Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Wateringbury Railway Station in OO

in Banen of diorama's

Gestart door Hans van de Burgt, 14 augustus 2014 00:18

Vorige topic - Volgende topic

St00mboy

@Hans

De ballast zit goed vast hoor. Stel dat ik zie dat het los gaat, dan doe ik er toch gewoon verdunde houtlijm overheen? Dat kan zo, want dan heb ik met de oppervlaktespanning ook niets meer te maken.
Je gebruikt het onverdund. Geen idee hoe hard of flexibel het wordt. Het enige spul wat ik tot nu toe gebruikt heb en waar ik wel van weet dat het wat flexibel bleef is trouwens boekbinderslijm. Ik vind dat ideaal spul om je rails mee vast te plakken.
Alleen is Pledge hier voor zover ik weet niet te koop.

Wat Martin zegt is ook prima. Hij heeft materialenkennis want hij werkt immers vaak met dit soort spul. Met voorstrijk ballasten werkt volgens mij hetzelfde als met Pledge. Ik heb er wel eens een proefstukje mee gedaan en heb daarna de pot een keer uit mijn kl***en laten vallen.  :-[ >:(
Gewoon uitproberen wat voor jou het beste werkt.

Leen.

Michel van den Hof

Een goede Britse vriend (helaas op 40 jarige leeftijd helaas veel te vroeg overleden aan een hartstilstand), diegene die me als eerste uitnodigde naar de UK te komen en waardoor ik in sinds 2004 DEMU lid ben, heeft als een van de eerste met Klear geëxperimenteerd om ballast te lijmen.

Hij deed 2 test stukjes spoor op een plankje. Strooide er ballast over van echte kleine steentjes. Met een kwastje verspreide hij dat zodat het er tussen en omheen lag zoals het hoort. De Klear druppelde hij er op met een oogdruppelaar. In pure vorm, zonder water toevoeging en dus ook zonder een druppeltje afwasmiddel. Klear is het erg dunvloeibaar en kent de oppervlakte spanning van water niet die de afwasmiddel normaliter moet breken.

Bij het ene stukje spoor druppelde hij zowel tussen de railstaven tussen de bielzen en naast de uiteinden van de bielzen. Het andere stukje spoor druppelde hij alleen naast de uiteinden van de bielzen, dus niet tussen de railstaven en bielzen. Klear bleek zo dun, dat door de capillaire werking, het geheel tussen de rails, bielzen en ballast gezogen werd. Je voorkomt hier mee dat je per ongeluk op een biels druppelt, want Klear glimt wel. Na 20 minuten zat alles al heel erg goed vast. Na 1 nacht drogen heeft hij het plankje flink tegen een hoek van een muur geslagen, om te zien wat los kwam, want normaal met PVA en water komt er na een paar dagen drogen toch nog altijd wel wat los. Er kwam na die ene nacht drogen helemaal niets los.

Er is wel een nadeel. Het geheel wordt keihard, dus kan geluid ook niet erg goed dempen en juist versterken. Ik wil daarom zelf een rubberachtige dempende laag onder spoor en ballast aanbrengen. Daar ga ik binnenkort wat mee experimenteren.

Mvg, Michel

Martin Welberg

CiteerMet voorstrijk ballasten werkt volgens mij hetzelfde als met Pledge.

Yep, ook zoner zeep of andere toevoegingen, spul is bedacht om te penetreren, Duitsers noemen het niet voor niets Tiefgrund...spuit wel m'n ballast nat met water/alcohol..

Hans van de Burgt

Kan iemand me de samenstelling sturen van Klear versus Pledge.
Wij hebben een marmeren vloer in de huiskamer, liggen, die regelmatig van een laag P23 wordt voorzien.
Dat is dus een soortgelijk middel als Klear cq Pledge.
De andere genoemde middelen heb ik in huis, dus lijkt het me wel leuk om ze allemaal eens uit te proberen.

Grzz, Hans

St00mboy

Hans, er staan hele beschrijvingen van Johnson's Future/Klear/Pledge op internet.
Ook van alternatieve producten.
Op de fles Klear staat geen ingrediëntenlijst.

Leen.

Hans van de Burgt

Op de P323 (recent van naam veranderd, was eerst P23) van HMK staat helaas ook geen samenstelling vermeld, anders dan 'het product bevat tensiden, acrylaten, verdikkingsmiddelen en geurstoffen.

Ik probeer het gewoon uit, net als de andere middeltjes.

Grzz, Hans

Michel van den Hof

Johnson's Klear laat zich oplossen c.q. verwijderen door Amonia. Meer is er niet over bekend.

Mvg, Michel

St00mboy

Gewoon uitproberen.
Wie weet lever je een bijdrage aan de vooruitgang van de mensheid....

Leen.

Hendrik Jan

Dan ook verdunde houtlijm met een druppel afwasmiddel proberen.
Geen watervaste houtlijm.
Werkt ook heel aardig en is erg budgetvriendelijk.

cheers
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

draisinenl

Ik gebruik eigenlijk alleen maar verdunde houtlijm voor het fixeren van ballast

Kost weinig en werkt prima.. En geeft geen glanslaag zoals Plegde wel doet..

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

Hans van de Burgt

Om het experiment compleet te maken, zal ik ook een mengsel maken van ballast met droge behangsellijm (Pertinax).
Na verdeling maak ik het nat met water waarin wat druppies afwasmiddel zijn toegevoegd.

Verder ben ik me al aan het oriënteren op de groene aankleding.
Helaas is me de workshop van Martin wat te begrotelijk; en zonder auto voor mij ook moeilijk te bereiken.

Mijn vrouw heeft iets voor pasen gemaakt uit de eigen tuin. We hebben een boom waarvan de takjes uiterst fraai bemost zijn.

Een uitdaging om deze op de een of andere manier te fixeren, en dmv zeeschuim en vezeltjes verder tot modelboompjes te transformeren.
Ook heb ik al een hele waslijst aan spulletjes voor het groen, dus ik kan voorlopig verder met 'pielen'.

Grzz, Hans

Hans van de Burgt

Plaatjes zeggen meer dan 1.000 woorden.
Bomen van (echte) takjes, teloxys aristata (zeeschuim), gipsverband, verf en ... Gedroogde thee.

Zie:
http://youtu.be/PrVgvrBLCHE

Grzz, Hans

Hans van de Burgt

Omdat volgende week mijn Bachmann Class E4 Brighton tank 0-6-2 473 in Southern Green geleverd wordt, heb ik een vraag met betrekking tot de head codes. De Southern Railways en later de BR Southern Region disk codes, ronde witte platen voorop de trein, waaraan je de route kon zien waar de trein op reed.

Ik zou graag een setje van deze ronde plaatjes willen hebben. Waar kan ik ze kopen?

RCH 'revised head codes' stoomtreinen:

(afb: myweb.tiscali.co.uk/gansg/3-sigs/bellhead.htm)

Grzz, Hans

Hans van de Burgt

@Werner,

Hoi, da's lang geleden... Bedankt voor je snelle reactie.
Ga zo'n setje bestellen. Kijk ook even op Litter Bin.
(Feestje vandaag :) )

Grzz, Hans