Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Rondom Charlois

in Banen of diorama's

Gestart door Alewijn, 27 juli 2015 23:53

Vorige topic - Volgende topic

Alewijn

#2010
Terug naar het Rhijnspoortracé.
Iets voorbij het Bethesda ziekenhuis was er de kruising met de Honingerdijk. Van die overweg heb ik tot nu toe alleen maar een heel oude opname:


overweg-Honingerdijk-1904-NL-RtSA-4029-PBK-3048-01

Daar vlak bij was de nog veel oudere herberg Rustwat waar in 1905 de eerste tramlijn eindigde.
Daar was nog heel lang eindpunt van lijn 1. Tot in 1986 lijn 3 op de Oostzeedijk/Honingerdijk ging rijden en de lijn werd doorgetrokken naar De Esch oftewel het DWL terrein. Dat kan ik me nog goed herinneren. We komen nu in een deel van de stad dat me veel beter bekend is.

Eerst twee feestelijke foto's uit 1905:


Honingerdijk herberg Rustwat opening 1e tramlijn 18 09 1905 NL-RtSA-4029-PBK-3071-01


Honingerdijk herberg Rustwat opening 1e tramlijn 18 09 1905 NL-RtSA-4029-PBK-3072-01

Volgde je de Honingerdijk oostwaarts, dan kwam je echt buiten de stad.


Honingerdijk Immanuel in de verte een trein naar het Maasstation 03 04 1939 NL-RtSA-4100-IX-1383-02-1-TM-3-01



arnout

Gdm,

Zijn er geen foto,s van de Ceintuurbaan zelf en de splitsing naar Station Maas/ gouda?

Gr Arnout

Alewijn

Het is echt een zoektocht.
Ik wil de vraag van Arnout graag onderstrepen. Als iemand een foto heeft of een link, laat het weten.

Van de Ceintuurbaan heb ik maar een paar foto's, vooral van de overwegen, die komen nog.
Maar van de sporendriehoek net voorbij de kruising met de Honingerdijk nog helemaal niets.
Alleen dit vage kaartje uit 1897.


Tussen de Nieuwe Maas en de spoorlijn is de Oude Plantage duidelijk aangegeven, met wandelpaden. Niet voor niets werd hier een tramlijn naar aangelegd.

De laatste foto (post 2010) is ter hoogte van de sporendriehoek gemaakt.
In de verte zie je een stoomlocomotief met drie gesloten wagens en een open wagen.


Jeff

Leuk die Fiat van de BB in post 2008. Defensie heeft die ook in gebruik gehad bij de mobile colonne.
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm

TonM

Citaat van: Alewijn op 15 maart 2022 22:40
Honingerdijk herberg Rustwat opening 1e tramlijn 18 09 1905

Even de puntjes op de i: Lijn 1 van de RETM was niet de 1e tramlijn van Rotterdam, maar de 1e elektrische tramlijn.

Grtz, Ton

Rob Bennis

Hoi,

Ik wou graag een kleine bijdrage doen om overzicht te geven waar de Honingerdijk en de sporendriehoek hebben gelegen in relatie tot de tegenwoordige tijd. Ik maak daarbij gebruik van de handige functie van onze vrienden bij topotijdreis om kaarten te vergelijken. Want van de oude situatie is niet veel meer over want die is in de vaart der volkeren gesneuveld.
De vergelijking is tussen 1953 en 2012

topotijdreis

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Alewijn

Bedankt voor de aanvullingen. Speciaal voor de kaartjes, Rob.

Aan de buitenkant van de Honingerdijk was het DWL terrein met zijn karakteristieke watertoren.
Dat heb ik nog verbouwd zien worden tot woonwijk De Esch. Herinner me nog de geruimde smalspoorrails, die klaarlagen om te worden afgevoerd.
Een spooraansluiting was er dacht ik niet.


DWL watertoren 1976 foto A Groeneveld NL-RtSA-4121-25628-1-3-01


DWL dieselloc 1976 foto A Groeneveld NL-RtSA-4121-13663-01


DWL vuurloze loc met kiepkarren 1922-1926 NL-RtSA-4202-1975-22-01


DWL 1909 NL-RtSA-4202-XV-79-01


DWL 1922-1926 NL-RtSA-4202-1975-17-01


DWL 1908-1912 NL-RtSA-4029-1968-2658-01


DWL buizenaanvoer aan de Maas 1922-1926 NL-RtSA-4202-1975-55-01


Loki

Ik heb 6 jaar in dat gebied gewoond. Volgens mij liggen her en der nog verdwaalde stukjes spoor. Vooral aan de watertoren weg en dan de kant waar de bassins nog liggen.
Med venligst hilsen,

Lennert

hrp

#2018
 :) Klopt Loki: van ander draadje: Toon hier je (model)TRAM foto's.
Citaat van: Modellbahnwagen op 28 april 2021 16:12



RET trameindpunt De Esch vanuit een andere hoek gezien met een oud stukje spoor van het voormalige Drinkwaterbedrijf op de voorgrond.
Augustus 2019.

Ronald
Groet,
      Ronald

Alewijn

Ongeveer op de plek van de laatste foto kruiste het smalspoor de Nesserdijk. Ronald wees daarop in het tramdraadje. Het drinkwaterbedrijf had aan de andere kant van de dijk ook een terrein. Op dat terrein zag ik destijds die afgedankte stukken spoor liggen.

Leuk dat er nog wat spoor is blijven liggen. Het DWL terrein is als woonwijk helemaal toegankelijk geworden, een leuke plek om iets van de industriële sfeer van weleer te proeven.

NS2408

Dag Eric, dank voor je info, top,  (y) groeten, ns2408

Alewijn

Toch een paar plaatjes gevonden.
Allereerst een duidelijkere foto van de overweg waar deze blz mee begon.


Honingerdijk overweg 1939 - gezien in westelijke richting - met links het vertakkingssein voor de verbindingsboog naar Rotterdam Noord

En dan toch een foto waar de spoordriehoek op is te ontwaren.


Luchtfoto DWL-terrein - met rechts vooraan de Nesserdijk





hervé



Goeievoormiddag,

Mag 'k vragen, staat deze uitgebreide verzameling fabrieksnieuwe Rotterdamse Dodge-taxi's in gelid op een kade in Charlois of nabije omgeving ?
Of aan een havendok op een totaal andere locatie ?

https://i.regiogroei.cloud/1104x828/7e97c184-6b3d-350e-bcd6-41b944d0b3e5.jpg       hier staat voor een hoop geld aan rijdend blik ...

arnout

Jammer dat het er nu niet meer is. Maar aan de andere kant ook totaal onlogisch om daar een kopstation te hebben. Het was in mijn beleving een dood punt buiten het centrum. Was er ooit niet het idee om vanaf het Maasstation een verbinding te maken met het Luchtspoor?

Gr Arnout

Alewijn

@herve
Het plaatje heb ik eerder gezien, maar ik herken de setting niet.


@Arnout
Dat idee is verschillende keren opgekomen en onderzocht.

Al bij de aanleg van de lijn in de jaren 50 van de 19e eeuw.
In het boek Sporen in Rotterdam van Jan Willem van Borselen wordt dat uitgebreid en naar mijn mening zeer boeiend beschreven.
Een van de opties was de lijn door te trekken richting het station van de HIJSM. Maar dat was toch te bezwaarlijk.
In 1855 werd de lijn geopend met inderdaad een kopstation net buiten het centrum. Zoals natuurlijk in zoveel steden ook gebeurde en in Rotterdam met station Hofplein nog eens.

Na de oorlog had men, in het lege centrum, de lijn alsnog kunnen doortrekken en parallel aan het luchtspoor een directe verbinding met DP/CS kunnen maken.



Maar toen lag de Ceintuurbaan er al. Het plan om de Ceintuurbaan aan de noordkant van de stad door te trekken richting Gouda was dacht ik al voor de oorlog ontstaan. De stad had er belang bij dat de spoorlijn verdween van de Maasoever.