Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Diesels in de jaren '50: Wirtschaftswunder bij de DB

in Wat zijn we aan het rijden?

Gestart door sneek, 18 februari 2016 22:08

Vorige topic - Volgende topic

sneek

Even een paar plaatjes van m'n baan in aanbouw.
We zijn in het naoorlogse West-Duitsland van de jaren '50 waar de diesels de stoomtractie al proberen te verdringen

V36 met buurtgoederentreintje boemelt over de zijlijn.


Proefritten met MaK´s nieuwe V200 op de hoofdlijn.



VT98 ook toen al de  Retter der Nebenbahn


In die jaren deed ook de voorserie railbusjes nog dapper mee...


Zelfs de laatste trein van deze dag is vanwege het weinige reizigersaanbod voor de VT95.

Grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

g-j

Wim, prachtig! Iedere keer als je nieuwe aanwinsten e.d. plaatste had al een idee dat je iets erg moois aan het bouwen bent, dit overtreft mijn verwachtingen. Wil je iets meer vertellen over je modelbaan?

Met vriendelijke groet, Gert-Jan

Benrail

Groet van Ben

sneek

Zoveel scenery is er nog niet klaar, gaat maar langzaam. Maar ja het is maar hobby  ;D
Het wordt het klassieke motief van een grotendeels dubbelsporige hoofdlijn (met alleen een enkelsporige flessenhals op een na de oorlog herstelde brug) waarin twee stations. Dat zijn exacte weergaven van de stations Diez en Balduinstein aan de Duitse Lahntalbahn (Koblenz-Limburg-Giessen) in de periode 1956-1962.

Vanuit Diez takt de enkelsporige zijlijn naar Wiesbaden af, de Langenschwalbacherbaan, beter bekend als Aartalbahn. Die loopt rond en kent in model alleen een eenvoudig stationnetje in Hohenstein. Op die zijlijn heeft de rationalisering van een moderniserende Bundesbahn al toegeslagen. Seinen en overwegwachters zijn wegbezuinigd en vervangen door Zugleitbetrieb. Dat betekent veel getoeter bij onbewaakte overweggetjes en dus Trapeztafeln met knipperende lampen als inrijsein etc. Je ziet net op de foto de V36 naast de lage voorseinbaak die de Trapeztafel van Hohenstein aankondigd.  Zodra het weer wat verder is komen er wel weer eens wat plaatjes op het forum voorbij.


Grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

Basilicum

Mooie foto's, Wim.
Vervolg is ernstig gewenst. :)

Groet,
Bas

Reinout van Rees

Ik zit verlekkerd te kijken naar het talud op de eerste twee foto's. Zou je kort kunnen zeggen hoe je dat hebt gemaakt? De uitvoering en de kleurschakeringen en de variatie... Erg mooi!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

sneek

Dat is eenvoudiger dan je denkt Reinout. Je niet eerst fijn horrengaas tegen het hout. Daar deponeer je in water  gedrenkte stroken gipsverband (bijvoorbeeld van Busch, Noch) tegen aan. Na een nachtje drogen maak je een papje uit fijne korrelpleister, zand, houtlijm en dispersieverf in de kleuren bruin en zwart. Gewoon lekker rotzooien en je uitleven door dat mengsel over het gips uit te smeren.
Als ook dat keihard is geworden smeer je de helling in met verdunde houtlijm. Dan strooi je er uit de hand groen fijn Woodlandstrooisel tegen aan. Daarna het gras aanbrengen met de Grasmaster in verschillende kleuren en lengtevarianten. Tenslotte garneren met bomen, struiken en ander houtwerk. Hier en daar nog wat de kleuren bijspuiten, donker in de nissen en onder de bomen. Dat kan met de luchtspuit of simpelweg met Tamiya spuitbussen.

Eigenlijk is het niets meer dan lekker kliederen en kladderen terwijl je wat geschikte voorbeeldfoto's bij de hand hebt.

Grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

Wummeke

Wow! Dit is wel heel erg mooi zeg! Ga vooral zo door!
Gr,

Jan Willem

Reinout van Rees

Dat bijspuiten van donkere kleuren, dàt zou wel eens een hele goede tip voor me kunnen zijn. Eens kijken hoe beheersbaar dat is met spuitbussen,  want ik heb (nog) geen airbrush. Op zich is dat ook met verdunde verf wel te bereiken lijkt me.

Ik ga experimenteren. Dank voor de tip!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Edsko Hekman


ex44

Prachtig stukje scenery, Wim!

CiteerDat zijn exacte weergaven van de stations Diez en Balduinstein aan de Duitse Lahntalbahn (Koblenz-Limburg-Giessen) in de periode 1956-1962.

Ik meen me te kunnen herinneren dat je van één van die stations op DSO eens iets hebt laten zien. Zou je er bezwaar tegen hebben dat hier eens te herhalen?

sneek

Tuurlijk, station Balduinstein in lasercut:








Je ziet wel dat er nog veel moet gebeuren 😉


Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

Patrick1975

Have fun every day, before you know it's..........

HAR 67

Een draadje wat ik zeker ga volgen. Hiet onstaat wat moois.

Groet Harry

Theo v Wijngaarden

Hallo Wim,

Wordt een prachtige baan, maar waar ik nieuwschierig naar ben is je gehele sporenplan, als ik het goed begrijp heb je het enkelsporige gedeelte tussen Balduinstein en Diez gemaakt, zitten beide uiteinden dan weer aan elkaar met een schaduwstations of zo, is het mogelijk om je sporenplan met een tekening hier neer te zetten? Alvast bedankt

Mvg Theo