Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

BMB 00-modulebaan, Algemeen.

in BNLS Litter Bin

Gestart door St00mboy, 15 april 2015 11:06

Vorige topic - Volgende topic

Michel van den Hof

Hans, allen,

De diepte van mijn hoekbakken wordt gedicteerd door de opgegeven maten van de 2 sporen vanaf de voorzijde, de kleinste radius 21", de h.o.h. 58 mm en een klein recht stukje van 25 mm, wat een diepte geeft van 775 mm. Ik probeer zo ondiep mogelijk te blijven. Misschien is 800 mm met 50 mm recht stukje mooier en beter.

De breedte wordt gedicteerd door 50 mm recht, de boogstraal 21", h.o.h. 58 mm en wat extra ruimte buiten het spoor. Daar kom ik op 750 mm uit. Dus getekend 750 mm x 775 mm, maar netter is 750 mm x 800 mm.

Baandiepte wordt dan 1600 mm i.p.v. 1550 mm.

Mvg, Michel

Michel van den Hof

Wil je graag vierkant, dan kan dat ook. Wordt het 800 mm x 800 mm. Meer ruimte aan de buitenzijde van de rails midden in de 180 graden bocht.

Maar let op. Ze bevatten dus de minimum boogstraal 21" en niet minimum 24".

Mvg, Michel

Suchet

Laten we even het ontwerp van Henk afwachten, die heeft ook al enige praktijkervaring met de nu gebruikte boogbakken.

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

Michel van den Hof

De mijne laat ik door Martin in ieder geval als 750 mm x 775/800 mm bouwen, maar die zij ook puur voor aan mijn eigen FY en om de baan zo ondiep mogelijk te houden, voor nog zo veel mogelijk vrije ruimte voor de baan. De baan kan met deze FY natuurlijk ook standalone naar shows. Maat is dan 6300 mm x 1550/1600 mm. Ik laat de 4 baanbakken gelijk over gaan in de bocht bakken.

Op shows in de BMB komen er wel BB'en aan vast, ongeacht zijn positie in het geheel. Ik moet dus 14 bakken hebben in totaal. Pfffff ....... zal wel even tweede hypotjeek worden vrees ik. Maar eens met Martin gaan overleggen.

Als ik op een show mee doe in de BMB zijn er bij voorkeur dus 3 andere losse bakken van anderen nodig, of 2 en de verbindingsbrug, die Hans al voorstelde om een oneven deelnemer aantal op te lossen. Mijn baan plus 2 anderen is ook een oneven aantal!! ;) :P

Mvg, Michel

St00mboy

Indrukwekkend ontwerp, Michel.  (y)
Ben benieuwd hoe het er live uit komt te zien.

Even over de BMB-diepte.
Toen wij met de H0-baan voor de eerste keer rug-aan-rug in Houten stonden was de ruimte tussen de achterkant van mijn bak en die van mijn achterbuurman iets van 25cm.
Het was dus bijna onmogelijk om achter je bak te komen, als je daar voor wat dan ook moest zijn.
En je zal zien dat dat altijd een keer gebeurt.....want natuurlijk hebben we nog een 8e aanmelder, nl. die van Murphy, en die doet altijd mee.  :-\

Daarom heeft Henk bedacht om de boogbakken 1m diep te maken. Dan heb je ca. 80cm ruimte en als je je dan onder je eigen bak doorwurmt, dan kun je tenminste met enige moeite weer rechtop staan.
Bovendien kom je in zijn ontwerp met recht spoor op alle overgangen aan, dat werkt meer foolproof.

Leen.

mdjr78

Je kunt bij een tentoonstelling ook twee bijdragen van één bak op de kopse kanten plaatsen. Dan krijg je een rechthoekige opstelling en heb je zeker 1,80 meter tussen de achterzijden.

Michel van den Hof

Dank je Leen. Ik ben zelf ook zeer benieuwd. Na 8 jaren van maanden dromen, plannen, tekenen en kopen, van plan wijzigen, verkopen en rijtje weer van voren af aan, wordt tijd eindelijk eens wat te gaan bouwen. Dit ontwerp was in een aantal uren af. En idee ontstond gisteren ochtend pas tijdens mijn vakbond kaderleden vergadering. De drive en push van de groep plus de mogelijkheid de bakken te laten produceren in onderdelen helpt wel enorm. Ik had echt een schop onder m'n kont nodig.

Bij mij  bogen van, stel 800 mm x 800 mm heb je en 21" minimum boog en maar 400 mm tussen bakken rug aan rug. Thuis heb ik echter een tussenruimte van 600 mm (beide keuze 2x 775 mm diep) of 650 mm  (bij keuze van 2x 800 mm diep), omdat mijn FY smaller is als een BMB bak. Ik snap de keuze voor 1000 mm x 1000 mm best. Thuis wil ik echter niet zo ver naar voren komen en de breedte van het geheel wordt dan ook net te.

Ik heb wel elleen maar rechte/haakse overgangen. Thuis dus 44, zonder gebruik BB'en.

Mvg, Michel

Michel van den Hof

Kopsekanten benutten kan, maar heeft 2 nadelen. Vloerplan moet rondom de baan ruimte vrijhouden en vaak werkt met liever met paden als alleen maar losse eilanden, en aan de kopse kant sta je wel wat meer verloren alleen en zie je nauwelijks de verbinding tussen de modelbouw werelden van je buurmannen. We kunnen wel 2x een "Hans"-brug er op de kopse kanten tussen hangen. Kom je ook lekker makkelijk achter de bakken. Moeten we dus 3 stuks "Hans" bruggen roggelen ..... ;)

Mvg, Michel

St00mboy

Pepperdepèèèèp!!! ???

Hier is de traditionele analoge ontwerpschets van Henk voor de boogbak:

We hebben wel besloten dat de binnenboog (nu 550mm) op de bak 24" wordt om in voorkomende gevallen gebruik te kunnen maken van de Tracksetta.
Daarmee worden de stukjes rechte rail iets korter dan op tekening.

Leen.

St00mboy

CiteerWe kunnen wel 2x een "Hans"-brug er op de kopse kanten tussen hangen

Hans, maak je nog een brug?  ;D
Ja, het geeft allemaal mogelijkheden. (y)

Leen.

Michel van den Hof

De bak is nu 1100 mm x 1000 mm, geen 1000 mm × 1000 mm.

Waarom toch 24" als je op de baan 21" toestaat? Met 21" kunnen de bakjen wel netjes 1000 mm x 1000 mm en hoef je alleen een 21" te hebben en niet ook een 24".

Ik zal zo even digitaal 2 naast elkaar tekenen, met 21" en 24". Kunnen we goed vergelijken.

Mvg, Michel

Michel van den Hof

In de getekende 1100 mm breedte zit 300 mm recht. Zelfde als een BB. We kunnen de baan evt. 600 mm minder breed opstellen, zonder buiten BB'en, met alleen hoekbakken.

Mvg, Michel

St00mboy

21" is minimaal. Ruimer mag altijd.
Op de boogbakken kunnen we met 24" mooi iets ruimer.

Leen.

Michel van den Hof

Dus wat je niet ziet zet je ruimer op als minimum t.o.v. zichtbaar op de baan!?!? :-/ Beetje vreemde ruimte verspilling in mij ogen. Alleen maar vanwege de achter de bakken ruimte? Vooral de grote vierkante maat is voor opslag en sjouwen dan een minder prettig aspect aan de hoekbakken t.o.v. de iets langere maar veel smallere BMB bakken.

Mvg, Michel

Derailed

Oeps Michel  :-[ dat is een foutje van mij, deed de schets even snel achter de werkbank tijdens het werk.
De bakken zijn 1000 mm x 1000 mm.

Kom ik bij de volgende vraag of we railbedding of ondergrond gaan gebruiken en is dat dan kurk of hout of die blauwe kunststof plaat? Laten we dit dan afstemmen wat we gaan gebruiken om hoogte verschillen bij de BB te voorkomen.

De bakken van Leen en die van mij hebben wel een ondergrond. Die van mij met dat blauwe spul.

Henk.
Mvg Henk.