Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

BNLS-Module: "In the Dutch Mountains"

in BNLS-forum modulebaan bouwverslagen H0

Gestart door Jan Bouwman, 2 december 2014 11:28

Vorige topic - Volgende topic

Hendrik Jan

Hoi Jan.
Ziet er veelbelovend uit, die kale bak.

Ligt je Bovenkant Spoorstaaf nog wel op 130cm boven de vloer?
De afgelopen beurzen heb ik steeds de BB-frontplaat vastgezet door er van boven af een losse bout doorheen te steken.
Niks vastgeschroefd, geen moer in het plankje.
De frontplaat bleef netjes hangen aan de ingestoken bout.
Was niet helemaal volgens afspraak, maar het werkte wel prima.
En bij storingen in de BB was het handig: de frontplaat was eenvoudig te lichten.

succes
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Jan Bouwman

@ Hendrik Jan

Ja, die 130 cm is mijn uitgangsmaat. Die komt nu overeen met de bovenkant van de voorste rand onderaan (+- de stelpootjes).
De bodem van mijn bak ligt lager,  net boven de schroefjes in de voorrand.
Als ik weet hoe het profiel van het landschap wordt, zaag ik die voorrand conform het profiel af.

Gaat die frontplaat met een losse bout dan niet wiebelen?
Nou ja, ik maak me waarschijnlijk te druk om niets. Het zal in de praktijk wel loslopen.

Bye
Jan
Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Mijn bouwdraadje: In the Dutch Mountains

Jan Bouwman

Allo allemaal

Hier weer eens een berichtje van In The Dutch Mountains.
In de afgelopen tijd heb ik nogal wat herhaalwerk gedaan. Niet zo interessant om weer te laten zien.
Maar de afgelopen dagen toch weer iets nieuws geprobeerd.
Volgens de methode van H0llandsBouwwerk ben ik ook maar eens begonnen met het bouwen van een huisje.
Het mag al wel duidelijk zijn: in mijn bak komen geen bouwkitjes, ik probeer alles van scratch af aan te bouwen.

Goed, het gaat hier om een van de dijkhuisjes die min of meer 'onder' de Baanhoekbrug staan.
Dit is het 'huisje met de klok'. Op de referentiefoto's die ik heb gebruikt staat op de hoek van dit huisje een paal met een klok. Wel leuk om die ook na te maken.

Ik heb de zeer heldere bouwbeschrijving van Peter van Seuren nauwlettend gevolgd, en ben begonnen met het uitsnijden van de raam- en deurpartijen.
In het begin liet ik de raamstijlen veel te dik, dat vond ik geen gezicht.
Toen maar de stoute schoenen aangetrokken en zoveel meer weggesneden tot de dikte naar mijn zin was. Gelukkig ben ik bijziend, dus zonder bril kan ik zowat de afzonderlijke moleculen in het styreen onderscheiden :)
Mijn huisje heeft schuiframen, en daardoor heb ik vier ipv. drie lagen. Dat maakt de muur ook weer wat dikker, hoewel dat niet echt nodig is.
Nadat ik de lagen heb uitgesneden, heb ik ze uiteraard elk in hun kleur geverfd.
Ziehier een overzichtje van de  lagen.

Je ziet hier dat ik voor het verven nog geen rollagen heb aangebracht. Ik heb de werkwijze van Peter gevolgd die dat, als ik het goed begrepen heb, dat ook pas doet nadat de steenlaag op de vensterlaag is gelijmd. Dit puntje is mij niet helemaal duidelijk, maar ik ga de volgende keer die rollaag eerder aanbrengen, nl. vóór het verven. Als je nauwkeurig snijdt en de muur voorzichtig behandelt zijn die rollagen goed te lijmen met alleen de kopse kanten. Het verven met een mengkleur wordt dan eenvoudiger en kan in één keer.
Nadat de muren geverfd zijn (de achterste lagen heb ik met de kwast gedaan, de steenlaag heb ik gespoten) heb ik ze direct gevoegd mbv. zilverpoets. Ook dat gaat prima zoals beschreven. Omdat ik een ouder huisje maak, heb ik een witgele voeg gemaakt, dus geen grijs.
Ziehier een muurje dichtgekalkt met zilverpoets.

Op één van de referentiefoto's is een verweerde reclame van de Shell te zien. Ik ben direct de uitdaging aangegaan om dit na te bootsen.
Nadat de steenlagen de basiskleur hebben gekregen en na het voegen ben ik direct doorgegaan met het verfijnen van de kleuren. Dat heb ik gedaan door sommige stenen met een kleurpotlood een iets andere kleur te geven. Dat verlevendigt het beeld enorm.
Ook met een gewoon potlood wat over de stenen gekrast en uitgewreven met mijn vingers.  Dat maakt sommige stenen wat groezelig.
Voordeel om dat nu al te doen is dat je geen andere lagen aantast en je nog overal goed bij kan.
Nadat de steenlaag zijn kleur heeft gekregen en details zijn aangebracht heb ik de lagen op elkaar geplakt.
Hier liggen ze gereed voor verdere montage:

Nu laat het huisje zich eenvoudig in elkaar zetten.
De hoeken heb ik niet in verstek met elkaar verbonden, maar via de haakse methode zoals beschreven door Peter (dun strookje van de lagen achter de steenlaag wegnemen zodat de muur die daar haaks op komt te staan daar precies in past). Dit werkt ook prima.
Tijdens het lijmen en drogen er wel voor zorgen dat de muren haaks op elkaar blijven staan.

Zo, nu ben ik toch wel nieuwsgierig hoe het huisje in natuurlijke omgeving (een dijk) komt te staan.
Dus snel even van wat afval een schematische dijk gemaakt en voila: een dijkhuisje!

en nog een detailfoto:

Ik ben wel tevreden voor een eerste keer, maar ik heb zeker ook wel een paar puntjes die ik een volgende keer anders wil doen.
Nu verder met het dak en de plee.

Tot de volgende keer maar weer!

Bye
Jan

Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

HOllandsBouwwerk

Dag Jan,

Ik zag dit draadje bij toeval voorbij komen en ik dacht hmm.... In the Dutch Mountains, dat nummer ken ik nog wel van de Nits, maar wat zie ik... een eigen bouwsel  (y)
Ik wil je dan ook graag een compliment geven  (y) en leuk dat je deze bouwmethode toepast, zelfs het voegwerk! Het ziet er prima uit!!!!
Scratch-building is inderdaad het leukste wat je kunt doen, je zit niet vast aan een model uit de bouwdoos, maar je kunt nu zelf bepalen wat je wilt hebben. Als dit de eerste keer is dat je deze methode toepast, nogmaals chapeau.
En je schrijft het zelf al, je komt altijd wel wat tegen dat je de volgende keer anders zou doen en zo gaat dat. Juist door dingen vaak te doen, verleg je grens steeds verder, ook met de dunne stijltjes van de ramen, steeds zoek je weer de grens op tot hoe dun je kunt snijden.

Ik blijf je volgen en succes met het bouwen  (y)
Peter is op 27 september 2016 overleden

Modelbouwer van Nederlandse objecten in H0.
Mijn ander bouwwerken
of mijn website

Hendrik Jan

Ziet er prima uit, Jan (y)

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Jan Bouwman

@ Peter
Hartelijk dank voor het compliment!
Dat waardeer ik zeer  (y)
Ja, de titel is een beetje een grapje. De NL versie heet 'dankzij de dijken' en dat geeft precies aan wat het thema van mijn bak is  :)
En inderdaad, 'creatief met styreen' bevalt mij prima en jouw voorbeelden verdienen navolging. Ik heb al jouw draadjes van voor naar achter doorgelezen en ik vond dat ik dat ook maar eens moest proberen.
Zelfbouw geeft net dat stukje extra voldoening en je kunt inderdaad maken wat je zelf wilt.
Geweldige hobby, toch?

@ Hendrik Jan
Dank je wel!

bye
Jan

Edsko Hekman

Jan,

niks meer aan doen!  (y) Mooi gedaan!

Gr.

Edsko

Jan Bouwman

@ Edsko
Nou, het dak mag er toch nog wel op?  :)
Jan

Lijster

Als je nog geen vak geleerd had, had je ook nog bouwvakker kunnen worden, Jan.

Ziet er gelikt uit! Maar nu komt de uitdaging: pannen leggen. Dat is net zoiets als leitjes, maar dan anders.

Groet,
Ed
zonder probleem heb je geen oplossing nodig

Edsko Hekman

Citaat van: Jan Bouwman op 12 maart 2015 23:44
@ Edsko
Nou, het dak mag er toch nog wel op?  :)
Jan
Uhm, ja... op zich wel handig zo bij een dijk... Anders is het wel droge voeten, maar nat hoofd.... ughm.... of zoiets.... ;-)

Tjalling

Citaat van: Lijster op 17 maart 2015 09:05
Als je nog geen vak geleerd had, had je ook nog bouwvakker kunnen worden, Jan.

Ziet er gelikt uit! Maar nu komt de uitdaging: pannen leggen. Dat is net zoiets als leitjes, maar dan anders.

Groet,
Ed
Waarom zou je die stuk voor stuk maken?
Er zijn hele mooie dakpannen te koop, in maten die groot genoeg zijn voor dit huisje.
Bij leitjes is de meerwaarde dat je mooiere kleurschakeringen kunt maken, maar dat is bij dakpannen veel minder. Iedere dakpan is redelijk egaal, op plastic plaat zijn deze goed per stuk te schilderen.

Groet,
Tjalling

Jan Bouwman

@ Edsko  :)

@ Ed en Tjalling: Inderdaad, ik had nog een plaatje dakpannen liggen. Ik ben alleen kwijt welk merk ...

Ondertussen in The Dutch Mountains...
Het dak zit erop!
Eerst een styreen plaatje gemonteerd om wat stevigheid te geven. Gewoon opgelegd op steunstripjes op de kopwanden.
Past prima.

Vervolgens de onderdelen in de 'spuitcabine' (kartonnen doos) in de grondverf gezet en daarna afgelakt.

Toen heb ik me bezig gehouden met het klompenhokje (of de plee, of het schuurtje, geen idee...)
Dat is een klein houten bouwseltje met slechts één deur dat tegen de kopwand aan staat. Omdat het hier een dijkhuis betreft staat dat hokje op een soort van sokkel half in de dijk.
Ik heb me hierop maar eens uitgeleefd, met als gevolg dat de bouw van dit hokje langer heeft geduurd dan het huisje zelf :)
Maar goed.
De sokkel bestaat uit gestuukt metselwerk. Het is dan natuurlijk leuk om ergens een stukje te hebben waarbij het stuukwerk is verdwenen.
Het gebouwtje zelf bestaat uit een houten constructie en ik heb dat gemaakt met gepotdekselde planken.
Gewoon om eens te kijken of dat gaat.
Het schuurtje is op dezelfde manier gemaakt als het huisje: elke laag styreen heeft een bepaalde eigenschap.
Hieronder staan de eerste muurdelen.

Twee zijwanden, een voorwand met deuropening en de onderste drie zijn voor de achterwand.
Het middelste muurdeel bestaat uit twee delen, de bovenkant gewoon glad en de onderkant steentjesplaat.
Het derde stukje vormt de stuuklaag en is op een paar plaatsen weggeslepen.

Hier zijn de twee onderste plaatjes op elkaar gelijmd en de muur geschilderd en gevoegd. De stuuklaag ligt er nog naast, maar is al wel geverfd.
O ja, ik heb met een dremel en een grof schuurwieltje een structuur in het onderste deel aangebracht. Zo lijkt het op ruw stuukwerk.
Op elkaar geplakt ziet dat muurtje er zo uit:

De bovenbouw (het schuurtje zelf) heb ik gemaakt van 'plankjes' die ik half over elkaar heen heb geplakt. Dat doe ik met wat overlengte, zodat ik straks bij het verstekslijpen voldoende materiaal heb.

Het dakje heb ik gemaakt van een plaatje styreen waarop in op de randen een aantal profieltjes heb geplakt. Als dakbedekking fungeert een stukje schuurpapier.

En hier is dan het bijgebouwtje gereed om de laatste lik verf te krijgen. Uiteraard zijn de planken in 'oud-hollandsch-groen' geschilderd.

En hier is het huisje: dak erop, luiken aangebracht, dakgoten erbij en het bijgebouwtje.

Voorlopig zet ik hem nu neer in de huiskamer. Dan kan ik er regelmatig even naar kijken en wellicht zie ik de dingen die me niet bevallen.
Ik weet dat er nog een paar zaken ontbreken (wat verwering op het dak, regenpijpen, regenton, enz.), maar die komen later.

Op- en aanmerkingen zijn welkom! Daar kan ik alleen maar van leren.

Tot de volgende keer maar weer.

Bye
Jan

Simplex

Jan, stond dit huisje aan de Papendrechtse kant van de brug binnenzijde dijk?
Mvh Steef

Jan Bouwman

@Steef
Nee, aan de Sliedrechtse kant. Ik heb diverse foto's van dit huisje en je ziet dat er in de loop van de jaren veel aan vertimmerd is.
Er stond ook jarenlang een klok op een paal voor de deur.
Hoe de achterkant er uitzag weet ik niet. Ik heb alleen een schilderij van een onbekend huisje in Baanhoek waar je wat op kunt zien.
Bye
Jan

Tomasso

Vlak bij Van Santen denk ik?  Leuk hoor...
Spoor 0 adept