Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

Rondom Charlois

in Banen of diorama's

Gestart door Alewijn, 27 juli 2015 23:53

Vorige topic - Volgende topic

hrp

Zijn er meer foto's van de duikboothaven?
Vanaf het water.
Dank.
Ronald
Groet,
      Ronald

Hans Reints

#1201

Dolfijn 1942-1950. Op 14 juni 1948 keert de Dolfijn terug van een missie naar de Noordpool


Dolfijn in de Waalhaven


Onderzeedienst Waalhaven OZ


Onderzeedienst Marinekazerne aan de Waalhaven


S-boot bunker van de Kriegsmarine in de Waalhaven


Waalhaven Marine steiger Onderzeebootdienst


Wacht en instructieschip Hr. Ms. Zeearend bij de Onderzeedienst Waalhaven OZ

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Huup


hrp

#1203
@Huup: Bedford? Zou je idd opmaken uit de letters, maar nog een foto van dit type vind ik niet. Buitenmodelletje?

Hans, dank voor de foto's van de onderzeeerterminal. Is het wachtschip een zusje van de Buffel?

Groet.
Ronald
Groet,
      Ronald

Teun

#1204
Ik heb zo'n sterk vermoeden dat het een Hanomag is
http://www.hanomag-museum.de/html/hanomag-museum-frameset.html?http://www.hanomag-museum.de/html/produktion.html

Als je op die pagina naar omlaag scrolt en dan bij het z/w fototje van de "parallel fertigung".
Het lijkt er in ieder geval heel erg op.
Even wat doorklikken op die site leverde nog een andere link:
http://www.hanomag-kurier.de
Groeten van Teun.

Hans Reints

#1205
Nee het is een in Engeland aangekocht schip. Zij heeft ook nog dienst gedaan in Schiedam bij WF tijdens de verbouwing van de Karel Doorman R81

HR.MS. ZEEAREND  A 892
Opleidingsschip onderzeebootbestrijding​ 
Waterverplaatsing : 1.569 ton
Afmetingen             85.80 x 11.9 x 4.3 m
Machinevermogen    2000 pk
Snelheid                  15 knopen
Bouwwerf                Gourlay Brithers & Co., Dundee, U.K.
te water                  17-10-02 als passagierschip Batavier IV van de Batavierlijn te Rotterdam ( Wm. Muller en Co )
in de vaart               Voorjaar 1903
Gevorderd door de KM  21-06-1940. Door de RN overgenomen op 21-06-40 t.b.v. evacuatie van mensen op de Kanaal eilanden.

Terug in dienst KM omgedoopt tot Hr.Ms. Zeearend
Naamsein  A892 Sinds 15-10-1950
                ex HX3 Sinds v16-12-1946
                ex Western Isles
                ex Batavier IV
Uitdienst  08-10-1971
Afgevoerd 14-07-1972
Verkocht    14-11-1972
Gesloopt bij Frans Rijswijk in Hendrik I.A.

In W.O. II gebruikt door de RN als Stafschip voor de opwerkingsbasis te Tobermory t.b.v. onderzeebootbestrijdingsopleiding. Daartoe werd zij herdoopt in Western Isles.
In dienst KM alleen gebruikt t.b.v. onderzeebootbestrijdingopleidingen.




Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Eric B

#1206
Met zekerheid een Hanomag Kurier.
En gelukkig ook in 1:87 te vinden :)

Wat meer naar achteren nog een DAF, gezien de vlakke ruiten denk ik een 2000 (gebouwd vanaf 1957)
Voor de loods zo te zien een heftruck met een kraanarm aan het vorkenbord.
En 'verstopt' achter het hout een VW t1 pickup.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Alewijn

Bedankt weer voor alle aanvullingen.
Leuk ook weer het raden van de automerken:)

Bedankt Hans voor de indrukwekkende foto's.
Op die foto's valt op hoe uitgestrekt de Waalhaven is.

Als ik het goed begrijp was de marinebasis net ten zuiden van pier 2.




Duikbootbasis Waalhaven tussen Pier 2 en 3 foto K Mout



Alewijn

Na wat omzwervingen door het Waalhaven heb ik het idee dat we wel zo'n beetje door de plaatjes heen zijn.
Nog twee plaatjes uit de jaren 50 ook van de oostzijde.


Waalhaven pier 1 NV Felshaven 29 06 1959 NL-RtSA-4121-3336-01


Waalhaven pier 4 scheepswerf en machinefabriek 1955 NL-RtSA-4117-XV-251-01-05-01

En nog eentje uit de 80-er jaren, vanwege het mooie overzicht en omdat ik er van uitga dat het meeste er voor 1970 al stond :


Waalhaven pier 2 Pakhoed 1985

Helaas niet zoveel treinverkeer op de vele plaatjes van de Waalhaven die zijn voorbijgekomen, terwijl dat spoorvervoer er toch echt wel was.
De laatste jaren rijden er aan de oostzijde nauwelijks meer treinen, maar als er dan wat rijdt staan de fotografen klaar. Ik ben al genoegt leuke plaatjes tegengekomen. Maar die vind ik hier toch wat minder relevant. Het gaat me juist om treinen in de jaren 50 en 60. Dus als iemand nog wat vindt...

hrp

 :)
Ik heb nog geen plaatjes gezien van de Heijplaatweg.
Eind jaren vijftig liep ik er als kleuter eens met mijn moeder.
We liepen vanaf de aanlegsteiger van het pontje tot aan de poort van de 'Droogdok' langs een naar mijn idee van toen enorme rij goederenwagons.
Terug gingen we met de RET bus. Ik denk dat het voor mij de eerste keer was dat ik door de Maastunnel ging...
Destijds was de tunnel nog een bezienswaardigheid.
En nog, stel ik weleens vast, als ik met de fiets op de roltrap sta...

Ronald
Groet,
      Ronald

Alewijn

De nadruk lag op wat er zich rond het water afspeelde: de pieren, de kades, de schepen en de kranen.
Op veel foto's zijn wel goederenwagens te zien op de kades. Maar verder nog weinig over de wegen, waaronder de Heijplaatweg, en spoorwegen rondom de Waalhaven.
Toch maar even verder zoeken dus.

Emplacement Waalhaven Zuid is een ander verhaal. Foto's uit de begintijd daarvan zijn ook welkom.
Maar nog leuker zou het zijn als er foto's opdoken van het spoor langs Waalhaven ZZ (dat allang verdwenen is).

En ja, dat vond ik ook altijd bijzonder: door de Maastunnel met de fiets! 

hrp

Toeristische bezienswaardigheid. Soms zie je dat gezinnen, etc. na een afdaling per roltrap de andere roltrap nemen naar boven...
Recent zijn een aantal roltrappen gerenoveerd
Ronald
Groet,
      Ronald

Alewijn

Nieuwe plaatjes rond de Waalhaven (van voor 1970) heb ik nog niet gevonden.
Wel een lap tekst met toch wel heel wat mooie informatie: https://www.railwiki.nl/index.php/Waalhaven


Na de oorlog zijn de pieren snel hersteld en uitgebreid. Let vooral op het sporenverloop rondom de Waalhaven.
Dat is vanaf 1959 met de aanleg van Waalhaven Zuid behoorlijk gewijzigd.

Interessant zijn de sporendriehoek bij het begin van Waalhaven NZ (daarvan zijn eerder foto's geplaatst) en de loodrechte kruising aan de ZW zijde van de Waalhaven.

Hans Reints

#1213
Zo we zijn weer dubbel terug naar het thema ;D



Overzicht van de SPOORWEGhaven!
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

Is of zijn er mogelijkheden om een Microsoft PowerPoint 97-2003 hier geplaatst te krijgen?
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.