Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

25 jaar geleden

in Ditjes en datjes

Gestart door Jan Bennink, 16 december 2007 12:36

Vorige topic - Volgende topic

Lolke Bijlsma

Zomaar een dinsdagavond in 1996; 20 augustus 1996

Als eerste zien we de 6428 met een weg en werken trein. In mijn aantekeningen staat trein 53221.


NS 6428

Even later komt trein 57234 uit Crailoo langs; een lange rij VAM wagens:


NS 6501 & 6460

Door het slechte licht is de volgende foto niet al te scherp maar het laat de 6430 zien:


NS 6430

De 1307 en de 1614 komen langs:


NS 1315, 1614

Het is inmiddels bijna tien voor negen en vrij donker. Op de CTA op spoor 5a wordt Int 1237 naar Kopenhagen aangekondigd:


CTA met int 1237

En dan staat de trein klaar in Amsterfoort, getrokken door de 1113. Het eerste rijtuig gaat er in Puttgarden af, de rest gaat door naar Kopenhagen. De laatste twee zijn NS couchette rijtuigen:


NS 1113 (Nord-West Expres)

Groeten,
Lolke

eichddraig

Je '25 jaar' foto's zijn elke keer weer een feest Lolke!  (y)
gr. Ed

Arjan6511

Sluit ik me volledig bij aan!
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Rick

En niet alleen vanwege het hoofdonderwerp op de foto's maar ook voor wat in de achtergrond zichtbaar is, postwagons, kalkwagens, Bakkies en is iemand anders ook die gele stalen D in de verte bij de 6430 opgevallen?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

RikM

@Rick from Rik "Is iemand de gele stalen D opgevallen?" Kan niet voor anderen spreken, maar mij was die niet opgevallen. Begrijp nu ook waarom jij op details de raadplaatjes zo goed kan oplossen ;D
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

Lolke Bijlsma

Zaterdag 24 augustus 1996

Zoals uit andere foto's al is gebleken heb ik altijd een zwak gehad voor internationale treinen en dan helemaal voor treinen naar het noorden. Zo staan we vlak na 9 uur 's morgens op het station van Amersfoort waar we trein 1236 uit Kopenhagen zien aankomen:


NS 1147 (Nord-West Express)

In de tuin (van Amersfoort) zien we een aantal loc's:


NS 1214, 1210 & 1312

Dan vertrekt de 1147 met Int 1236 naar Amsterdam. Door de diverse kleuren rijtuigen een mooi gezicht.


NS 1147 (Int 1236)

De samenstelling:
- DB Bm (uit Puttgarden)
- NS Bcvmh
- NS Bcm
- DSB B
- DSB B
De Bcvmh is nog niet gemoderniseerd en rijdt nog in de TUI kleuren rond. Het interieur is ook nog oranje.

Op die dag reed er ook een trein ter gelegenheid van het 65 jarig bestaan van de NVBS. Deze rit werd gereden door de 1201 met VSM blokkendozen. Later op de dag kwam de 3737 ook nog in actie.


NS 1201

Groeten,
Lolke

eichddraig

gr. Ed

Lolke Bijlsma

Zondag 25 augustus 1996

We bevinden ons op het station Amsterdam CS. We zien de 1214 met trein 2346 naar Duitsland:


NS 1214 (train 2346)

Even later zien we de 1215. Wat zijn dat toch mooie stoere machines:


NS 1215

Eerder in dit draadje had ik al een Lovers Rail trein geplaatst en dat zorgde voor veel reacties. Ook op deze zondag reed Lovers Rail weer naar IJmuiden. Dit is de trein die om 12:45 is vertrokken en de 2207 rijdt met veel rook weg:


Lovers Rail met NS 2207

25 jaar geleden waren de IRM stellen nog vrij nieuw.We zien de vier-delige DD-IRM 8435 als trein 2657 naar Den Haag CS in Leiden. Het treinstel is nog maar ruim een jaar oud.


NS DD-IRM 8435

Als laatste een TGV-PBA naar Parijs:


TGV-PBA 4534 naar Parijs

Tot morgen.

Lolke

Willem1951

De Westzeedijk aan de kant van Delfshaven in Rotterdam was 25 jaar geleden een prima straat om trams op een zondag te fotograferen.
Er was vooral minder autoverkeer (in 1996 was er nog de zondagsrust omdat de winkels op zondag nog niet vaak open mochten zijn).


De omgeving van de Westzeedijk was vroeger een havengebied met havensporen, met pakhuizen en de loodsen van Van Gend & Loos.
In 1996 werd dat gebied al gesaneerd en vernieuwd. Het pakhuis van een huidenhandel was niet verdwenen en vormde een mooie achtergrond.
Lijn 9 werd opgeheven op 28 augustus 2000. Het dubbelgelede Werkspoor/Düwag motorrijtuig is in 2005 naar Braila in Roemenië gegaan.


Motorrijtuig 220 (museumtram van de Tramweg Stichting met bouwjaar 1924) was die zondag, 25 augustus 1996, ook onderweg.

Er rijdt heden ten dage nog wel een tram op de Westzeedijk, maar een foto maken valt niet mee.
De zondagen zijn qua autoverkeer even druk (zo niet drukker) als op een werkdag.
Grootste nadeel voor de fotograaf is echter de aangelegde vrije trambaan met om de paar meter aan weerszijde een boom.


Spanjaardstraat bij de 2e Schansstraat.
Motorrijtuig 836 is in 2006 naar Galati in Roemenië overgebracht.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Lolke Bijlsma

Mooie platen Wim. Mijn vrouw (toen mijn vriendin) woonde aan het einde van lijn 9 en we gebruikte het regelmatig. Jammer dat die lijn is verdwenen. Vraag me af waarom ze dat gedaan hebben.

Lolke

Lolke Bijlsma

26 augustus 1996

We beginnen met een vrij slechte foto maar die heeft toch historische waarde. Vanuit de rijdende trein genomen, de 766 en 386 op de Watergraafsmeer. Nu 25 jaar geleden bestaan ze allebei nog als museumstellen van de roemruchte serie mat'54.



De 1111 rijdt weg met de EN 215 Donauwalzer, de nachttrein naar Wenen.


NS 1111 (EN 215)

De 1215 heeft de trein naar Amsterdam CS gebracht en rijdt naar het vertrek van de nachttrein weer terug naar de Watergraafsmeer.


NS 1215

Groeten,
Lolke



eichddraig

@ Lolke. Die 1214 van 25-8, is dat een legale fotolocatie?
gr. Ed

Lolke Bijlsma

#2367
Citaat van: eichddraig op 26 augustus 2021 06:04
@ Lolke. Die 1214 van 25-8, is dat een legale fotolocatie?
Als ik mij goed kan herinneren was er toen een pad dat voorbij de bruggen over de sporen liep. Dit pad liep naar het postgebouw, waar de mP's werden geladen en gelost.  Daarom kon je toen vanaf het perron dat pad aflopen. Je kan het zien op die foto door de brug heen aan de linkerkant.
Ik neem aan dat het niet de bedoeling was dat ik dit deed maar even snel een foto maken vanaf dat pad was mogelijk. De situatie is nu helemaal veranderd en dat pad is weg.

Het pad is zichtbaar op deze foto uit 1994: https://flic.kr/p/Wb3xtj

Lolke

Willem1951

 @Lolke: Dank. Rond de eeuwwisseling werd er kritisch gekeken naar de bezettingsgraad van de tramlijnen.
De bedoeling was dat de tramlijnen beter zouden aansluiten op de vervoersstromen.
In dat kader werd het lijnennet op 28 augustus 2000 ingrijpend gereorganiseerd.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent 

hrp

#2369
.... de materieelpositie van de RET was niet er ruim toen lijn 9 werd opgeheven. Vier jaar eerder - volgende maand 25 jaar geleden - was lijn 20 als eerste TramPluslijn in dienst gesteld via de nieuwe Erasmusbrug. Een nieuwe lijn die binnen de kortste keren met de opgevoerde Werkspoorwagens razend populair was. Per 28 augustus 2000 werd, aldus de RET-brochure, wegens de overvolle trams van lijn 20 spitsuurlijn 22 ingesteld.
Lijn 9 was overigens allang de zwakste tramlijn. Rond 1970 ging het verhaal dat dit de lijn zou zijn die als eerste verbust zou worden. Wel, lijn 45 werd 21 jaar geleden vanaf het CS verlengd naar het verlaten eindpunt van lijn 9. Nota bene had men ook hier een tekort aan materieel; er reden kleine bussen afkomstig van het vervoersbedrijf van Dordt...
Groetjes.
Ronald

Ps: de aflevering van de 2000-en vlotte niet, kortelings reden er nog Weense zesassers. Geen succes.
Groet,
      Ronald