Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Haarlemmermeerlijn/Koek

in Grootspoor

Gestart door Mispoes, 20 december 2007 22:43

Vorige topic - Volgende topic

Drent

Klopt, voutje....

Grtz, Marcel

Drent

Hier dan alsnog het beloofde plaatje van de DE1 21:



Grtz, Marcel

Mispoes

#257
Ik neem aan dat die foto van 24 december 1985 is.....

.....want op 23 december 's-middags was men al bezig de brandstoftank leeg te maken.

21 Mdt, 23 december 1985
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Drent

Op 23-12-1985 genomen. Dus je bent de fotograaf net misgelopen Frank ;D

Ze namen dus wel de moeite om de Dieselolie uit de tank te pompen. Vroeger hadden ze toch zoiets van; laat maar weglopen die zooi?! Ik denk dat die peut in de tank van Marion is verdwenen ofzo:-)

De bak op de achtergrond is er een van de 81, maar ik ga er vanuit dat dat wel bekend zal zijn:-)

Grtz, Marcel

Mispoes

Ik ben dan geneigd te denken dat de 21 gelicht is toen wij nog op het terrein van Koek waren: toen wij met bus 140 op Utrecht CS arriveerden was het reeds donker.....


Maar ik kan mij niet voorstellen dat het ons ontgaan is, alleen al vanwege het kabaal.....
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Drent

Dan klopt de datum toch niet. Als ik de uitvergrootte versie bekijk, is te zien dat de Priestman de bak lichtte en alles wat onder de bak hing al reeds weggesneden was met de snijbrander. Dan zal dit wel de volgende dag s'ochtends geweest moeten zijn. Op jouw foto zit alles nog onder de bak, vandaar.

Grtz, Marcel

Mispoes

#261
Het leek mij ook al tamelijk snel gedaan. Koos was trouwens die middag (23/12) een hele tijd met de Priestman aan het hannesen om de koppelwagen van de 25 af te krijgen. Op een gegeven moment hing de koppelwagen (met de koppeling van de 25 er nog aan!) hoog in de lucht!

Correspondent Raymond Kiès berichtte overigens begin 1986 als sloopdata voor de 21: 24 en 27/12.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Drent

Dat komt me bekend voor. Soms krijg je die automatische koppeling bijna niet los. Meestal wil een beetje heen en weer 'jutteren' nog wel eens helpen. Alhoewel de manier van Koos wel heel rigoreus was ;D

Grtz, Marcel

Mispoes

#263
Naar verluidt was de koppeling van de voorste koppelwagen geknikt door het gewicht van de 4 dieselstellen (25+22+36+85), koppelwagen en 2 plan N remrijtuigen.....


Aankomst van 25+22+36+85 te Mijdrecht op 23 december 1985


Hier had de kw los van de 25 gemaakt moeten worden, wat dus niet lukte.

De kw ging mee het terrein van Koek op en nadat het NS-circus* al vertrokken was, werd pas gepoogd de boel los te krijgen. De 25 was dus meteen zijn koppeling kwijt.

25 Mdt, 23-12-85

Het gekke is dat na de sloop van de 21 niet de 25 werd gepakt maar de 22. Kennelijk zeer bewust werd de 22 uit de rij geplukt voor sloop. De enige reden die ik kan bedenken is dat NS onderdelen uit de vrij complete 22 nodig had voor de 20 die aan het andere eindpunt van buslijn 140 in revisie was.....

*Locs, remwagens, andere koppelwagen.....
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Drent

Die automatische koppelingen kunnen wel wat hebben, maar normaal gesproken geven de stellen tractie en nu is alles dood gewicht. Alle kracht hangt aan de a.k. van de voorste koppelwagen. Tel daarbij op dat die koppelingen al aardige wat te voorduren hebben met die transporten. Met de transporten Mat'54 van Zl Rgs - Asd sneuvelde er ook nog wel eens een koppeling:-) Wel een fraai transportje trouwens, leuk voor op de modelbaan:-)

De volgorde van slopen is mij ook weleens opgevallen ja. Denk dat je de oorzaak hiervan al genoemd hebt net.

Einde lijn 140.... Hl dus.

Grtz, Marcel

Mispoes

Revisies werden niet in Heerlen maar in Haarlem gegeven. ;D
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Drent

Ik bedoelde uiteraard Hlm, excuses. Tijd voor wegonderhoud ;D

Grtz, Marcel

Mispoes

Nooit vreemd opgekeken toen je te Ut de verkeerde kant op reed en naar Heerlen ging i.p.v. Haarlem? ;D

Voor de niet ingewijden: streekbuslijn 140 van Centraal Nederland ging (en gaat nu misschien nog steeds wel) door de Haarlemmermeer van Utrecht naar Haarlem. De manier voor ons om naar Koek te komen. Vanuit Utrecht de snelweg A2 op, de beroemde overweg kruisend, via Vinkeveen de polder in tot halte Rondweg te Mijdrecht en we waren bij Koek. De bus ging verder via Uithoorn, De Kwakel en Aalsmeer naar de eindbestemming Haarlem. Toch jammer dat ik nooit van die Leyland (gele standaard streekbus) nooit een plaatje heb gemaakt.....
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Drent

Hier een luchtfoto van Mijdrecht uit 1981. Het zand van de Rondweg is hier net opgespoten.

 

grtz, Marcel

Wesley

Jahaa zonder de 140 kan ik niet naar houten komen, die rijdt nog, tenminste ik kan ook wel met de trein, maar de bus is voor mij gratis. Hij wordt van Haarlem tot Uithoorn door connexxion gereden en van uithoorn tot utrecht met BBA.

Wesley
If I had stayed for other people to make my tools and things for me, I had never made anything.