Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

Bahnhof Buchau 1916

in Trams en smalspoor

Gestart door Lucien, 20 maart 2016 11:50

Vorige topic - Volgende topic

Lucien

De staaldraden zijn 1 mm dik en in een 0,8 mm voorgeboord gat gezet. Vervolgens door een 8 mm gat onder het wissel gestoken.
Ze werken op alle wissels behalve eentje, daarvan was het veertje erg strak.
Dut heb ik opgelost door er een metalen buisje overheen te zetten wat ik nog had liggen. Dit heb ik ook ingelaten in het houtje tot met onder het wissel, en dit werkt zelfs nog wat beter. Daarom denk ik er over de andere wissels ook nog even zo om te bouwen.
Lucien

Lucien

Andere wissels zijn  nu ook op die manier omgebouwd, de wissels reageren nu een stuk "strakker" op de bediening.
buisje van 40 mm, daarin een staaldraadje van 50-55 mm. werkt prima!
Het werkt volgens hetzelfde principe dat Ton gebruikt had voor Yurze Ore Mine, daar heb ik het van afgekeken.

Nu nog de microschakelaars voor de polarisering erop, en de rest van de bedrading afwerken.
Dat is ook weer nieuw voor me, tot nu toe waren alle banen meer of minder landschappelijk klaar, maar was het eronder nog een soort oerwoud van elektrische lianen die ooit nog verbonden moesten worden.... tja, zo zie je meteen waar mijn voorkeur naar uit gaat.

Ik zal em eens gaan verdiepen in de materie die bedrading heet, erg ingewikkeld hoeft het niet te worden, ik hoef geen af te schakelen secties als ik met DCC wil rijden, en als ik de baan geschikt wil maken voor analoog wil ik eigenlijk alleen de lokloods en het opstelspoor kunnen uitschakelen, meer dan 2 loks tegelijk zal ik niet in bedrijf hebben. Dat laatste moet ik nog even overdenken, de kopsporen zouden ook meteen met de polarisatie van het puntstuk meegeschakeld kunnen worden, dan doen ze het zowel in DC als DCC op die manier dat ze alleen spanning krijgen als het wissel goed staat. Dan zou ik alleen secties moeten maken IN de lokloods, om te voorkomen dat alle loks daarin gaan rijden.
Lucien

T.Spat

Mooi thema (y)

Er is weinig tijdperk 1 te zien, dus dit is wel leuk om te volgen...
vraagje, wat voor microschakelaar gebruik je onder de Peco-wissels?

Ik moet binnenkort zelf een hoop met Peco-wissels gaan prutsen
voor een wisselstraat...

Mvg,

Tis

Lucien

Ik heb deze besteld, omdat ze dezelfde zijn als Ton onder Yurze had gebouwd, dus die werken ;)

Conrad 739493.
Lucien

Silvolde

Ha Lucien,

Als smalspoor liefhebber volg ik jouw draadje. Zelf plan ik een gecombineerd smalspoor kopstation met h0e en h0m spoorbreedtes.

Op een eerdere h0e module heb ik de oude Peco h0e wissels gebruikt waarbij de kleine boogstraal een aanpassing aan het onderstel van de Bemo BR 9967-71 vereiste. Over Panier wil ik eigenlijk geen woorden vuilmaken; het beste wat je kunt doen is om deze producten niet aan te schaffen....

Waarschijnlijk heb je de nodige informatie omtrent Duitse smalspoor banen in het algemeen en die in Baden-Wurtemberg in het bijzonder; zo niet dan kan ik je wellicht bij vragen nog helpen.

Groet, Silvolde

Lucien

De combi H0e en H0m is interessant. Zijn daar voorbeelden van?

De standaard Peco H0e wisseltjes zijn veel te krap voor de Bemo modellen, die doen het het beste op een straal van 450 - 500 mm.
Die boogstraal heb je sowieso nodig bij Rollbockverkeer, anders kiept het hele zaakje om in een bocht.

Ach Panier......ik zeg er maar beter niets meer over.

Ik heb meer dan genoeg documentatie over de Württembergse smalspoorlijnen, inclusief het zeldzame en erg gezochte boek van Seidel.
Verder is de kast gevuld met uiteenlopende documentatie over duitse, franse en britse smalspoorbanen, en er is zelfs een verdwaald zweeds boek tussen te vinden ;)
En ook staat er een verdwaald normaalspoorboek tussen, maar dat zijn er niet veel...

Vandaag viel een klein envelopje binnen, en ik ben er erg blij mee.
Ik heb nummer- en fabrieksplaten laten etsen bij Narrow Planet, en ze zijn erg goed gelukt vind ik zelf!

Nu kunnen de Tss4 12 en de Tssd's 41 en 43 afgebpouwd worden.
Het vierde setje fabruiksplaten is voor de Dwss, ALS die ooit rijvaardig wordt, maar ik denk dat dat wel te doen is.
Een ander motortje doet wonderen.....
Lucien

Lucien

Met het mooie weer dit weekend moest ik eerst aan de slag in de tuin, maar ik heb het npog voor elkaar gekregen om een low budget Bus leiding onder de bakken te krijgen, 2 mm lasdraad in kroonsteentjes.
Viel niet mee om deze onder bak 2, met 6 wisselaandrijvingen, te krijgen, maar met een beetje vouwen lukt het wel.
Les voor de volgende keer: alles uitplannen, zodat je klusjes elkaar niet in de weg zitten.
Gelukkig was bak 1 makkelijker met 3 wissels, en zaten onder bak 3 nog geen zaken, dus die ging simpel.
De Roco aansluitkabel is intussen al gesoldeerd, de komende dagen kan ik met het regenachtige weer in het vooruitzicht eens aan de slag met de aansluitingen naar de sporen. Wie weet is de bedrading dan een groot deel op weg deze week, en lukt het misschien ook nog de microschakelaars te monteren.
Ondertussen kijken of ik de bedrading zonder al te veel extra's ook zonder meer kan overnemen voor analoog rijden, maar volgens mij kan dat wel.
Ik rijdt toch met 1 lok tegelijk, en de sporen waar ik loks zou willen parkeren worden ook digitaal geschakeld met de microschakelaar van het wissel. De enige plek waar ik misschien iets voor moet verzinnen is de lokloods.

Lucien

VFR

Ik was wat verdwaald op het internet (komt meer voor) en kwam het gleisplan van station Buchau tegen. "Verrek, die hebben we ook op het forum".

Ik zat op een site die de Federseebahn beschreef. Waarschijnlijk ken je die al lang, maar voor de zekerheid hier toch even een link.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Silvolde

Die combinatie kwam in Nederland voor. In de vorige eeuw lag er in Gelderland zowel 750 mm. als 1.067 mm. smalspoor. Het toenmalige tramemplacement van Deventer omvatte beide smalspoor breedtes.
Op bladzijde 314 van het boek "Op smalspoor door Oost-Gelderland" van H. Nieweg staat een foto van een driebenig smalspoor wissel.

Voor mijn geplande kopstation gebruik ik uitsluitend de Peco rails (9 mm met de grote boogstraal) Het railplan is nog niet geheel uitgewerkt.

De nummerplaten zien er fraai uit. Heb je de tekeningen zelf vervaardigd?

Groet, Rob

Lucien

Ik heb de maten genomen van de Bemo transfers.
Die zijn zo oud en droog dat ze verbrokkelen.
Ik kan wel nieuwe bestellen bij Bemo, maar ik kan dan net zo goed een paar etsplaten kopen.

De maten + een kopie van de transfers heb ik naar Narrow Planet gestuurd, die deden ook het tekenwerk.
Lucien

Lucien

Meer dan een maandje verder, en mezelf door het aanleggen van de bedrading heen geworsteld.
Maar het resultaat mag er zijn, getest en goedgekeurd!

Nu het elektrische deel klaar is (op de verbindingsstekkers en een DIN bus voor het eventueel analoog kunnen rijden na) is het tijd om de bovenkant weer eens onder handen te nemen.
Een aantal zaken moeten nog gebouwd worden, zoals een wagenwasplaats, werk- en asputten, waterkraan, en kolenopslag.
Gelukkig is voor de rest van de gebouwen Faller al bezig geweest, dus de lokloods en het stationsgebouw met bijgebouw hoef ik alleen nog maar verder af te werken en detailleren.

De wagenwasplaats was snel klaar met een paar Evergreen profielen en plaatje:

Lucien

Lucien

De volgende stap is de inspectieput in de lokloods, met de kuil om assen uit te wisselen. De duitsers noemen dit een "Achssenke", een goed nederlands woord heb ik er nog niet voor gevonden.
Veel details over de inrichting ervan heb ik nog niet gevonden, maar uit alle duitse foto's die ik heb gevonden maak ik op dat er iets van een soort hefbok in gestaan moet hebben om de uitgebouwde as te laten zakken.
Ik zal wel iets rommelen met wat Evergreen profieltjes om een soort van bruggetje met 4 spindels op de hoeken te fabriceren, of gebruik maken van wat onderdelen van de Faller hefbokkenkit.

Lucien

Lucien

Beetje verder gegaan met de aankleding.
Het landschap is met schuimplaatmateriaal opgehoogd en voorzien van wat afgietsels uit Spörle mallen.
De "bodem" is gemaakt uit een mengsel van toiletpapier, lijm, water, en verf, dat lekker smeert met een grove kwast.

Ondertussen is wat extra Evergreen materiaal ingeslagen om de goederenloods en het kolenhok (turfhok) te kunnen bouwen, en zijn de 1:100 tekeningen even verschaald naar 1:87.
Dit weekend maar weer eens verder met wat mallen afgieten voor de straten en losweg, en het plakken van wat strips en plaatmateriaal voor de ontbrekende gebouwtjes.
Lucien

Lucien

Omdat de goederenloods niet echt goed te bouwen was uit de Faller-onderdelen heb ik besloten deze dan maar geheel zelf te bouwen. Het lijmen van de verticale 0,5 mm. strips vergt wel wat geduld....

Intussen is de rest van de bestrating ook aangebracht en zijn de eerste sfeerplaatjes maar eens gemaakt. Alles is nog erg kaal (en bruin!) maar zodra het kan gaat de kwast + GrasMaster er overheen.

Ik kon het ook niet laten om toch alvast de wisselstellers (gedeeltelijk met lantaarns) aan te brengen. Nu nog een goede schilderbeurt voor het spoor en dan de ballast. Het schiet al lekker op zo!

Lucien

frederik19630

Lucien,

die wisselstellers zijn van Weinert, of zie ik dat fout?

Fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html