Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Vingeroefeningen

in Al het andere!

Gestart door Martin Welberg, 22 december 2015 12:17

Vorige topic - Volgende topic

Reinout van Rees

Citaat van: Milocomarty op 27 januari 2016 01:01
Snap eigenlijk niet dat ik het doe van je ziet er bijna geen hol van..

Bedoel je soms de 1 meter regel zoals die laatst aangehaald werd:

Citaat van: 44 op 25 januari 2016 17:32
In de modelspoorwereld sluimert een discussie, die zo nu en dan wel de kop opsteekt, maar waar, na het te berde brengen van de diverse argumenten, nog steeds geen eenduidige conclusie uit voortgekomen is. Ik doel hierbij op de discussie over de mate van detaillering van wagons en ander materieel, één en ander ook gezien in het licht van de "1-meter-regel" (van al die detaillering zie je, als de wagen op de baan staat en je vanaf een meter afstand ernaar kijkt, niks of weinig meer terug).

Een belangrijke kanttekening bij jouw niveau van detaillering is dat je volgens mij een groot deel van de lol eruit haalt door door de lens van een camera te kijken en ons vervolgens de details te laten zien. Da's toch echt een geldig onderdeel van de hobby, dus ga gerust door met details die niemand bij een tentoonstelling van een metertje afstand ziet :) Als je er foto's van maakt zijn de details prima zichtbaar en dus leuk om te zien.

Zelf maak ik het me niet zo moeilijk en ga ik uit van de "je ziet er toch geen hol van" (op 1 meter afstand) stelregel :) Maar ik verwacht dan ook geen close-ups van mijn materieel en van mijn grasvezels in een modelbouwtijdschrift te zien. En volgens mij heb ik jouw heidestruikjes van Oosterbeek wèl in close-up gezien.

Ieder z'n voorkeur, toch? En jij maakt details waar je normaliter geen hol van ziet. Maar we zien ze wel omdat jij er foto's van maakt. En dat snap ik best, zowel de details als de foto's. Dus ga gerust door, er zijn vele liefhebbers :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

apenkop

En daar sluit ik me volledig bij aan.
Wat zouden we moeten zonder deze bijzonder inspirerende vingeroefeningen van Milocomarty.
Altijd een genot om de foto's te kunnen zien en een voorbeeld voor een ieder.
Vooral doorgaan (y)
Het is niet dat ik Rini heet dat ik een belhamel ben

Martin Welberg

Die discussie heb ik een beetje gemist Reinout, daarnaast vindt ik een meter wel erg ver weg en houd dan meestal de 2 foot of 60cm regel aan. Vergaande detaillering of niet, het is niet zo zeer dat ik door de lens van mijn camera kijk maar wel in mijn achterhoofd houd dat er mogelijk foto's gemaakt en gepubliceerd kunnen worden. Dat is het risico dat je loopt als je banen voor beurzen bouwt.
Verder heeft het meer te maken met het "grenzen verleggen". Kijk veel in de keuken van de militaire modelbouw en vraag me dan vaak af waarom iets wat daar gemeengoed is zo weinig wordt toegepast in onze hoek. Veelal zie ik vervuiling met een poedertje, te weinig kleuren etc. etc. en dan is het goed. Voor velen zal het dan ook goed zijn, en dat is hun goed recht, maar voor mijzelf niet. Zo steek ik niet in elkaar en zoek telkens een nieuwe uitdaging. Of dat nu is in de vervuiling en de detaillering daarvan of in het groen. Als ik een Mig Jiminez dingen zie doen denk ik "dat wil ik ook kunnen". En ook al zie je van sommige dingen weinig je ziet het wel. Moet eigenlijk zeggen je ervaart het. Heb een tijd lang een gebouw op mijn baan gehad waar ik telkens als ik er naar keek dacht van "er is iets mee" uiteindelijk bij verder bestudering miste ik een deurknop. Op het MSM forum verwoordt door Jean, de meester in Nschaal detail..

CiteerHet is net als je het niét zou doen, dat het zou opvallen  ;)
Je voelt dan dat iets niet klopt.

Ook opmerkingen van Lars op 't Hof, "maar jij weet dat het er zit" zagen hout omdat je gevoel er beter bij is..

Citeerdus ga gerust door met details die niemand bij een tentoonstelling van een metertje afstand ziet

Dat gaat ook wel gebeuren, al is het voor mezelf om kunstjes te perfectioneren. Alhoewel ik het niet geheel eens ben met deze stelling. In mijn ogen wordt er op tentoonstellingen ook meer en meer door de camera gekeken en zijn dit toch dingen waar ik rekening mee houd.

Martin Welberg

Ow, en nog even over de heide op Oosterbeek-Hoog, daar zit ondertussen versie 2.0 op, gewoon om te kijken of het te verbeteren was..

Sander

Soms zie je zelf op foto's details terug die je in het echt niet hebt gezien. Verrassend goede modelbouw vind ik dat. Hou ik van!
mvg,
Sander

Martin Welberg

Zo wat meer lopen knoeien met de tankjes, met de airbrush wat  Vallejo chipping medium verdund met wat gedemineraliseerd water en een drupje flow improver over de bovenzijde van de tans gespoten. Na een korte droog tijd verder met een dunne laag Vallejo base grey 3:1 verdund met airbrush thinner. 15 druppels base grey met 5 druppels  thinner en 3 druppels flow improver. De flow improver voorkomt een beetje de zo genaamde tip dry die eigen is aan acryl.Na een korte droogtij een volgende laag maar dan over de bovenzijden van de tanks, de base grey 2:1 met wit, 10 druppels base grey , 5 druppels with, 5 druppels thinner en 3 druppels flow improver. Alslaatste een 50/50 mix van base grey en wit, deze puur over de naden, randen etc zetten. Dit is wat de militairen het zo genaamde pre shaden noemen.Door met een steeds iets lichtere tint te werken geef je eigenlijk een beetje het licht weer wat er op staat. Na een korte droogtijd, toch een voordeel aan acryl, begint het chipping proces. Eigenlijk het meeste simpele wat er is. Je maakt met een zachte kwast en schoon water de verf weer nat en deze laat dan los van de ondergrond. Het proces is relatief manipuleerbaar maar ook compleet willekeurig. Dat maakt het eigenlijk zo leuk. Telkens je kwassie effe door het water, heb 2 bakkies staan, een om te spoelen de ander met schoon water. Was begonnen met het roesten op Rijswijk en kwam er op de laatste dag achter dat ik misschien toch beter de decals had kunnen verwijderen. Ze kwamen door de roest tinten heen en eigenlijk stoorde me dat wel. Nu na de kleurlaag en het chippen heeft het toch wel een aardig effect, het schijnt licht roestig door de verflaag heen. Ieder nadeel heb z'n voordeel heb ik ooit een 020'er horen zeggen..
Straks nog wat extra's in chippen en andere dingen met acryls voordat de eindlaag blanke lak erop kan en het leuke werk met enamel washes, grimes en streaks kan beginnen...
















Hendrik Jan

Mooi "staaltje" werk.
En leuk om te doen.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Tulpendaal

Hoi Martin

wat voor decals heb je daar express laten zitten voor dat super text effect (y)

Gr. Joke
Groetjes Joke

Actief op INSTA als Tulpendaal-modelbouw

TRAM https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66742.msg3222251988;topicseen#msg3222251988

Martin Welberg

Die die er al op zaten Joke, vergeten ze voor het "roesten" te verwijderen..

En het is idd leuk..

St00mboy

Het is mooi geworden, Martin, top!  (y)

Leen.

Martin Welberg

Nog niet helemaal klaar Leen  ;)

En wat doe je op een luie zaterdagavond na een voetbalwedstrijdje op TV, juist pinwashen van klinknagels, naden en andere gaten met een Ammo Africa Corps Wash..tijdrovend klusje met een 0/3 penseel , telkens een klein beetje van de wash rondom een klinknagel aanbrengen of het in een naad of hoekje te laten lopen...











Probeer hier niet alleen de klinknagels meer diepte te geven maar tevens een wat "stoffige"look. Voordeel aan enamel washes is dat je ze na droging neg rustig kunt bewerken met een vochtige kwast gedoopt in odourless thinner / terpentine en dat wat je teveel hebt aangebracht weer kunt verwijderen..

Martin Welberg

Zondag  hobbytijd, meer lagen op de tanks van de tankcars. Als eerste twee roestige tinten gemanipuleerd met een iets vochtige platte kwast met odourless thinner door een op en neergaande beweging van de kwast. Na wat droogtijd een volgende laag met streaking grime gevolgd door light dust. Deze twee zijn bijna nat in nat gedaan en bewerkt op de zelfde manier als de vorige laag, met een nat in nat blend je de kleuren wat meer..Korte test op een andere tank met Ammo grime for winter nogwattus en een AK dirt deposit..




















sdz1976



Wauw zeg!! Martin die ketel is knap geworden zeg (y) (y)

Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.


Sven

Ik zou 'm nu maar weggooien. Hij is helemaal doorgeroest!
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.