Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.

in Sobat Kras

Gestart door Hans Reints, 2 juni 2019 17:36

Vorige topic - Volgende topic

Hans Reints

Even een zijspoortje in
het leeft hier wel



Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

Drentse miljoenen voor trein naar Duitsland

Woensdag 20 maart 2024

Drenthe investeert bijna 10,5 miljoen euro om weer een personentrein van Coevorden naar Bad Bentheim te laten rijden. Daarvoor moet de spoorlijn naar Duitsland worden opgeknapt en aangepast. Drenthe gaat ook de eerste jaren een half miljoen euro steken in de exploitatie van de nieuwe treinverbinding. Dat hebben Provinciale Staten besloten. Zorgen zijn er ook, want er is nog niet geregeld wie de Nederlandse bijdrage na 2028 gaat betalen. Het besluit van Drenthe om mee te betalen is belangrijk, want de Duitsers moeten veel meer bijleggen. Dat geld ligt klaar, maar daarvoor wilden de Duitsers eerst duidelijkheid hebben over de Nederlandse bijdrage. Die is er nu.  Het opnieuw in gebruik nemen is een complexe materie. De totale kosten zijn geraamd op 65,5 miljoen euro. Er rijden nu alleen nog langzame goederentreinen over het spoor van Coevorden naar Duitsland. Je zou denken dat het dan simpel moet zijn om het geschikt te maken voor snellere personentreinen. Dat is het dus niet, experts noemen het zelfs complex. Van de grens tot aan de hoofdspoorlijn Emmen-Zwolle is het spoor van de Bentheimer Eisenbahn. Het is een 2 km lange Duitse spoorlijn op Nederlands grondgebied. Een historische spoorbrug van de Duitsers die in Nederland ligt moet worden gerenoveerd. En er is een oplossing bedacht om de spoor- en treinbeveiligingssystemen van Nederland en Duitsland 'met elkaar te laten praten'. De nieuwe treinverbinding zit eigenlijk de spitstrein van Emmen - Zwolle van Arriva in de weg. In Coevorden komt daarom een derde perron voor de verbinding naar Duitsland. De 27 km spoor van de grens tot aan station Neuenhaus moet ook op de schop. Duitsland betaalt daar ruim 37 miljoen voor. Van Neuenhaus naar Bad Bentheim is de spoorlijn al opgeknapt en rijden sinds 2019 weer personentreinen. En met succes, want het aantal reizigers ligt hoger dan verwacht: es lohnt sich

De Duitsers hebben uitgerekend dat voor het deel Coevorden - Neuenhaus van iedere euro die wordt geïnvesteerd er anderhalve euro aan 'maatschappelijke waarde' wordt gecreëerd. De OV-reistijd tussen Coevorden en Nordhorn wordt 45 minuten korter. Voorlopig eindpunt is dus Bad Bentheim, waar je kunt overstappen op de sneltrein naar Berlijn en de regionale treinen naar Hengelo en Rheine. Duitsers en Nederlanders die de grens over willen hebben in onze regio nu een hele slechte OV-verbinding en dat moet straks beter zijn.
Tot en met 2027 betaalt Drenthe een half miljoen euro per jaar voor de trein. Daarna nog maar 150.000 euro, dus er moet ergens anders 350.000 euro gevonden worden. Daarover maken CDA, Volt, VVD, en de ChristenUnie zich nog wel zorgen. Gedeputeerde Henk Jumelet wil dat het rijk vanaf 2028 meebetaalt en hij wil daarover met Den Haag in gesprek. Na 2028 is het geld nog niet rond. De verwachting is dat dit linksom of rechtsom geregeld gaat worden, want je steekt geen 65 miljoen in een trein die na 2028 in de problemen komt. De extra treinen die nodig zijn om de dienstregeling rond te krijgen heeft de Benthemer Eisenbahn al aangekocht. Ze staan in Coevorden en wachten daar op technische aanpassingen en de blauw-witte kleuren van de BE. In 2026 moet de trein gaan rijden. In de toekomst moet er een verbinding zonder overstappen komen tussen Emmen en Rheine. Maar daarvoor zijn nog veel meer aanpassingen aan het spoor nodig. En een forse zak geld.




staatssecretaris Vivianne Heijnen liet zich afgelopen maandag op station Coevorden bijpraten over de nieuwe treinverbinding  foto serge vinkenvleugel
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

#407


Bijzondere reis naar "Grafschafter Anfietsen" op 14 april 2024
Traditiegetrouw begint het wielerseizoen met de Grafschafter Anfietsen op 14 april 2024.
Naast de RB 56 rijdt de Bentheimer Eisenbahn een speciale trein tussen Bentheim Nord en Emlichheim en tussen Emlichheim en Neuenhaus.
Voor de speciale reis is geen reguliere vervoersbewijs geldig (zelfs geen Duitsland-ticket).
Een speciaal vervoersbewijs kost € 10,00 voor een retourtje tussen Bentheim Nord en Emlichheim. Een retourvervoersbewijs voor een retourreis tussen Emlichheim en Neuenhaus bedraagt € 5,00. De speciale kaartjes tussen Emlichheim en Neuenhaus worden alleen in de trein verkocht. De speciale kaartjes tussen Bentheim Nord en Emlichheim zijn alleen vooraf verkrijgbaar bij de VGB in Nordhorn en in de vestigingen van reisbureau Berndt in Bad Bentheim, Nordhorn, Neuenhaus en Emlichheim.










Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

#408
In reactie 380 van 23 november 2023 plaatste ik onderstaand bericht:
Treinen van DB Regio naar Bentheimer Eisenbahn.
In 2026 moeten er ieder uur blauw-witte treinstellen rijden tussen Bad Bentheim en Coevorden (RB56). Om deze reden werden er in september zes Lint-treinstellen van Deutsche Bahn overgekocht waarvan er drie aan de vloot van BE zullen worden toegevoegd. Dit worden de VT 116, 119 en 121 die bij de DB Regio respectievelijk de nummers 648 001/501, 648 004/504 en 648 006/506 droegen. De treinstellen werden door de Duitse Bahn als één pakket aangeboden. Voor de exploitatie zijn zes stellen voor de BE teveel. Daar om zal één Lint als onderdelen-leverancier gaan dienen, en zullen de andere twee weer verkocht worden. Tijdens het overbrengen van de eerste drie stellen naar Nordhorn is inmiddels bekend geworden dat deze vorige week woensdag bij een aanrijding met een IC-4 beschadigd zijn geraakt. De schade zou in de honderdduizenden euro's lopen. De andere drie stellen zijn aan het begin van deze maand van Mukran overgebracht naar Bentheim waar ze een controlebeurt krijgen en de blauwe huisstijl van de Bentheimer Eisenbahn aangemeten zullen krijgen. Tot op heden is dat nog niet gebeurd!

Goed ingelichte kringen melde mij dat de "nieuwe Treinstellen ergens in Coevorden-Heege  staan te wachten op de dingen die komen gaan.
Vandaag, 29 maart 2024, is het Goede Vrijdag. Alles is hier in Duitsland gesloten, dus is het lekker rustig op straat. Reden om weer eens richting Coevorden-Heege gegaan.

.
777  VT118 heeft zijn kop in de flank van de IC-4 gezet! Duidelijk is ook de schade aan de kop van de IC te zien.


778 Hier een wat beter beeld van de aanrijschade.


779 De achterop lopende VT 117 stond erbij en keek er naar. Over de exacte toedracht van het ongeluk kan ik helaas niets mededelen, ik weet het gewoon niet!


780 Enigszins apart van de anderen staat de VT 121, met het eigendomslogo van de BE op de kop, achter zware hekken met camera toezicht, te wachten op de dingen die komen gaan.


781 Door wat afstand te nemen kon de hele Lint op het plaatje gezet worden


782 De VT 121Vanuit een ander perspectief genomen. Het eigendomsmerk en de maatschappijlogo's zijn al aangebracht.


783.De vier ander stellen. Op kop de VT117 dan de VT120, de VT 118 en tegen het blok de VT116. Ik mis in het rijtje de VT119?


784 De stellen van de andere zijde gezien.


785 De dakopbouw met de zware uitlaat


786 De nieuwe en voormalige eigenaar in een plaatje gevangen.


787 Het nummer met aangepast eigendomsmerk


788 Kleurrijk plaatje.


789 Kwam ook nog een opknappertje tegen!


:'(


:'(


:'(
789-792 Zonder woorden.









Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Wisselwachter

Wie is eigenlijk de eigenaar van de dome-car. Zonde dat ie er zo bij staat. Heeft een beter lot verdient. Zou iets zijn voor de ZLSM om mee door de Limburgse heuvels te rijden.

R.C.Grootveld

Citaat van: Priegelman op 29 maart 2024 21:36
De VT118 is niet tegen de ICE-4 aangereden maar andersom. Het verhaal wat ik er over gelezen in (in Railmagazine) is dat de dieseltreinstellen gestopt waren wegens een technisch probleem. Ineens was er een knal en kwam er een gehavend ICE treinstel voorbij. Dat blijkt ook wel uit de foto's want ook het ICE treinstel heeft schade aan de kopbak.

Toch wel een vreemd incident dit.
Inderdaad vreemd dat die ICE (kennelijk) een rijweg had terwijl dat andere treinstel kennelijk binnen het PVR stond.
Je zou denken dat er kennelijk niet gedetecteerd wordt dat een trein doorschiet en voorbij de 'witte balk' tot stilstand komt

Hans Reints

Citaat van: Wisselwachter op 29 maart 2024 20:12
Wie is eigenlijk de eigenaar van de dome-car. Zonde dat ie er zo bij staat. Heeft een beter lot verdient.

Deze vraag is hier al meerdere malen gesteld, maar tot op heden nog geen bevredigend antwoord op gekomen.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

V200-G2000

De laatste eigenaar was WagonCare Benelux (een BV met één persoon in dienst), maar die is failliet.

Wisselwachter

Dus behoort de Dome-car tot de failliete boedel. ben benieuwd wie er nog interesse in heeft......

martijnhaman

Voor zover ik weet is het rijtuig van een privépersoon en is het ondergebracht bij WCB als voertuighouder. Met de eigenaar enige jaren gelden contact gehad en het rijtuig toen ook van binnen kunnen fotograferen (zie: https://www.martijnhaman.nl/panoramarijtuig_2.htm).
Het rijtuig heeft een tijd te koop gestaan en er waren belangstellenden, maar dat heeft niet geleid tot een verkoop.

Martijn

Hans Reints

Over spoorbrug van 21 miljoen euro reden vorig jaar 9 treinen



001 Directeur Jos Veldhuis van de Euroterminal vindt het zonde dat de brug bijna niet gebruikt wordt© RTV Drenthe / Serge Vinkenvleugel

Een vijf jaar oude speciale en peperdure spoorbrug voor goederentreinen in Coevorden wordt nauwelijks meer gebruikt. Hoofdoorzaak is de prijs die in Nederland betaald moet worden voor het gebruik van het spoorwegnet. Daardoor is de Coevorden-Rotterdam-containertrein van de Euroterminal en de Bentheimer Eisenbahn opgeheven. Die trein was de grootgebruiker van de brug. Momenteel wordt de brug bijna niet meer gebruikt. In 2023 reden er negen treinen over de brug en in 2019 waren dat er nog 262.
"Dat de brug nu bijna niet gebruikt wordt is ongelofelijk zuur", zegt directeur Jos Veldhuis van de Euroterminal. Het gaat hem echt aan het hart, want twintig jaar geleden stond Veldhuis zelf aan de wieg van het opzetten van de containershuttle tussen Coevorden en Rotterdam. "Vroeger reed de Bentheimer Eisenbahn de trein, later zijn we het zelf gaan doen. Maar het kan niet meer uit." In november 2022 moest Veldhuis zelf als directeur de stekker uit de treinverbinding trekken. "De verliezen per maand waren te groot. De gebruiksvergoeding van het Nederlandse spoor per kilometer en de stroomkosten zijn fors gestegen. De rekening van spoorbeheerder ProRail werd steeds hoger. Uiteindelijk zeggen onze klanten: we vervoeren het wel weer over de weg met vrachtwagens." De Euroterminal en de Bentheimer Eisenbahn hebben twintig jaar de shuttle gereden. Een zo lang mogelijke goederentrein waarbij containers per trein uit het buitenland kwamen of daar van regionale vrachtwagens op één trein werden gezet en naar de Rotterdamse haven werden vervoerd. En andersom. Drie keer per week, in de hoogtijdagen zelfs wel vijf of zes keer per week. Veldhuis: "Daarmee haalden we op een enkele rit naar Rotterdam wel vijftig tot zestig vrachtwagens van de weg."


002 Gebruik spoorbrug van en naar Coevorden© RTV Drenthe / Provincie Drenthe en Bentheimer Eisenbahn

Ook is er enige tijd een containershuttle op Amsterdam geweest.
Spoorvervoer te duur. "Uiteindelijk betaalden we zo'n 2000 euro per keer voor gebruik van het spoor en de stroom om heen en weer te kunnen rijden naar Rotterdam. Voor onze klanten werd het goederenspoorvervoer door Nederland te duur. Dat vervoer gaat nu grotendeels met vrachtwagens over de weg naar Rotterdam. Een klein deel gaat met vrachtwagens naar Meppel en vanaf daar met de binnenvaart naar Rotterdam." De andere kant op via Duitsland rijden er wel goederen en containertreinen. Het komt voor dat containers uit Scandinavië of Italië komen, die in Coevorden van de trein op de vrachtwagen worden gezet voor het laatste stukje naar Rotterdam. Alleen bij hoge uitzondering wordt er nog van het Nederlandse spoor gebruikgemaakt, bijvoorbeeld als een graantrein uit de Oekraïne niet in Bad Bentheim via de spoorlijn van de Bentheimer Eisenbahn naar Coevorden kan en er via Nederland omgereden moet worden. We willen toch duurzamer en schoner?
Veldhuis wijst met de vinger naar de overheid. "Er zijn te veel files, er moet vracht van de weg, het vervoer moet schoner maar tegelijk maak je schoon goederenvervoer per spoor onmogelijk door de hoge kosten voor het gebruik van het spoor. En eigenlijk is er een hele rare situatie: de scheepvaart betaalt niet voor het gebruik van vaarwegen, alleen soms voor sluizen. En vrachtwagens betalen ook niet per kilometer maar één bedrag ongeacht het aantal kilometers. De trein is echt schoner en duurzamer."


003 Een lege trein voor containers en opleggers bij de Euroterminal in Coevorden© RTV Drenthe / Serge Vinkenvleugel

De Euroterminal-directeur hoopt dat de provincie Drenthe de zaak aankaart bij ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Reactie ProRail
Spoorbeheerder ProRail erkent dat de kosten voor gebruik spoor en de stroom de afgelopen jaren omhoog zijn gegaan. "Ook wij hebben te maken met inflatie en hogere kosten voor arbeid en onderhoud van het spoor, dat moeten we doorberekenen aan onze klanten die per trein willen reizen", legt Mirjam de Witte van ProRail Noord-Oost uit. "Dus wij kunnen niet financieel stimuleren met regelingen dat goederenvervoer naar een bepaalde regio een impuls krijgt, dat is echt aan het ministerie in Den Haag." "Maar de gebruiksvergoeding voor het spoor bestaat uit verschillende onderdelen. Stoppen en stilstaan op stations is duurder geworden maar juist het deeltarief voor rijden hebben we in 2023 met de helft verlaagd dus misschien gaat dat de Euroterminal en een nieuwe vervoerder helpen om de verbinding toch weer op te zetten."
Ook de provincie ziet met lede ogen aan dat de brug nog altijd niet in gebruik is. Gedeputeerde Henk Jumelet van vervoer en infrastructuur: "We hebben dit gebouwd met twee doelen: de goederentreinen die vroeger eerst naar station Coevorden moesten doorrijden, om daar te rangeren, weg uit het centrum te halen. Dat is met de spoorbrug en de nieuwe verbinding met de Euroterminal gelukt. Maar die nieuwe verbinding is natuurlijk wel aangelegd speciaal voor goederentreinen naar die terminal." Jumelet wil graag het gesprek op het ministerie aan gaan. "Ook vervoerders in andere provincies lopen tegen hetzelfde probleem aan. En de weg zit al zo vol, dus laten we spoor en water optimaal gebruiken."  Mogelijk keert het goederenvervoer terug. Spoorvervoerder Trimodaal kijkt naar de mogelijkheden. De containertrein moet dan altijd vol zijn en klanten moeten zich voor langere tijd aan de trein willen binden, zegt directeur Don van Riel.


004 Aan de roestige rails is te zien dat de brug amper gebruikt wordt© RTV Drenthe / Serge Vinkenvleugel

Van Riel denkt dat de markt er wel is, hier in de regio. "De containertrein kan ook deels of geheel doorrijden naar Dörpen in Duitsland (daar is ook een containerterminal, red.) of naar Malmö in Zweden. Volgens mij is er wel genoeg aanbod voor vijftien ritten, dus drie tot zes shuttles per week naar Coevorden moet kunnen." Als alles meezit zou de Coevorden-Rotterdam-containershuttle nog dit jaar weer kunnen gaan rijden. Dan wordt de peperdure spoorbrug die speciaal voor de Euroterminal Coevorden is aangelegd ook weer gebruikt. De andere kant op naar Duitsland rijden overigens wel gewoon goederentreinen via de Euroterminal.


005 De brug: een slim maar peperduur plan. Hans Reints

Het idee was slim maar peperduur: maak een aftakking van het hoofdspoor, vlak voor Coevorden, rechtstreeks naar de Euroterminal en de spoorlijn van de Bentheimer Eisenbahn (BE). Dan hoefden lange goederentreinen van de BE niet meer door te rijden naar station Coevorden en daar te rangeren om vervolgens weer terug getrokken te worden naar Coevorden Heege waar de Euroterminal is gevestigd. Het lawaai van de goederentreinen zou uit het centrum verdwijnen en de stationsomgeving van Coevorden zou op de schop kunnen. Twee vliegen in één klap. En zo ging het. Voor een prijskaartje van 36 miljoen euro, waarvan 21 miljoen voor de brug en een nieuw stuk spoor.
Waarom was de brug zo duur? Omdat een normale ophaalbrug of hefbrug niet mogelijk was, vanwege de ligging van de hoofdspoorlijn naar Coevorden: Ingeklemd tussen links een afwateringskanaal en rechts het kanaal Coevorden - Almelo. De enige oplossing was een draaibrug die in een bocht schuin over het kanaal naar de Euroterminal zou leiden. Die brug kwam er. Maar zo'n constructie is duurder dan een klapbrug of hefbrug: de brug kostte 9 miljoen, het wachtspoor ook nog eens 9 miljoen en het nieuwe stuk spoor naar de Euroterminal 3 miljoen euro. Het Rijk betaalde 60 procent en de provincie en de gemeente Coevorden 40 procent, de BE droeg ook 1 miljoen euro bij.

.
006Hans Reints

Voor de nieuwe personentreinverbinding Coevorden - Bad Bentheim vanaf 2026 (onderdeel van Emmen - Rheine) kan de brug niet worden gebruikt omdat hij in de verkeerde rijrichting ligt. De nog te heropenen spoorverbinding loopt via de oude route rechtstreeks naar het station Coevorden en die steekt het water over via een andere monumentale brug die nog gerestaureerd of vervangen moet worden.


007 Voorlopig houdt het hier op. Hans Reints

Overgenomen van facebook :RTVDRENTHE  Serge Vinkenvleugel  8 april, 19:30








Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

borotof

Die directeur heeft het over 2000 euro kosten om een trein naar Rotterdam te laten rijden, da's toch niet zo veel ? Ritje me een vrachtwagen zal ook al snel 500,- zijn. Als ie 20000 bedoeld snap ik het artikel een stuk beter.

Bertholdowitsch

Alweer bijna 1 maand geleden stonden in de Grafschafter Nachrichten twee berichten over de reactivering van het personenvervoer tussen Neuenhaus en Coevorden. Hier een samenvatting van de inhoud (met een persoonlijk commentaar):

De "Bund" (zeg maar: 'het Rijk') heeft ermee ingestemd om 90% van de kosten van de reactivering van het personenvervoer tussen Neuenhaus en Coevorden over te nemen. Wel bleek dat de "Bund" niet wil meebetalen aan een uitwijkspoor, dat bij Frenswegen (tussen Nordhorn en Neuenhaus) moet worden gebouwd voor het goederenvervoer. Hierover wil men nog verder onderhandelen omdat de Bentheimer Eisenbahn aangeeft dat ze zonder dit uitwijkspoor niet willen meewerken aan de reactivering. Het gaat om 2,5 miljoen € . Ik vermoed dat die op de één of andere manier er wel zullen komen, want het is een klein bedrag in vergelijking met het totaalbedrag dat de reactivering kost (meer dan 24 miljoen €).


Bertholdowitsch

Goedemorgen Hans,

ik zag op Facebook dat in Laarwald één van de sporen wordt verwijdert. Ik vermoed dat het geheel wordt vernieuwd, want dat lees ik op https://www.be-netz.eu/wp-content/uploads/2024/05/Uebersicht-Baumassnahmen-BE-Netz_202312_2024-ff_1.pdf

Ben jij nog van plan om weer een keer langs het spoor te kijken en te fotograferen? Volgens de genoemde website gaat er ook in Emlichheim, Berge en Esche nog iets gebeuren. Het is allemaal niet precies getermineerd - ook aangaande Laarwald niet - en blijkbaar gaat dat ook niet gebeuren (tenminste als het klopt dat ze in Laarwald al zijn begonnen).

Groeten,

Berthold

Bertholdowitsch

#419
Hier het antwoord van Hans Reints op mijn vraag. Hij heeft dit antwoord in een persoonlijk bericht naar mij gestuurd:

Na een tijdje uit de running te zijn geweest, gezondheid, familie bezoek Colorado en (nog steeds) een ban van de Vrz BNLS, kreeg ik van een mede forumlid het verzoek om eens te gaan kijken bij de BE hoe of dat het er nu voorstaat. Uiteraard heb ik aan dit verzoek voldaan!

Volgens de beschikbare gegevens moet de Bu in de Ootmarsumer weg in Nordhorn  tussen 20.11.2023 en 08.12.2023 gerenoveerd zijn en weer terug in gebruik. Ik heb hier helaas geen plaatje van.

Het staat nog niet ingepland wanneer het passeerspoor bij Esche (Gleis 2 )tussen Km.52.100 en Km 52.917 vervangen gaat worden.

Bij Berge staat de Bu 114, en het stuk spoor tussen Km.54.278 en Km.55.160 op de nominatie vervangen te worden.

In Emlichhein staat het volledig opbreken van spoor 4 op de lijst. Hierbij zal het wissel 55W11 vervallen. Km.64.721—Km.65.020.

In Laarwald is nog niet veel te zien, het stationsgebouw staat er nog net zo bij als twee jaar geleden, maar het complete spoor 3, daar waar vorig jaar nog overtollig goederen materieel is gesloopt. (Km70.833—Km71.277) is volledig verdwenen.

Neuenhaus en Nordhorn staan voor 2025 op de rol!!


800 Het doorgaande spoor in Esche gezien in de richting Nederland. Rechts liggen de nieuwe spoorstaven al te wachten, net zoals de kunststof kabelgoten!


801 Het bovenste wissel naar het wacht/omloopspoor licht in de stand afbuigen!


802 Waar ooit de rangeerloc voor de overname van de olieboot zijn vaste wachtplaats had.


803 Weggooien kan altijd nog!


804 Boven in naar rechts takt het industriespoor af naar voormalige terreinen van de Exxon.


805 Bij Berge vinden we deze Armoe en Ellende borden bij Km.54,278 en 55.160 Bu114


806 De railstaven liggen al te wachten op verwerking!


807 Emlichheim met het nog intacte spoor 4


808 Wissel 55W14 wat toegang geeft tot wissel 55W13


809 Wissel 55W13


810 Het nieuwe vervang wissel verscholen in het hoge gras


811 Hier van de andere kant gezien.


812 Wissen 55 W11 wat samen met spoor 4 gaat verdwijnen. Ik was even bang dat het Sinterklaas en Zwarte Piet perron hier ook aan ten offer zouden vallen, maar dat ligt gelukkig niet aan spoor 4.


813 Wissen lantaarn van handwissel 55W11


814 Zo op het eerste oog is er niets bijzonders aan Laarwald te zien. Kijken hier in de richting van Nederland


815 Er staan nog altijd overtollige containerdraagwagens afgesteld op het voormalige overgave station van Laarwald


816 Bij een blik in de richting van spoor 3 laat toch een kriebeling achter.


817 Hier is te zien dat achter wissel 60W11 toch een en ander veranderd is!


818 Het hele spoor 3 tussen km 70,833 en km 71,277 is opgebroken en zal zo te zien ook niet meer terugkomen.


819 Op 25 mei 2024 vond een grootschalige oefening door de politie van Osnabrück plaats op het terrein van Bentheimer Eisenbahn AG. Ongeveer 800 hulpdiensten, waaronder medewerkers van de politiekorpsen, de Rijksrecherche, de Centrale Politiedirectie en hulporganisaties als THW en DLRG, repeteerden verschillende scenario's. De nadruk lag op het omgaan met levensbedreigende operationele situaties, in het bijzonder een terroristische aanslag tijdens een Europees verkiezingsevenement.


820 Ongeveer 100 acteurs simuleerden op realistische wijze slachtoffers, getuigen en deelnemers. De organisatoren waren zeer tevreden over de grootschalige oefening en benadrukten de succesvolle samenwerking tussen de instanties en de grotere actieveiligheid.

Aanvulling Berthold: De kabelgoten op de fotos 800 (en op 809 in de verte te zien) zijn waarschijnlijk voor de extra seinen die zullen worden opgesteld in verband met het hervatten van het personenvervoer tussen Neuenhaus en Coevorden. Verder gaan volgens mij de sporen op de foto's 807 en 818 niet verdwijnen, maar worden ze compleet vernieuwd. De nieuwe betonnen bielzen hiervoor zie je in Emlichheim rechts in het gras liggen, en in Laarwald links naast de rijbaan. Tenslotte worden er vana 1 april 2025 niet hele grote wijzigingen tussen Neuenhaus en Nordhorn, maar tussen Neuenhaus en Coevorden voorgenomen. Dit eveneens in verband met het vervatten van het personenvervoer. Hans gaat het in de gaten houden voor ons en mijn beweringen aan de feiten toetsen, waarvoor hartelijk dank!