Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Backer & Rueb in LGB

in Trams en smalspoor

Gestart door Stainz, 27 november 2017 10:18

Vorige topic - Volgende topic

Stainz

Op basis van een héle oude LGB Stainz, die niet meer compleet was maar nog wél heel goed liep, ben ik een Backer & Rueb loc aan het maken. Het is verwonderlijk dat de wielbasis van de Stainz EXACT gelijk is aan die van het Backertje.
Omdat dit materiaal bij mij in de tuin gaat rijden wil ik de robuustheid van LGB volgen en niet de SUPER detaillering van Jan HdH (WAT een SUPER topic!!). Vandaar dat ik wellicht in de ogen van sommigen wat kort door de bocht ga met de detaillering maar voor mij geldt straks 'het zicht' en de globale indruk.

Het donor chassis is wel een heel stuk te lang, dus voor- en achter is er een flink stuk afgegaan. Gelukkig zit het chassis zó in elkaar, dat op vrij eenvoudige wijze de koppelingsbeugels op de juiste hoogte weer te monteren zijn.

Het is mijn allereerste project in plastic plaat en tot nu toe heb ik er erg veel plezier in!












Groeten, Henri

Bas, Dordrecht

vakmanschap....ziet er goed uit...

Sven

Dit ga ik uiteraard volgen.  (y)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Stainz

Bedankt Bas!

Leuk Sven! Ik zie dat jij al meer ervaring met deze locs hebt. Iets waar ik niet uit kom: WAAR lieten ze de kolen in dat ding???
Water ging volgens mij 'onder de vloer', maar waar lieten ze de kolen/briketten? Op de tekeningen en foto's die ik heb verzameld kan ik niets ontdekken waar die dingen in zouden kunnen gaan.
Groeten, Henri

Sven

Er zijn kleine en grote, korte en lange B&R kastenloks, dus er zit wel verschil tussen. Sommigen hebben achter de ketel een bak waar ik het op/in heb zien liggen, bij sommigen ligt het gewoon in een hoek naast de vuurdeur. Hier een plaatje zoals het bij Silvolde erbij ligt.



En het "kastje" bij de Ooievaar:


Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Stainz

Top, dankjewel. Ik ga nog maar weer eens HEEL GOED de tekeningen bestuderen...  ;D
Groeten, Henri

Sven

Ach, niemand die het weet/ziet. Gewoon een lading briketten opstapelen. Heb ik ook gedaan bij mijn Silvolde. Wellicht heb je nog meer aan het onderstaande plaatje, ook om de appendages te lokaliseren.

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Stainz

THANK JOE VERRIE MUTS!!! Interessant!!!

Zijn die ketels 'aan beide zijden' gestookt? Ik dacht dat bij een RTM Backertje de opening rechts-achter van de schoorsteen zat? Ik weet nooit wat de voor of achterkant is bij die blokkendozen, dus de schoorsteen is dan een mooie referentie. Bij 90% van de foto's die ik van de RTM B&R gevonden heb, rijdt ie 'achteruit' (= schoorsteen aan de 'achterkant'). Dan zit de opening voor 't vuur links-voor.
Groeten, Henri

Sven

Aan de andere kant zit bijna niks. Het was de bedoeling dat deze trams door één man bediend werd, aan de linkerzijde in de rijrichting.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Stainz

 ;D

Maar wat is de rijrichting! Schoorsteen voor of schoorsteen achter? (ik denk achter)
Groeten, Henri

Sven

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

Het is gewoon als een stoomtrein, zoals je zelf bij de Stainz al gezien hebt, alleen zit er nu een kast omheen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

Oh, nog wat: een fout die velen maken is dat de deur onder het middenraam aan de voor- en achterkant niet gelijk is. Een is meestal hoog en dun (voorzijde, om ketel van buiten schoon te maken) en de ander is lager en breed. Achter is volgens mij ook geen deur. Ook duidelijk omdat er geen handgreep op zit. Zie plaatje van mijn model van Silvolde.

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

guest7823

Citaat van: Stainz op 27 november 2017 15:37Maar wat is de rijrichting! Schoorsteen voor of schoorsteen achter? (ik denk achter)

Ehhhhhh ........ "wat is de rijrichting"  ??? ??? Nou gewoon de kant die de loc oprijdt, ..... toch ??

Als je voor- en achterkant bedoelt: voor is (bij bijna alle stoomloc's) daar waar de schoorsteen zit. Alleen bij orgels als dubbele Fairlie's wordt dat een beetje tricky  :-\

Stainz

#14

Uiteraard bedoel ik 'voor- en achterkant'. Ik bezit een aantal tekeningen van de RTM variant van dit locje en daar staat bij alle drie de exemplaren de schoorsteen 'achter' getekend. Gebaseerd op mijn LTS/MTS tekenlessen dat alles op papier getekend 'naar links' reed/beweegt/whatever concludeer ik dat de schoorsteen 'aan de achterkant' zit.

Daarom mijn verwarring: wat is nou de voor- en achterkant bij deze B&R?

Groeten, Henri