Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Gooische stoomtram nr 18 in 1:87

in Trams en smalspoor

Gestart door Sven, 4 november 2016 12:20

Vorige topic - Volgende topic

Sven

Vergeten te vermelden dat die buffers er zijn met een diameter van 4,1 mm en 4,3 mm.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Ivo tB

Citaat van: Ivo tB op 27 februari 2018 14:21



Dit was de status 2 jaar geleden. Daarna heb ik allerlei andere projecten onder handen gehad. Eind december vorig jaar heb ik besloten veel half gebouwde modellen nu eens af te bouwen. Inmiddels hebben 4 coupérijtuigen, 1 HSM D en verschillende andere modellen mijn kast in de woonkamer verlaten in afgebouwde vorm. Deze tram is nu ook aan de beurt. Bij de aankoop van de kit wilde ik de aandrijving ook in onderdelen hebben. Het leek me leuk om te zien hoe deze in elkaar steekt. Met de volgende onderdelen aan de slag:



Hier ontbreken nog de pennen voor het verbinden van de koppelstangen aan de wielen en de stroomafnemers. De doorgaande as met de wormen, het grote snaarwiel en het kogellager zitten al in het chassis. Aan de uitstekende as kan nog een vliegwiel worden gezet.

Een avondje prutsen en het kastje zit in elkaar:



Spanning op de rails en het ding rijdt. De tandwielen op de assen zijn niet erg diep, dus het kastje moet redelijk strak worden aangedrukt omdat anders de wormen niet in de wormwielen grijpen. Hier zitten de koppelstangen er nog niet op en later realiseerde ik me dat het kastje weer uit elkaar moet om zwart te spuiten.

Het kastje past keurig in de bak en ook dit rijdt. Wel viel me op dat de snaarwielen zowel op de motoras als op de doorgaande as met de wormen de neiging hebben tot slippen. Met een drupje CA lijm leek dit in eerste instantie wel te verhelpen.



Daarna aan de slag met de ketel die als 3D print bij de kit zit:



3D prints zijn nog steeds niet mijn favoriete bouwmateriaal. De hoofdreden is dat de onderdelen in lagen zijn opgebouwd (althans in deze, ik weet dat er duurdere en betere zijn). Ik krijg de ribbels er gewoon niet uitgeschuurd zonder beschadiging van het geheel, spuiten met spuitplamuur helpt onvoldoende en ik heb ook de aceton truc proberen toe te passen, maar deze hielp ook niet of ik ben er te voorzichtig mee. Wel dacht ik de leidingen weg te knippen en die te vervangen door messing en koper draad, maar dat werd ook geen succes. Het materiaal is te bros en er viel slecht in fittingen te boren. Dus ik heb besloten het zo te laten en gewoon te spuiten. Indrukwekkend is wel de veelheid aan details en de fluitketels op de vuurkist.







De bak heb ik verder afgebouwd met een paar wijzigingen in de kit. Schaalfreak als ik ben bevielen mij het tram stoot en trekwerk niet. De meegeleverde trambuffer bevatte een haakje en past daarmee op ander trammaterieel. De trambuffer moet echter hoger gemonteerd worden zoals in het echt en met een tramschroefkoppeling eronder. Erwin Werps levert beide onderdelen. Ik heb alleen pas één tramkoppeling goed in elkaar gezet. Het is een zeer klein schroefkoppeling, die in het echt dubbel wordt gekoppeld. Ik zal later nog wel een foto laten zien.

Het geheel heb ik volgens instructies gespoten, maar wel met Phildie washprimer, Humbrol midden grijs, de bak in Phildie zwart en HSM bronsgroen en het dak in Phildie dakgrijs. De ketel heb ik verder behandeld (is nog niet klaar, daar gaat nog verder aan worden gewerkt) met Modelmaster koper en staal metaliser en AK true metal messing.

De geëtste platen met tekst en nummer zijn erg fijn. De fabrieksplaten misschien iets te fijn, want daar lukt het me onvoldoende letters blank te schuren. Deze messing platen zitten nu met crystal clear op de kast, maar ik denk dat ik die nog verder ga fixeren met wat blanke lak.

Voorlopig resultaat:









De koppelstangen heb ik intussen ook geplaatst. Maar de aandrijving loopt nu niet lekker. Dat ligt volgens mij niet aan de koppelstangen. Ik ga het ding weer uit elkaar halen om te kijken waar dat nu aan ligt. De koppelstangen zijn volgens mij iets te lang, maar door de grote gaten daarin zou dat geen problemen moeten geven.


mvg,
Ivo



mvg,
Ivo

*

Sven

Interessant om nu eens het bouwverslag van iemand anders te lezen. Soms denk ik dan "dat had je zo kunnen doen!".  ;D Maar uiteindelijk een mooi model geworden. Je strubbelingen met de aandrijving is ook de reden waarom ik mijn modellen met kant en klare aandrijving lever. Dan weet ik zeker dat ze goed gaan rijden. Anders heb je er ook maar weinig plezier van. Voor jou heb ik een uitzondering gemaakt, omdat je de uitdaging aan wilde gaan.  :)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

ronald1956

Mooi hoor , snel gedaan (sinds zaterdag  ;))

Rob Moerkerken

Dat ziet er heel erg fraai uit! (y)

En dat het binnenwerk door de 3D print techniek wat ruwer is dan je graag zou willen, is alleen van heel dichtbij te zien.
Ingebouwd in het lokje zie je er toch vrijwel niets van.

groet, Rob
Rob Moerkerken