ook aangepast worden.

Daarnaast ook besloten om op onderstaande foto de wissel een cm of 2 naar beneden te halen. Ik hoop zo iets beter uit te komen met de bocht naar rechts.



Kortom, er is wat werk aan de winkel. Daar was deze beurs ook voor bedoelt. Het valt allemaal nog mee, zoveel is het allemaal niet. En alles is redelijk eenvoudig op te lossen, zonder al te grote ingreep.

Ik ga ervan uit dat dit op Rijswijk allemaal verholpen is en we daar van deze problemen geen last meer hebben. Word allemaal vervolgt. :)

Gr.

Edsko