Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Rivarossi 1614, mDDM

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door Peter Kleton, 12 juli 2006 18:39

Vorige topic - Volgende topic

Peter Kleton

 Hallo,
Wat mij betreft is het probleem opgelost;door van de bovenrand van de zijkanten van  het middendraaistel 2mm gewoon af te zagen, ontstaat er voldoende vrije ruimte onder de vloer.
Ook mijn baan ligt niet vlak,bij goed kijken naar het draaistel zie je het een beetje dansen bij het rijden ,maar niet meer proberen de lok op te tillen.    :D
-Peter
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Sander

Peter,

heb je foto's genomen of kan je die nog even nemen? Dat verduidelijkt m.i. je verhaal.

mvg,
Sander
mvg,
Sander

Peter Kleton

Sander,
  Er is niet zoveel om te laten zien.
Leg de lok op zijn dak ,(Ik heb daar een speciaal bakje voor,met vilt bekleed,en wandjes op 35mm van elkaar.)
Dan draai ik het draaistel een kwart slag,en dan kan hij er zo af gehaald worden.
De zijkanten van dit draaistel trek je er in dwarse richting af,denk aan de pennetjes.
Nu zaag of snij je gewoon de bovenrand van die zijkanten weg ,2 of 3 mm is genoeg.
Na het zagen  zet je ze er weer op,zet het draaistel terug,en klaar is Kees.
Ik heb aan het draaistelframe en de wielassen niets gedaan.
-Peter
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

jumboy

Citaat van: Sander Lageveen op 14 juli 2006 17:06
Peter,

heb je foto's genomen of kan je die nog even nemen? Dat verduidelijkt m.i. je verhaal.

mvg,
Sander

Peter als het zou kunnen een fotootje graag  ;D

Beelden scheppen ook duidelijkheid, naast je uitleg  :)

thnx

greetz Jumboy
Nederlands H0 Modelspoor

Peter Kleton

Hallo Sander,
Ik heb zelf geen website, maar ik wil je wel een mailtje sturen met foto's.
Geef je E mail adres maar even op een persoonlijk bericht.
-Peter
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

OskarKCS

Kan iemand mij misschien vertellen wat de kleinste boogstraal is die de mddm aankan met alle assen aanwezig en zonder dat ie ontspoort?
Ik gebruik zelf Rocoline.

Mocht dit ook duidelijk worden uit het verslag dat Chris van Diesen heeft over de Mddm dan zou ik dat ook graag ontvangen.


Groet, Oskar
Een foutloos verleden is géén garantie voor een foutloze toekomst!

Davy

Heb er donderdag nog 1 gezien van een clublid bij ons. Het was een AC variant. Ik principe moet alles door R2 bogen gaan.
Het model rijdt best goed. Alleen gaat hij nogal trillen en wagelen bij een hogere snelheid.

Agebe

Hallo Allemaal,

Hier is het zelfde, een kleine hobbel in de baan doet de mDDM stoppen.
Daarvoor had ik het middelste draaistel van wielen ontdaan, en het draaistel gefixeerd met een klein stukje dubbelzijdige tape.
Na de aanschaf van de ICE3 van piko had ik ook problemen door de starre koppeling. Voor de ICE3 heb ik de baan helemaal uitgevlakt. Even dacht ik de mDDM moet het nu ook doen wielen terug geplaatst, nee dus. :( Doordat de mDDM gekoppeld  rijdt met een stam plus 1700 heb ik geen last van dat stoppen. (met wielen in het draaistel)  Maar zelfstandig rijden, problemen. Graag zou ik ook wat meer informatie ontvangen :D. Chris of Peter graag wil ik ook een mailtje met wat te doen. b.v.d.

Vriendelijke groeten Ab Boezerooij :D
Ho-NS-tot nu,  Digitaal met Ecos, IB en met Koploper
daarnaast Grootbedrijf NS

Robbert

CiteerHet was een AC variant. Ik principe moet alles door R2 bogen gaan.

ik heb ook een MDDM AC die van mij kan zelfs door R1.

CiteerHet model rijdt best goed. Alleen gaat hij nogal trillen en wagelen bij een hogere snelheid
Bij mij trilt/wegeld er helemaal niks?

ik kan zonder het hele wielstel er af te halen de zijkanten er af halen?

robbert

M.Schulte

Ik heb ook een AC mDDM enige probleem was dat de sleper net niet voldoende ruimte had om geheel omhoog te kunnen op de wissels.
De sleper kwam tegen de "kast" aan die tussen de draaistellen zit.

Dit opgelost door een klein stukje van de kast die er naast zit in het midden uit te vijlen. Loopt nu geweldig en stopt niet meer op de baan, zelfs niet op een plek waar M*-loks nog wel eens willen hakkelen als ze heel langzaam rijden.....

Gr. Marco

Laurens

ik heb alleen nog maar "los"  gereden met mijn mDDM en heb geen problemen gehad met bochten, zowel op de clubbaan als thuis. Ik hoop zaterdag de eerste rit met mijn mDDM rijtuigen te maken (LIMA set met cheetah plus 1 los rijtuig), de week erna hoop ik met totaal 6 rijtuigen en 1 motorrijtuig te rijden.

Foto´s volgen  ;)


Peter Korsten

Eh, je weet toch wel dat een mDDM niet aan een DDM-1 gehangen kan worden? Je zou de Lima-set met twee tussenbakken en stuurstand nog voor een DD-AR door kunnen laten gaan, maar meer dan dat is te veel.

Aan de andere kant, het is jouw trein. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Laurens

@Peter;

ik had reeds op wikipedia gezien dat er normaal maar 4 rijtuigen zijn inclusief stuurstandrijtuig en motorwagen. Ik kan me echter herinneren dat ik ergens tussen Leeuwarden CS en Utrecht CS een iets langere stam ben tegengekomen, waarschijnlijk op Zwolle CS (waarbij ik moet zeggen dat de NS deze mDDM stellen nodig een goede lik verf mag geven maar dat terzijde).

Wikipedia geeft daarnaast aan dat binnen de dienstregeling van 2007 er 1 lijn is waar DDM en DD-AR gemengd zijn.

Citeer2200 Intercity Amsterdam CS – Haarlem – Den Haag HS – Rotterdam CS – Dordrecht (– Breda) (gemengd met DD-AR).

Kennelijk ben ik onbewust realistisch bezig  :)

Zie ook:

http://nl.wikipedia.org/wiki/DDM
http://nl.wikipedia.org/wiki/DD-AR


Daarnaast zie ik tot mijn grote verbazing een DDM Bv rijtuig tussen ICR rijtuigen in rijden, zie foto DDM pagina.

PS: als je mijn geluk zou hebben zou je ook zo rijden. Ik krijg allereerst tijdens het FMC jubileumweekeinde een stam dubbeldekte zien waarna mij deze wordt aangeboden voor een redelijke prijs, daarna krijg ik ineens out of the blue een mailtje van een verkoper op Ebay (waar ik eerder een goede 1600 heb gescoord) met de vraag of ik toevallig nog 4 rijtuigen wil. Als ik vervolgens 2 bestel wordt mij nog eens een hele Panda set aangeboden.

Nu wil ik nog wel een mDDM aanschaffen om die hele roedel te laten rijden, ik weet er nog zo'n 5 te staan ;), maar vind 1 mDDm met 6 rijtuigen meer dan genoeg. Ik moet ook nog een Mat'54 en een DE1 op de baan zetten inclusief Roco startset met multimaus.

henk

#28
mDDM's kennen alleen maar de vaste vierdelige samenstelling. Het motorrijtuig kan ook niet meer aan. Wel kun je twee gekoppelde viertjes aantreffen.
Een andere vaste samenstelling is 1700 met drie rijtuigen en een koprijtuig. Die kan ook worden gecombineerd met de mDDM-viertjes.
Het gaat dan altijd om rijtuigen uit de DDM-2 of DDM-3 series.

De Lima rijutigen met cheetah of andere beesten hebben al helemaal niets met mDDM te maken. Dat zijn modellen van rijtuigen uit de DDM-1 serie en die kunnen tot langere treinen worden gekoppeld.
Gemengd  betekent in dit geval dat DDM en DD-AR beide tussen Amsterdam en Breda worden ingezet, maar niet dat ze worden gekoppeld.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.