Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

MB-module: "Slopershamer"

in Modulebaan.nl

Gestart door Eelco Storm, 1 maart 2019 14:28

Vorige topic - Volgende topic

Eelco Storm

Zo, vorige week begonnen aan mijn 10 weken ouderschapsverlof. Zodra de kleine steeds meer op zijn plek is in de crèche, krijgt Slopershamer de resterende aandacht. Want aangezien Modulebaan.nl volgend jaar her en der van de partij is, moet deze ook maar eens af.

Onderlaag is gelegd, plan gemaakt en dan maar eens rails kopen.



De oude goederenloods komt achteraan, over de doorgaande sporen vooraan komt een onbewaakte overweg naar de sloperij om het wat levendiger te maken.




Jelmer

Gefeliciteerd met de kleine!

Ben wel benieuwd hoe deze bak er uit gaat zien na jaren van "schroot" verzamelen...

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

Levert dat oud ijzer nog wat op Eelco? Zal wel mooi zijn in deze dure tijden. Jouw draadje vind ik geweldig en ga het volgen. Succes.

Vriendelijke groet, Klein Bruntendijk, Friesland.
                            Kees.               
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Simplex

Wat een lullig plan, schuif dat hok is wat naar
voren en leg daar twee straatspoortjes achter.
Die zet je weer vol met oude wagens en een
ketel op een platte kar ofzo. Perron vol pleuren
met onderdelen en andere zooi. Nu is het net
zo'n netnietje waar er al genoeg van zijn.
Mvh Steef

Tjalling

En zet die loods meteen scheef neer, dan valt ook minder op dat je zo weinig ruimte hebt.

Groet,
Tjalling

Eelco Storm

Citaat van: Stedahult op  3 november 2022 16:16
Wat een lullig plan, schuif dat hok is wat naar
voren en leg daar twee straatspoortjes achter.
Die zet je weer vol met oude wagens en een
ketel op een platte kar ofzo. Perron vol pleuren
met onderdelen en andere zooi. Nu is het net
zo'n netnietje waar er al genoeg van zijn.

Straatspoor komt in dit plan voor de loods, samen met toegangshek. Op het perron komt de bovenbouw Van een usatc-bak met nummerplaten, loclampen en andere souvenirs voor liefhebbers. Ik zal morgen wel even een schets maken.

Eelco Storm

Zul je altijd zien. Ga je met verlof, wird je ziek. De eerste twee weken dus vergooid met ziek zijn, maar nu weer redelijk fris. Dus:



Wit wordt weg en straatspoor. Flink gebruikt, dus veel slordige reparaties met asfalt. Voor de loods twee, misschien drie sporen en een groenstrook tussen die sporen en de doorgaande lijn. Mogelijk met wat oud en roestig hekwerk.

Op het oude laadplatform zoals gezegd wat rommel, een oude usatc bak met nummerplaten van gesloopte locs. Vooraan het voormalig rijtuig van Emma als schaftkeet annex berghok. Rechts op de module vindt het sloopwerk plaats. Voor de loods twee rijen te slopen materieel, op het achterste spoor idem.

Alles nog een eerste opzet. De goederenloods naar voren halen kan natuurlijk, maar dan voelt het of het sloopspul wat verstopt wordt in de achtergrond. Maar goed: schiet u maar  (y)

Eelco Storm

Dat werden dus vier weken gevuld met ziek, zwak en misselijk zijn. Maar goed, ik heb wel regelmatig broedend naar mijn opzetje staan kijken. En ik denk dat het roer flink om gaat. Die loods is prachtig, maar ik twijfel of die hier op zijn plek is. Ik denk dat ik meer naar Koek of Van Dijk ga kijken. Enkele kleinere gebouwtjes, een paar spoortjes, wat meer groen er omheen.

Back to the drawing board....

Marc tramt

4 Weeks down, 6 to go!  (y)
Wat kranen en non-discripte loodsen tegen de achtergrond en je bent een eind!
No dress rehearsel, this is our life.

Simplex

Citaat van: Eelco Storm op 21 november 2022 18:51
Back to the drawing board....

Hèhè, verveld reageren heeft toch zijn invloed  8)
Mvh Steef

Tjalling

Citaat van: Marc tramt op 21 november 2022 18:57
4 Weeks down, 6 to go!  (y)
Wat kranen en non-discripte loodsen tegen de achtergrond en je bent een eind!

Volgens deze deze post heb je er 8 nodig.
Dat is 1 kraan per anderhalve week  ;D

Zonder gekheid, ik denk dat je er goed aan doet de loods niet te gebruiken. En misschien een manier zoeken om de sloperij toch iets schuin tov de rand te leggen.

Groet,
Tjalling

Gert Arkema

Citaat van: Eelco Storm op  9 november 2022 10:31
... een oude usatc bak met nummerplaten van gesloopte locs. ...

Nummerplaten van stoomlocs worden nu als waardevol gezien, maar dat was vroegah wel anders. Ik denk dat de meeste platen bij het ouwe brons werden gegooid. In de tijd na de oorlog waren heel andere dingen van waarde. Woonruimte, onderdak. De rest was luxe. Rijtuigen als noodhuisvesting dus. En ook toen de eerste woningnood wat gelenigd was dmv nieuwe woonwijken kocht men nog graag een wagon of een rijtuig als schuurtje of hobbyhok. Sommige loc-onderdelen werden ook als waardevol gezien; de dikwandige vlampijpen waren populair als bouwmateriaal; mooie ijzeren kolommetjes. Ik ben wel eens een bouwtekening tegengekomen waar een weg te timmeren hoekkolom werd aangegeven met 'vlampijp' in plaats van 'stalen buis'.
Ook heb ik wel eens een foto gezien van een goederenwagenbodem (stelbalken, bufferbalk, houten vloer, maar zonder scheenplaten en buffers) die als brug naar een weiland werd gebruikt.

Is er iemand die nog andere loc- of rijtuigonderdelen weet die af sloperij een tweede leven tegemoet gingen?
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Eelco Storm

#87
Citaat van: Gert Arkema op 21 november 2022 23:54
Nummerplaten van stoomlocs worden nu als waardevol gezien, maar dat was vroegah wel anders. Ik denk dat de meeste platen bij het ouwe brons werden gegooid.

Dat werd inderdaad als oud brons apart gelegd. Bij de sanering van het Dotremont terrein in Maastricht (rond 1980?) werd nog een krat gevonden met een aantal nummer- en fabrieksplaten er in.

Maar goed, liefhebbers en spoorwegpersoneel bezochten wel slopers om herinneringen op te halen en souvenirs te kopen. Dat wordt in verschillende krantenartikelen uit die periode wel genoemd. Er zijn nog aardig wat nummerplaten als aandenken bij sloperijen vandaan gehaald. Maar veel daarvan zijn waarschijnlijk na het overlijden van 'pa' alsnog bij het oud ijzer beland. Ik heb vrij recent een overzichtje gezien van bewaarde platen. Het zijn er idd niet veel, zeg een 75 stuks.

Een mooi geval van hergebruik van sloopmateriaal staat in het boek over de serie 6100. Vlampijpen voor verwarming van kassen, ruitjes van het machinistenhuis voor aquaria en assen voor constructiewerkplaatsen waar er ondermeer tandwielen van werden gemaakt.

Ik dik de werkelijkheid een beetje aan op mijn module  ;)

Tjalling

Hey Eelco,

Heb je nog wat verder gekomen met je module?

Groet,
Tjalling

Eelco Storm

Een beetje, maar geen grote ontwikkelingen. Ik heb op modulebaan.nl een kort berichtje gedeeld. Ik verdwijn even onder de radar om orde in de chaos in mijn hoofd te scheppen.