Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

Haagse PCC Tram in n-spoor!

in Trams en smalspoor

Gestart door Ries, 19 september 2007 19:31

Vorige topic - Volgende topic

neudalhausenstadbahn

Maak maar een offerte voor een dubbelgeleed stel met 2 cabines en deuren in beide zijwanden, met 3 front en 2 sluitseinen.

Groetjes Michiel

Ps; dat stel kan dan als museumsonderzug op de U-bahnlijnen rijden, aandrijving niet nodig, onderstellen heb ik zelf.
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

en_voyage

Ik meen me te kunnen herinneren dat er gelede PCC's hebben gereden in Sarajewo, samengesteld uit twee ex-USA tramstellen. Heb daar nog een foto (op papier) van, al weet ik 1-2-3 niet waar die is.

Wèl leuk om daar eens mee aan de slag te gaan, want voor de komst van de GTL-trams (die rood-crème trams die nog steeds rijden) heeft de HTM overwogen om uit de serie 1300 en 2100 een serie enkelgelede wagens te maken. Uiteindelijk is dit niet doorgegaan (diverse redenen, onder andere een kostbare grondige aanpassing van de tractie-installatie voor 3 draaistellen i.p.v. 4), maar het is natuurlijk wel leuk om eens een prototype van dit plan in model te maken.

Groeten,

E_V

neudalhausenstadbahn

België heeft z'n eigen in licentie gebouwde PCC's die als zodanig niet echt herkenbaar zijn. Volgens mijn zijn er ook gelede wagens die nog uit de PCC stamboom komen, maar dan moet ik de info na gaan lezen.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Marc tramt

#18
In Brussel rijden nog altijd vele enkel- en dubbel gelede PCC's in tweerichting uitvoering.
Antwerpen en Gent hebben nog vele PCC-vierassers rijden.

Voorbeelden van railfaneurope.net:
Dubbelgeleed Brussel
4-Asser Antwerpen

Over de GTL's en PCC's: Onderdelen van de Haagse PCC's, zoals draaistellen en motoren, zijn gebruikt bij de bouw van de GTL's. Elektrisch zijn de GTL's te beschouwen als 2 vierassige trams.
No dress rehearsel, this is our life.

en_voyage

Klopt inderdaad. Dubbelgelede PCC's (en de GTL's) zijn in electrisch opzicht opgebouwd als twee 4-assers, maar bij enkelgelede wagens zorgt het derde draaistel voor problemen. Tenzij je er een loopdraaistel van maakt, of elke bak op 1 draaistel laat rusten (zoals Tatra deed bij de enkelgelede KT4D-modellen).

Het is me niet duidelijk welke oplossing er gekozen was in het plan van het HTM - enkelgeleed met 3 draaistellen waarvan 1 motorloos of enkelgeleed met elke bak op 2 draaistellen. Maar een beetje fantaseren kan nooit kwaad.  :D

Groeten,

E_V

Ries

De "installatie" voor de gietmal is gereed, de tram is afgeplakt en gereed gemaakt voor de binnenmal. Nu even kwestie van goed de lijm laten drogen, dan gaan we morgen de siliconenmal gieten.  :)

Alle bestanddelen zijn aanwezig!


Leuk trouwens, je begint met een PCC uit de 1000 serie en voor je het weet, groeit en groeit het en hebben we het over verschillende series en zelfs over nooit gebouwde enkel gelede PCC trams om over die fantasie NDS tram nog maar te zwijgen.
Afijn, eerst maar eens proberen om een 1000 te gieten  ;D

Wordt vervolgd  ;)

FritsT

Nou breekt mijn klomp......
Gaat die Rotterdammer nou tegen een Hagenaar (ik dus) zeggen dat hij van zijn geloof af stapt?
Is Spoor 1 nu ineens veeeeeeel te groot of  is dit kleine model alvast voor "de kleine". Met de paplepel ingieten heet dat.

Wist je dat er ook een Spoor 0 model van de Haagse PCC bestaat?
Dus als dit project slaagt, dan.............want "de kleine" wordt ook eens groot en , zoals je zegt, er zit Haags bloed in.

stig

Sommigen prediken niet één geloof.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Spoors

Ries,
Net terug van vakantie ... en erg mooi om te zien die PCC.
Nog even een plaatje uit de oude doos:



Groet,

Jeroen

sander1985


Leuk project, maar waarom een vertrekstaat verzagen voor je mal ???, ik heb dr ook één, maar die van mij blijft heel aan de muur hangen.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

stig

Waarschijnlijk was die toch niet meer actueel ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ries

#26
@ Frits  ;D

Ik ga niet in 1 hokje zitten heren, dat is me veels te benauwd!

@ Stig
Je kent me!

@ Sander
Ik hang elke dag m'n railpocket aan de muur ;D

@ Jeroen
zie PB en wouw das 'n mooi plaatje!

@ Voor alle andere gaste uit De Haag

De PCC zit in de rubbah !



Groetjus
Ries.




en_voyage

#27
@ Ries: *tromgeroffel* De spanning stijgt...! (Of in nu wel heel toepasselijk Haags: Kap nâh!)

@ Jeroen: Mooi plaatje idd. Hoe oud ongeveer? Begin jaren '70?

Gr.

E_V

edit: dat plaatje moet wel ouder zijn dan de jaren '70 gezien de twee groene sierlijnen op het front... even zitten suffen... E_V

Ries

De spanning is eraf  ;D

Alles is voor een eerste keer, na 5 jaar niet gegoten te hebben en met minimale gietervaring, "redelijk goed" gegaan.

De bekende foutjes:
-Luchtbellen in de rubbahmal.
-Te stevig de binnenmal aangedrukt, zodat de hars niet meer op de plek zit waar het eigenlijk toch wel had moeten zitten.  ::)

Wat wel goed ging:
-vaseline op de binnenmal smeren, zodat hij er in no time uit floept.
-Babypoeder(we hebben genoeg in huis ;D) in de mal, ter bescherming van de mal zelf.
-Er moet een, zoals gezegd een redelijk model uitkomen.
-We gaan de fauhtjes evaluwerah.

Even wachten tot de tram hard is en dan volgt de foto  :P


Ries

Ik ongeduldig? Kap nah

De eerste pcc is geboren, details zijn zoals verwacht perfekt overgekomen en zitten 1 op 1 op het afgegoten kapje.

Hij hebt nog wel wat "zwakke plekken", als verwacht door het heen en weer drukken van de binnenmal.

Voor de eerste zijn we niet ontevreden, kwestie van blijven oefenen  ;D