Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

Electrotren NS1300 (blauw): Schurend geluid bij oplopende snelheid

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door knar46, 25 november 2014 13:29

Vorige topic - Volgende topic

knar46

Mijn blauwe Eloc electrotren 1301 met visgraat (art. nr 2724) begint bij een bepaalde (oplopende) snelheid een schurend geluid te laten horen.
Heeft iemand hier ook last van?
Wat is de oorzaak?
Hoe te verhelpen?
Een druppeltje olie geeft geen oplossing.
Knar46

guest7822

Met een beetje pech is er een tandwiel op één van de assen gebroken, ik heb het hele zwikkie moeten vervangen.....

Walter

Treinbegeleider

Ik heb precies hetzelfde probleem. De loc had een tijd stilgestaan en ging eerst geen meter meer voor of achteruit. Heb alle tandwielen gesmeerd en nu rijdt de loc wel weer maar maakt nu een schurend geluid Een breuk in een tandwiel kan ik niet ontdekken. Of is dat met het blote oog niet te zien ?

Douwe.

J. Moors

Iemand al de oorzaak kunnen vinden? Het is niet de motoras die droog loopt, ik kan verder de oorzaak nog niet vinden.

Groet, J. Moors.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Bob R.

Ik heb het ook, zojuist weer gekeken naar die beruchte tandwielen (belachelijk dat die het massaal begeven  >:( ) maar die zijn nog goed.
Moet het toch binnenin de loc zijn.
Die van mij piept niet meer als het een half rondje heeft gereden.
Je kan er alleen achter komen als je zonder kap gaat rijden denk ik.

Jammer dat dit mooie model zo veel problemen geeft....
Vr. groeten,
Bob

renew

Bij mij leek het ook dat de tandwielen goed waren. Eenmaal uit de lok gehaald de tandwielen vast gehouden en de assen geprobeerd te draaien. Bleken er 4 van de 5 los te zitten. Assen vervangen en het geluid is weg. Wel eigenaardig dat die constructie van tandwiel / as ineens blijkbaar bij iedereen los komt. Zowel bij mij de blauwe als de turkooise kleur die het heeft.

Groet René
René is op 26-10-2016 overleden

Volg het spoor wat er ligt, zoek niet wat er nooit meer is. Een regel uit het lied kom terug van spinvis.  Komt ie nu pas mee.

Rondje_HO

Wat eventueel ook zou kunnen is een stroomafnemer (ik bedoel die dingen die de stroom opnemen van de wielen, weet niet of stroomafnemer klopt). Ik had het pas met een roco railbus, daar staan de dunne stroomafnemers met een klein knikje tegen de wielflens gebogen. Bij het rijden bleek dat een van de stroomafnemers met de zijkant, de scherpe kant langs het wiel schraapte. Dat werd dus ook steeds luider bij harder rijden. Ik heb deze iets verbogen zodat hij nu met de platte kant tegen het wiel glijdt en nu is het weg.

J. Moors

Bij electrotren liggen er relatief brede stroomafnemers bovenop de flensen. Die heb ik al nagekeken maar daar zit 't niet.

Bij mij waren er ook 2 tandwielen gebroken. Gelukkig heb ik een freesmasjientje waarmee ik die na kom maken. De tanden op het tandwiel waren net groot genoeg zodat ik het tandwiel in z'n geheel kon namaken (zoals het tandwiel plat op je tafel ligt).

Heb er gelijk een aantal meer gemaakt zodat ik die nu al reserve heb liggen. Moest wel 1 wiel van de as trekken met een poelietrekker en naderhand er weer op persen.

Helaas loste dat het schurend/piepend geluid niet op.

Zucht.............

ruudns

Gooi eens een drupje motor olie op het lagertje. Die dikkere olie wil wel eens helpen bij te veel speling op zo'n lagerbusje ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Besselspoor

Hallo Johan, deze problemen heb ik ook in een 1300 die nu voor de sier mn vitrine vult wegens defecte tandwielen. Ik zal er nog eens induiken en wellicht kunnen wij elkaar helpen ;)
RETROBAHN A.G.

J. Moors

We hebben recent de lok nagekeken. Na een aantal draden los te solderen (om de printplaat opzij te krijgen) hebben we de motor eruit gehad.
Deze zit aan de cardanassen vast, maar kan voorzichtig eruit geschoven worden.
De as zit via een soort schuifconstructie aan de cardan vast.

Motor draait vrij en heeft geen speling in de dwarsrichting van de as. Het blijken onderhoudsvrije motoren te zijn die niet gesmeerd dienen te worden volgens de beschrijving.

Het enige wat we kunnen bedenken is dat er motoren zijn die toch niet goed smeren en daardoor het schurend / piepend geluid maken. Daar is waarschijnlijk niks aan te doen.
Verder zit de motor aan 2 vliegwielen vast + een deel van de schuifas.

Als men de motor wil vervangen zullen deze via een poelie-trekker eraf gehaald moeten worden met het risico dat die na montage niet goed meer klemmen op de as.

Het gekke is wel dat (nadat we alles weer terug gemonteerd hebben) de lok nu aanzienlijk minder schurend geluid maakt. Toeval??...
Het is niet zo dat de bevestiging van de motor vaster of losser vastgedraaid kunnen worden. De motor zit met 4 schroeven vast op het chassis. De ringetjes tussen motorhouder en chassis kunnen niet ingedrukt worden bij het aandraaien van de schroefjes.

Het blijft jammer dat deze modellen toch zoveel problemen geven want verder rijden ze superstil en mooi, maar dan moet ie het wel goed blijven doen.

Het blijft een sterk stuk.

Groet, J. Moors.