Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Tram Istanbul in 1:24

in Trams en smalspoor

Gestart door Rody v. G., 27 februari 2019 13:36

Vorige topic - Volgende topic

Rody v. G.

Citaat van: ronald1956 op  8 maart 2019 22:46
Ziet er een stuk beter uit , wel jammer van dat mooie vloertje .

Vond ik ook, You win some, you lose some..


Verder..

Gedurende de bouw van de tram gebeurde het me regelmatig dat ik iets had voltooid en dat ik het na een tijdje aanzien toch niet goed vond.

De hekjes bij de ingang is zo'n voorbeeld, na het prutswerk van het in elkaar zetten toch afgeslepen en ingekort opnieuw gedaan.

Soms zijn het ook dingen die niet helemaal de bedoeling zijn. De witte frontseinen heb ik gemaakt van 2 smd'tjes in serie per kant. Deze heb ik inclusief lakdraad gekocht en kon dus het lakdraad mooi tijdens de bouw van de kop tussen het hout mee verwerken, aangezien de decoder onder de tram gepositioneerd is, is het op deze wijze dus niet super moeilijk om het lakdraad naar de onderplaat te leiden.

Eenmaal onder de tram heb ik ze verlengt met dunne draadjes tot aan de decoder. Dit werkte allemaal fantastisch en ik heb er zelfs mee test gereden in de tuin.
Tot hier op een gegeven moment met een zacht spetterend geluid en een klein zwart rookwolkje een einde aan kwam. Blijkbaar had ik de lassen tussen het lakdraad en één van de dunne draadjes niet goed geïsoleerd en dit betekende door de bewegingen van het rijden het einde van de ledjes (aan 1 kant).

Zeer demotiverend. (Ik had hierna even geen zin meer om verder te gaan aan de tram, dit heeft bijna een half jaar geduurd.)

Omdat de kop nu dus al helemaal in elkaar zat moest ik hierin gaten boren en me in allerlei moeilijke bochten wringen om de nieuwe ledjes te bedraden..
Uiteindelijk met enige pijn en moeite alles kunnen herstellen en de bouw weer kunnen hervatten...

Wijze les voor mijzelf: Net dat beetje extra tijd nemen om alles nog eens na te lopen voordat we in allerijl doorgaan.

Vervolgens was het wel tijd voor het proefplaatsen van het dakframe, waarbij het al een beetje op een soort van tram begint te lijken:


Vanaf hier wordt het leuk, want OcCre heeft in het ontwerp totaal geen rekening gehouden met het demontabel houden van het dak. Iets wat voor mij toch wel erg handig is voor onderhoud / reparaties binnenin.

Hierover later meer.

pdussart

Beste,

Een andere model, maar door Philippe Dussart-Desart volledig afgewerkt.

Met veel verbeteringen, correcte kleuren, decals, bestemming. Brill 21E truck in RVS staal, switserse motor, messing tandwielen, ....
Kijk naar https://www.yumpu.com/fr/document/read/65858700
en naar
http://www.passion-metrique.net/forums/viewtopic.php?f=6&t=12632

Op basis van het boek "Les tramways belges dans l'empire ottoman"
Kijk naar https://www.yumpu.com/fr/document/read/65858700

Het model is momenteel bij het trein museum van Schaerbeek tot 22 april (expo TrainWorld "Orient Express") met bijkomende archieven uit de TRAMANIA verzamelingen over trams in Istanbul.

Groeten, P. Dussart-Desart


Rody v. G.

@Philippe, erg mooi gebouwd, vooral het metalen frame en de aandrijving zijn prachtig! Het zou mooi zijn als OcCre het onderstel ook in messing/ander metaal zou uitvoeren. Het boek ziet er ook zeer interessant uit, is deze alleen in het Frans verkrijgbaar? (Dat zou jammer zijn.)

Overigens was ik vergeten dat ik dit draadje nooit heb afgemaakt, mijn trammetje spint al enkele jaren vrolijk heen en weer in de tuin, ik zal misschien maar eens kijken of ik het bouwverslag af kan maken.









Sven

Prachtige plaatjes in de sneeuw, ontzettend sfeervol. Die laatste heb ik net als bureaubladachtergrond gezet, mooi seizoengerelateerd.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.