Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

[FCS] Oplaadsysteem ala Miwula

in Elektronica en analoog

Gestart door rard, 22 juli 2007 20:58

Vorige topic - Volgende topic

Klaas Zondervan

Citaat van: Peter Korsten op 22 juli 2007 23:56
Al heel lang zit ik me af te vragen of er iets met inductie mogelijk is. Dat is bijvoorbeeld het systeem waarmee sommige elektrische tandenborstels worden opgeladen.

Dat is dus eigenlijk een trafo  :)
Het probleem met inductie is dat de effectiviteit snel afneemt met de afstand. Bij een elektrische tandenborstel valt het nogal mee, die staat in de oplader, wordt dus helemaal omvat door de primaire spoel.

Bij die auto's zou je het kunnen oplossen door ze door een tunnel te laten rijden die is uitgevoerd als spoel. Om de oplaadtijd te verlengen kun je elke auto een poosje stilzetten in de tunnel, totdat de volgende auto aan de ingang verschijnt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Peter Korsten

Kijk, daar had ik dus nog nooit aan gedacht. Ik had altijd het idee van een spoel onder de weg. Toch wel handig als er iemand daadwerkelijk verstand van zaken heeft.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Michiel2

En als ze dan toch in een tunnel staan uit het zicht, dan kun je er ook twee draadjes tegenaan klemmen met een servo en hem daarmee opladen :). Met inductie moet je ook nog eens een spoel in je auto gaan bouwen en alhoewel het erg laat is, vermoed ik dat de efficientie van dit hele proces wel eens zou kunnen samenhangen met de grootte van die spoel in je auto.

Ik zat nog wat op die MiWuLa site te lezen en daar meten ze dus de snelheid van de auto. Maar of dit nu extern gebeurde of met een interne microprocessor maakte ik er niet helemaal op uit. Als je toch maar 1 auto laat rijden, zal dit nog wel eenvoudig te implementeren zijn (miniatuur doppler-radar?).

Peter Korsten

Eh, wat dacht je van de tijd meten die het autootje er over doet om tussen twee detectoren, waarvan je de onderlinge afstand weet, te rijden? Een Doppler-radar lijkt me zinvoller als je er een luchtdoelraket op af zou willen schieten...

- Peter

rard

@ peter: zoals ik al zei: elke auto rijdt wel een iets andere snelheid... dat is dus niet haalbaar...

Cor van der Niet

Door de tijden per auto bij te houden ben je er dan toch?

rard

jup... dat kan idd, maar hoe laat je hem naar het oplaadpunt rijden... dat is dan de volgende vraag  ;)

henk

Koploper kan van iedere trein bijhouden hoeveel meter er is gereden en Koploper kan een trein naar ieder gewenst punt sturen. Een dergelijk programma moet dus ook voor die autootjes mogelijk zijn. Is allemaal het punt niet.
Het probleem is kennelijk hoe een betrouwbaar oplaadpunt te maken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Marc tramt

Is de laadtoestand (is dit juist nederlands  ???) van de accu's niet te meten?

marc
No dress rehearsel, this is our life.

Peter Korsten

Jawel, maar hoe vertaal je dat zodat het autootje dan vanzelf naar het oplaadpunt rijdt? Dan moet je logica in het autootje bouwen, dat het een wissel laat omzetten als de lading beneden een bepaalde waarde komt en het ding daarmee richting oplaadpunt rijdt..

- Peter

Marc tramt

Die logica hoeft natuurlijk niet in het autootje te zitten. De meter en schakelaar kunnen buiten de auto opgesteld worden.
Misschien kun je voornoemde suggesties ook combineren. Door in een computersysteem bij te houden hoe snel een accu ontlaadt (aan de hand van de metingen) kun je steeds preciezer voorspellen hoe lang een lading meegaat, en daardoor na verloop van tijd het aantal metingen sterk verminderen.

Marc

(Die overigens behoorlijk weinig kaas heeft gegeten van elektonica en car-system maar graag meedenkt.....)
No dress rehearsel, this is our life.

Peter Korsten

Inderdaad, maar graag zou ik helemaal geen fysiek contact tussen autootje en andere zaken hebben (vandaar ook dat idee over inductie). Maar dat zal wel niet goed mogelijk zijn.

- Peter

Robert E

Citeermaar graag zou ik helemaal geen fysiek contact tussen autootje en andere zaken hebben

Ik heb het idee dat mijn Bra*n Elektrische tandenborstel op een of andere manier draadloos energie van basis station naar tandenborstel krijgt.. Of er moet tijdens insteken op houder toch een soort elektrische verbinding ontstaan... Maar dat kan ik niet zien  ;D

Mss onderzoekje waard  ???  (Niet op mijn borstel  ;D)

Robert

Edit:

Citeerwaarmee sommige elektrische tandenborstels

Solly, overheen gelezen  :-X
MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...

Dirk J

Werkt als een soort van 2-delige trafo: de primair zit in de houder, de secundair in het handvat.

Reinier Z.

Citaat van: Robert op 23 juli 2007 22:09
Ik heb het idee dat mijn Bra*n Elektrische tandenborstel op een of andere manier draadloos energie van basis station naar tandenborstel krijgt.. Of er moet tijdens insteken op houder toch een soort elektrische verbinding ontstaan... Maar dat kan ik niet zien  ;D

Citaat van: Peter Korsten op 22 juli 2007 23:56
Al heel lang zit ik me af te vragen of er iets met inductie mogelijk is. Dat is bijvoorbeeld het systeem waarmee sommige elektrische tandenborstels worden opgeladen.

dus...
Reinier