Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

BMB-Module: “Wateringbury”

in BNLS Litter Bin

Gestart door Hans van de Burgt, 3 mei 2018 10:02

Vorige topic - Volgende topic

Hans van de Burgt

De bouw van de module heeft (helaas) lang stil gelegen. Om later dit jaar met een "toonbare" bak te komen, moet er even doorgewerkt worden.

Zoals vaker probeer ik nieuwe technieken in te zetten. Zo wordt de dekplaat op maat gemaakt met een CNC frees. Daarna komen rails, bedding, rivier en brug. Omdat de boot waarschijnlijk het meest complexe onderdeel wordt, komt op die plek een plaat in de vorm van de romp.



Ook ga ik verder met de locloods. Uiteraard weer mbv Onshape.

Gr, Hans

Hans van de Burgt

Zo, we zullen eens werk gaan maken van de nieuwe module.
Ferre heeft een student aan het werk gezet om met een CNC machine een deel uit de bovenplaat te frezen. Ik wilde immers ruimte hebben voor een verlaagde rivierbedding. Het ging niet helemaal goed. De machine bleek niet juist afgesteld. Plaat verkeerd gefreesd, en machine kapot. Afijn, pijnlijk leermomentje voor de student.

Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen. De plaat paste prima op het eerder gemaakte raamwerk.



En even later lag de rails op een schuimbedje van 3mm. Twee doorgaande sporen, en een rangeerspoortje voor de goods shed.



Zo, nu maar eens aan het ontwerpen om (een stukje van) de Bow Bridge te maken.



Gr, Hans



Hans van de Burgt

Zo, vanavond de rails lekker ingekwast met Bleijswijck Bruin van de Action. Een simpele, goedkope maar desalniettemin effectieve manier om bielzen en rails een roestkleur te geven.



In tegenstelling tot mijn vorige bak, zal ik deze keer gebruik maken van grijze ipv bruine ballast. Maar dat is voor later deze week.

Gr, Hans

Dutch

Ziet er goed uit Hans! De rivierbedding lijkt wel heel symmetrisch, was dat de bedoeling?
Mvg, Bjorn.

Hans van de Burgt

@Bjorn,

In het oorspronkelijke ontwerp liep de bedding aan de linkerzijde rechtdoor. Maar in de linker voorhoek moest ook ruimte zijn voor de poot. Ik heb een breedte nodig van 6cm voor de rivier. De uitsparing is nu 15cm diep, dus ik kan nog wel wat variëren.

Gr, Hans


Hans van de Burgt

Toch een kleine update...

Omdat een van de muren van de Goods Shed tussen twee sporen komt, moet de h.o.h. afstand groter worden dan voorzien. Ik wil immers ook nog ruimte hebben om de deuren te kunnen openen en sluiten.

Het korte spoortje heb ik inmiddels verwijderd, hetgeen erg makkelijk ging. Met een plamuurmes kon ik zowel het schuimbedje losmaken, als het daarop bevestigde spoortje. Het laatste is onbeschadigd, dus kan hergebruikt worden.



Omdat maatvoering nu erg kritisch is, heb ik een nieuwe lay-out getekend.

Gr, Hans

Hans van de Burgt

Vandaag een begin gemaakt met de Bow bridge. Het is een beetje passen en meten. De brugpijlers staan zoals het voorbeeld haaks op de brug, hoewel haaks op de voorkant van de bak misschien iets fraaier lijkt.



Gr, Hans

Marc tramt

Evenwijdig aan de stroom is wat mij betreft het fraaiste en meest logische.
No dress rehearsel, this is our life.

Niekleair

Mij lijkt ook evenwijdig aan de stroom het meest voor de hand liggend. Ik weet niet hoeveel water de stroom verwerkt, maar je wilt altijd een minimale obstructie door de pijlers, wat je krijgt als je de pijlers evenwijdig met de stroom zet.
Oeps!

Hans van de Burgt

@Marc en Niekleair,

Ik denk dat jullie gelijk hebben. Ik heb vandaag een paar parts gesneden voor de brug. De pijlers evenwijdig aan het spoor en voorzijde kast, ziet er inderdaad fraaier uit.



Gr, Hans

Hans van de Burgt

Elders beschrijf ik hoe ik een kapelletje heb gebouwd voor de museumbaan Spoor op Vleugels van de EMV. Hierbij heb ik een bouwwijze toegepast, geïnspireerd op de Amati bouwsets. Het lijkt een beetje op Ikea... Daarnaast worden de muren qua metselverband gegraveerd.

Het resultaat bevalt me zo goed dat ik het stationsgebouw voor mijn bak op dezelfde wijze ga maken. Uiteraard kan ik het grootste deel van mijn CAD tekeningen opnieuw gebruiken.



Gr, Hans

Hans van de Burgt

Zo, het eerste projectje voor de nieuwe bak nadert zijn voltooiing. De brug moet natuurlijk nog een kleurtje krijgen. Verder moet hij nog iets omhoog om met de bovenzijde van het wegdek gelijk te komen met de bovenzijde van de rails.



Ik overweeg om enkele reepjes klittenband te gebruiken om de brug op zijn plaats te fixeren, maar los te kunnen halen voor het transport. Het geheel is namelijk erg kwetsbaar.

Voor de weg over de sporen wil ik boetseerpasta gebruiken. Al moet ik er wel voor zorgen dat de wielen van de treinen er goed overheen kunnen rijden. Bij mijn vorige bak was dat niet zo goed gelukt.

Gr, Hans

Biessendorf

Mooie brug  (y)

Voor de overweg zou je eventueel een strookje styreen tussen de boetseerpasta en de rails kunnen doen welke je na het uitharden gemakkelijk weer kan verwijderen. Desnoods vet je het styreenplaatje in met een beetje vaseline o.i.d.
Carpe Diem