Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

3D/RM: GVB 12G (Amsterdamse gelede tram in H0)

in Trams en smalspoor

Gestart door WeKra, 29 juni 2019 02:53

Vorige topic - Volgende topic

Debvd

 :o :o :o

Wow... geen idee dat dat zo geleverd werd....al die "draadjes" zijn een soort basis om verder te printen naar boven??

Was al onder de indruk maar nu helemaal...blijf je volgen  :police:

FS


martijn v m

Gaat rap.





Ben zeer benieuwd.

Zie ze vanzelf wel verschijnen
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

FS

Hoi Wekra,

Kun je al iets vertellen over de prijs van het bouwpakket?

WeKra

Na het volledig ontdoen van alle zooi en het primeren, komen toch weer de imperfecties naar voren.

Vooral de voor en achterkant die door de 'trapvorming' van het printproces onstaat (omdat het geen perfecte curves kan printen) zien er hierdoor niet uit. Na voorzichtig schuren blijkt dan toch dat de details op de voorkant weggeschuurd worden. Die worden dus wat dieper gemaakt in het ontwerp.

Daarnaast zijn tijdens het proefpassen wat andere kleine zaken aan het licht gekomen (passing van motor, kabelmanagement en de manier van assembleren) die ik nu kan aanpassen zodat de volgende modellen perfect zijn.

Afijn, foto's!



afplakken van de kopruiten die een grijze kleur krijgen.

Decals ontworpen...


En dan kan het model in elkaar. Andere details moeten er nog op. De dakleidingen dienen opnieuw geprint te worden helaas.


Check ook mijn Facebook

Sven

Ziet er wel ontzettend tof uit.  (y)

Uiteindelijk ga je toch zwichten voor een eigen resin 3D printer. Dan heb je het eindresultaat zelf in de hand. Die kop kan daarmee veel gladder. Maar goed, dan ben je ook de hele tijd aan het printen en opruimen, ipv bouwen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Martijn193

Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

WeKra

#82
Ik ben in zekere zin al gezwicht voor een Resin 3D printer, maar dan eerder voor onderdeeltjes en zo. Geen hele trams. Als ik straks 35+ GTL's en 20 12G's moet printen, doe ik dat lekker met kwantumkorting in België.  ;D


De ramen worden straks uit Overheadsheet geplot, nadat ze zijn bedrukt met de raamrubbers
Check ook mijn Facebook

martijn v m

Kan niet wachten tot mijn 2 exemplaren klaar zijn  ;D
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

BartvD

Ik ben benieuwd naar het eind resultaat?? Begin is namelijk prima.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Michel van den Hof

#85
Hoi Wes,

In het begin van dit 11G project lees ik dat je berekend hebt dat de minimum radius van het model 225 mm zal zijn. Is dit puur ingegeven door de maximale draaiing van de draaistellen tussen de kap?

Als het model op H0m draaistellen zou staan, hoe klein kan de minimum radius dan zijn? Ik neem aan dat die dan bepaalt wordt door de maximale knik tussen 2 bakken bij de geleding.

Wat is de minimum radius van de GTL versie 2? En kan die ook krapper zijn bij H0m i.p.v. H0?

Ik heb 2 lasercut modules gebouwd van 5' x 3' (+/- 150 cm x 90 cm) en heb daarvoor een simpel ontwerp van een tramlijn door een licht gebogen straat, met een halte die in die bocht ligt en binnen in de bocht ligt een plantsoen met daarin calamiteiten keerlus, waar voor beide rijrichtingen gekeerd kan worden.

Aan de baan uiteinden draaien de sporen buiten beeld naar achteren waar ze verboden zijn met een klein schaduwstation dat achterlangs loopt.

Ik ben op zoek naar de de minimale betrouwbare radius om mee te kunnen werken.

Wat is bij die minimum radius de minimum afstand tussen 2 sporen?

Is de motor van jouw modellen ook leverbaar in een lager voltage als 12 volt? Ik wil namelijk met iCar (variant van iTrain), Dinamo en MCC gaan rijden.

De modellen die ik hiervoor in gedachten heb zijn van GVB de 3-asser, de Bolkop (3G t/m 7G) en de Trapwagen (11G/12G), en van HTM de PCC's en de GTL, allemaal 3D geprinte modellen van jou en René Krekelaar.

Met vriendelijke groet,
Michel

Martijn193

3d prints van meer Amsterdamse trams? Interessant!

Vertel?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

WeKra

@Michel: Ik reageer in PB op de rest, want dat is niet relevant/off topic voor het 12G verhaal.

Citaat van: Michel van den Hof op 20 februari 2020 21:52...dit 11G project...

12G...  ;D

Citeerlees ik dat je berekend hebt dat de minimum radius van het model 225 mm zal zijn. Is dit puur ingegeven door de maximale draaiing van de draaistellen tussen de kap?

Onder andere. De 225mm is puur toeval, ik zorg ervoor dat mijn modellen minstens de 240mm aankunnen, wat een beetje de algemeen geaccepteerde boogstraal is voor modeltrams. Maar dit weet jij natuurlijk al.

CiteerAls het model op H0m draaistellen zou staan, hoe klein kan de minimum radius dan zijn? Ik neem aan dat die dan bepaalt wordt door de maximale knik tussen 2 bakken bij de geleding.

Geen idee, en het is me ook een raadsel waarom je dit op H0m draaistellen zou willen zetten. Deze, en alle andere modellen die je noemt zijn normaalspoor-trams...?

Citeer
Is de motor van jouw modellen ook leverbaar in een lager voltage als 12 volt?

Nee... dan moet je dat zelf ombouwen. Lijkt me ook een onnodige verandering als er al ervaring is op het gebied van digitaal rijden. Hoezo het wiel opnieuw uitvinden?
Check ook mijn Facebook

Michel van den Hof

Wes,

Ja, is een 12 G, sorry.
De 2-richting 11G is echter ook welkom. ;)

Ja 240 mm is redelijk geaccepteerd, echter werkt Halling enerzijds vaak met 200 mm en anderzijds 360 mm, afhankelijk van het type.

Als ik niet onder 240 mm moet ontwerpen, so be it, maar kleiner kunnen zijn fijn zijn. Vandaar de H0m vraag, omdat dan draaistellen mogelijk meer kunnen verdraaien, voordat ze wat raken. Waelstede is b.v. ook H0m, maar geen idee van de reden waarom.

Binnen de maten van de baan, zou 200 mm radius fijn zijn, maar als het 240 mm moet zijn, dan zal ik me daar naar moeten schikken. Is voor eventuele toekomstige modellen ook wel zo veilig.

Gebruik van MCC met iCar en iTrain maakt weg en railverkeer gecombineerd en kruisend mogelijk. En draadloze signaal overdracht, waardoor trams storing vrij op accu's kunnen rijden. De rails blijft geheel stoomloos. En b.v. richtingaanwijzers en remlichten zitten standaard op de MCC decoders en kunnen automatisch worden aangestuurd. Daarnaast is het een eerste experiment waarin de leverancier van MCC me graag wil ondersteunen.

Mvg,
Michel

martijn v m

Waelstede is meterspoor omdat in Nijmegen er op meterspoor gereden werd.

Rob wist dus niet beter of een tram rijdt op smalspoor.

De rest noemde hij ook wijdbeens.

Voor je minimum radius.

Houd 250mm aan. Kan alles doorheen.

Greetz Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk