Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

MB-module (N): BNUB

in Modulebaan.nl

Gestart door guest7823, 9 september 2014 22:10

Vorige topic - Volgende topic

guest7823

#135
Soms helpt het om niet "out of the box" te denken, maar om gewoon de doos weg te gooien  :D



En ja, de oplettende Kijkbuiskindertjes zullen een paar issues zien bij deze variant, maar daar is al in voorzien. Dat moet enkel nog even gemaakt worden  ;)

- Ik heb, voor eigen gebruik, nog een derde (buiten)boog
- er komen twee "verloopplaten" van 24 mm multiplex van 975x15 mm om
  - a: de bakken mechanisch te koppelen
  - b: de "polariteit" van de inslagmoeren en de ST16 om te zetten.

Deze oplossing scheelt een hoop opslag- en transportruimte t.o.v. boven getekende oplossing  :laugh:

guest7823



Citeer
- er komen twee "verloopplaten" van 24 mm multiplex van 975x15 mm om
  - a: de bakken mechanisch te koppelen
  - b: de "polariteit" van de inslagmoeren en de ST16 om te zetten.

- bakken zijn inmiddels mechanisch gekoppeld
- ST16 / stroomvoorziening moet nog
- hiermee is ook de N-module norm "hoofdspoor aan de achterkant" gerealiseerd  :-[
  - hierbij verschuift de verloopplaat, eventueel, gewoon naar de laatste bak van de "hoofdspoor aan achterkant" inbreng.

guest7823

Sommige zullen zeggen: wat valt er te zeggen over werkende keerlusbakken, sommige zullen denken: mooi  (y) , werkende keerlusbakken.

DEUVM

https://youtu.be/g5T-HjmQ3Eg

Ik ben d'r blij mee.

Marc tramt

Jaaa, van dat N-spoor getrut.  8)
Nu in half nul met 6 rijtuigen en een full sound loc.  ;D
No dress rehearsel, this is our life.

guest7823

#139
Kleine stapjes, mijn vriend, kleine stapjes. Don't run before you can crawl  :police:

En wat ik belangrijker vind: alle gecumuleerde foutjes die er her en der inzaten lijken er weer uit te zijn  8)

Edsko Hekman


guest7823

"Even de keerlus modules ombouwen naar DCC vriendelijke wissels"

Toch net iets meer werk dan gedacht  :-\



"Alles" d'r toch maar even af




Da's bij zelfbouwwisseltjes toch een stuk makkelijker

guest7823

#142
Citaat van: Paul Bender op  8 juli 2015 19:27Nee even serieus: Ik weet dat de huidige oplossing niet optimaal is, maar ik moet nog even goed doordenken over hoe ik de wissel- en puntstukaansturing wil gaan doen op de BNUBs. Bij de keerlusbakken zitten de perspex valbeschermingen in de weg voor het gebruik van mechanische stellers in de bakzijkant. Bij de BB wisselkruizen kan het BB paneel het gebruik van mechanische stellers in de bakzijkant verhinderen. Ik vermoed dat ik "ooit" e.a. om zal gaan bouwen naar elektrische aandrijving, maar dan worden het dus in een keer 16 aandrijvingen er bij ........

Tot die tijd "liggen de wissels geklemd" d.w.z. enkel in gebruik voor rechtdoorgaand spoor. Enkel in buitendienststellingen kan de overloopverbinding gebruikt worden door werktreinen. Verder ........ tot nu toe hebben we enkel rechtsrijdende bouwers, al kan het handig zijn voor het rangeerbaantje van Miss Stedahult

Citaat van: Paul Bender op 18 juli 2015 17:48


Bevestigingsbeugel schuifschakelaar. De schuifslag van de schakelaar is iets groter dan de schuifslag van het wissel.




Genoeg contacten voor allerlei functies 4x om met aparte common. Had met minder gekund, maar deze schakelaar had ik nog liggen vanuit de tijd dat DCC nog niet echt ingeburgd was




De vier schuifschakelaars onder een van de beide wisselkruizen. De contacten op de schuifschakelaars ga ik enkel gebruiken voor de standindicatie. Er komt een aparte schakelaar voor de beide overlooppolariteit mogelijkheden (de polariteit van de beide blauwe, nu nog los hangende) draden




Helaas blijkt M3 staf niet bruikbaar te zijn. Dat is te bros om goed haaks om te kunnen buigen zonder te breken of geknutsel met verhitten o.i.d. De omzetstangen zullen dus gemaakt gaan worden van 3 mm staf waar op de uiteinden M3 getapt gaat worden. Dat scheelt uiteindelijk ook het geklier met het heel houden of herstellen van de draad bij de afgekorte einden.

In de beide BB's van de keerlussen komen drie KOMO doppen:

  • links: 2x wisselsteller
  • midden: indicatiepaneeltje en polariteitschakelaar middenpuntstukken
  • rechts: 2x wisselsteller



In de BNLS modulebaan hoeven enkel de blauwe en groene puntstukken geschakeld te worden


Maar ..... eerst even een paar dagen "boven de wei zitten"  ;D

Inmiddels, naast allerlei h0 gemodulebak, ook nog even bezig met wat N-geknutsel: de bediening van de wissels. Ik wilde ook nog de mogelijkheid hebben om de wissels aan beide kanten van de bak te kunnen bedienen.

Inmiddels alle twee de bakken weer kaal gehad en de wissels voorzien van DCC vriendelijke puntstukken

Het idee om de wisselstanden in de bediendoppen zichtbaar te maken: kan, maar ik moet nog eens kijken of het op die plek zinnig / handig is.

Inmiddels is dit het resultaat van het gepunnik en gepruts:



- een soort van Omega staven, met aan beide kanten M3 en haken. De Omegastaven voor de doorgaande bedienstang en de haken om vanaf de bedienstang naar de schakelaar te gaan




En zo ziet het er dan uit. Vier doorgaande Omega stangen. Op zich is zonder die Omega makkelijker, alleen heeft eeuwen terug een wijsneus bedacht dat het handig zou zijn om in de BNUB's ook opslag / transport pijpen te hebben en die zitten voor een "mooie bedienhoogte" in de weg ...... Hier kan je dus ook de 8 KOMO pijpstukken met dop zien




De bediening: een stukje plastic M3 afstandhouder (is in de definitieve versie gehalveerd) wat in een stuk 40 mm KOMO pijp / dop steekt.




Soms wordt het allemaal wel erg "pielen om een hoekie"  :P. En ja, ik verwacht niet dat die tapeverbinding het eeuwige leven heeft, maar het is lekker KISS en makkelijk te vervangen / demonteren.


Wel moeten dus nu wel de perspex valbeschermingen aangepast worden. Maar als het goed is zijn de gaten redelijk maatvast en gaan die redelijk universeel inzetbaar worden.

In theorie zou e.a. op Rijswijk 2017 kunnen draaien. Maar de vraag is of dat iets gaat toevoegen / of het qua ruimte invullen nuttig / nodig is. De ervaring leert dat dit het beste te beoordelen is op de beurs zelf. En Rotterdam - Rijswijk valt wel mee voor een extra ritje. We gaan het zien



Edsko Hekman

Mooi dat er hier ook weer iets gebeurd. (y) Je bent iig op Eurospoor er toch bij met je N-baan?

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk