Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Graansilo complex

in Al het andere!

Gestart door Romar, 17 september 2013 23:20

Vorige topic - Volgende topic

Jeff

Ja gelukkig zijn na de fusie met Agrifirm de kleuren en logo van Cehave behouden.
Alleen de naam Cehave-Landbouwbelang is vervangen door Agrifirm.

Hier een tekening van een kettingtransporteur.


Bron: Agrifirm Plant bv

Onder de transporteur komt op iedere silo een productschuif.

Groet
Jeff
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm

Romar

Hoi Jeff,

die tekening is helaas niet erg duidelijk, ten minste, als ik er op in zoom is het niet leesbaar.


Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Jeff

Romar

Zal kijken of ik een grotere tekening kan vinden.
Ging nu even om het idee.

Groet
Jeff
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm

Romar

Ben wel nieuwsgierig wat er op staat eigenlijk. ;D

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

raymond erdtsieck

Gaaf man zo'n groot gebouw bij de silo's en dan nog wel zelf gemaakt (y)
Zal straks wel heel mooi staan op je baan!!!

Succes verder!

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

Romar

Ja, klein is het niet. ;D
Nou ja, semi zelf gebouwd, het is eerder zelf verbouwd. :P


Vanmiddag even aan het stoeien geweest om de eerste ramen te maken.
Inmiddels is de onderste rij dicht gezet.


Eerste raampjes zitten er in. by Romar Keijser, on Flickr

Nu de bovenste kant nog dicht zetten met wat glas en dan nog een laatste schuurpapiertje her en der langs halen en dan kan er verf op denk ik.


Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Teun

Hallo Romar,

Mooi project, als ik een update van je zie kijk ik altijd even.
Maar in welk tijdperk wil je je silo dateren?
Als je een beetje waarheidsgetrouw wilt werken, bij alleen zo'n silocomplex zie je meestal geen veevoer bulkwagens, in het silogebouw vind je meestal alleen de elevators, een lift, en waarschijnlijk een droger en een reinigingsinstallatie.
Meestal zie je bij zo'n silocomplex dan ook graankippers om te laden of te lossen, vaak staat zo'n complex ergens aan een vaarweg voor aanvoer met schepen.
de Heus heeft zulke graankippers in eigen kleuren, transportbedrijven die ik ken met zulke auto's: C Timmer uit Herveld, Zijderhand Moerkapelle, Bok Roden, Knollema-Sikkema ergens uit het Groningerland.

Als zo'n silocomplex bij een veevoerfabrikant staat, staan er meestal een paar grotere, lagere gebouwen bij waar de echte fabricage en afleversilo's (tbv. het bulkwagen laden) in zitten. Ook de verpakkingslijnen voor de kleinverbruik (lees zakken van 25 kg) vind je daar en in vroegere tijden de koekpersen en opslagruimten voor de geproduceerde veekoeken en zakgoed.
Bij een complete fabriek kan je wel een andere bulkwagen (bijv. zo'n kiepende bulktrailer zoals, ik meen, Herpa  gemaakt heeft) plaatsen die grondstoffen voor in het veevoer (bijv. mineralen) staat te lossen.

Als je geinteresseerd bent wil ik wel eens zoeken in mijn dia's en wat spul scannen (duurt wel een poosje, ik heb veel dia's), mijn vader heeft namelijk bij zo'n bedrijf gewerkt en als kind/jonge man natuurlijk niets mooiers als met pa mee met de vrachtauto.

Groeten, Teun.
Groeten van Teun.

Romar

Aha, bedankt voor de info!

Tijdperk zal zo rond 2000 tot nu liggen, dus modern zeg maar.

Het zou dus eigenlijk beter zijn om nog ergens een ander losputje te maken voor het lossen van wegvoertuigen?
Zodat bijvoorbeeld de boer met trekker en aanhanger zijn oogst daar ook kan afgeven?

Waar wordt graan eigenlijk nog meer in vervoerd? Walking floor trailers? happy roller misschien? Of misschien wel een simpele truck met afzet systeem waar een container met zeiltje op zit?


Blijf even goed zoeken naar een welgro trailer, gewoon omdat ik die ook mooi vindt, maar misschien kan ik ook wel wat ruimte voor huizen reserveren voor een stukje mengvoer industrie of hoe noem je zoiets. :P



Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Jeff

Dit complex is wat ouder maar misschien een idee voor het dak.



Groet
Jeff
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm

MarcNL

Dat is het oude silo complex in Veghel, aan de Zuid Willemsvaart.

Meer foto's zijn te vinden met google, met de trefwoorden "NCB" en "Noordkade".
Via die weg kom je ook luchtfoto's tegen.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

jakop

Citaat van: Romar op 24 september 2013 19:45
Vanmiddag even aan het stoeien geweest om de eerste ramen te maken.

Wel modern hoor....kunststof kozijnen  ;D  8)

Romar

Scheelt me een hoop onderhoud(kosten) op de lange duur. ;D
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

cor_b

Romar
Kijk eens op de site van www.Ottevanger. dat is een bedrijf alleen voor de voeder industrie ,daar kun je mooie voorbeelden zien van silo bouw

Cor

Teun

Hallo Romar, allen,

Ik heb vandaag even gelegenheid gehad maar helaas heb ik minder foto's van silocomplexen dan ik dacht, maar hier komen ze

Het complex Munninkenland van, toen nog, Schouten Giessen bij hoog water in de Waal.
Het meest linkse gebouw zit vol met silo's, een reinigingsinstallatie en een graandroger met alle transportsystemen enzo, je kon met een vrachtauto direkt onder uit de silo's laden.
De hoge betonnen silo's hebben de vulinstallatie bovenover liggen, in het kopgebouw vind je alleen de lift, het trappenhuis en de elevators om het graan naar boven te transporteren.
Onder deze silo's vind je weer een transportinstallatie om de silo's te legen en te beluchten.
Het rechtse hoge gebouw (groene) is een halffabrikaten fabriek, de zogenaamde toasterij, waar oa. sojabonen en voerbonen een behandeling kregen zodat ze geschikt waren om te verwerken in veevoer.
Tussen de twee hoge gebouwen staat nog een lagere loods met open opslagvakken voor grondstoffen die slecht de silo's uit wilden, daar werden de auto's met een shovel beladen.
De hoge betonnen silo's hebben daar ook nog uitlooppijpen zodat de vrachtauto's ook direkt uit de silo geladen konden worden.


Dan nog een silocomplex in Kennebec in de CornBelt van de USA in 1986

Geen water in de buurt, maar wel spoorrails, het graan werd vandaar meestal met bloktreinen naar oa de havens aan de Mississippi vervoerd, vanwaar het verder verscheept werd (zo begrijp ik uit oude artikelen uit de ModelRailRoader)


Dan wat antwoorden op je vragen:
Jawel, een losput hoort er bij, zeker als er boeren graan kunnen leveren. Vaak worden kleinere partijen graan ook aangevoerd met een vrachtauto die dus ook gelost moet kunnen worden.
Om schepen te lossen zie je vaak een zuiger of een kraan aan de kade staan.
Om treinen te lossen zit er vaak een put onder het spoor met vaak een elevatortorentje en een band of redler naar het hoofdgebouw.
Treinen laden gaat vaak via een of meerdere pijpen die ergens uit het gebouw komen boven het spoor.
Stonden er pas niet wat plaatjes uit de USA in het topic van Ronald Halma over zijn nieuwe bouwprojekt?

Graan vervoeren met vrachtauto's, van de moderne tijd ben ik niet zo op de hoogte, maar kippers en afzetbakken met een dekzeil worden zeker gebruikt.
Bij Schouten Giessen hebben ze in de eigen transporttijd ook een soort oplegger gebruikt zoals je tegenwoordig in het aardappel en uien vervoer ziet rijden.
Een walking floor lijkt mij niet zo praktisch omdat je bij afnemers nog wel eens kleine losputjes tegenkomt waarvoor je een klein luikje in je achterklep moet hebben. Grote deuren zijn dan niet zo praktisch, tenzij je als chauffeur tijd teveel hebt en eens flink met een schep en bezem tekeer wilt gaan :-)

Succes met de verdere bouw, ik blijf het volgen.

@ Jeff, mooie foto.

Groeten, Teun.
Groeten van Teun.

Romar

Bedankt voor de info en foto's Teun.  (y)

De pijpen die uit de silo's komen zijn wel interessant, misschien wel leuk om uit te beelden.  :)
Zit ook sterk te denken om misschien nog wel wat gebouwen extra er bij te bouwen om er een groter complex van te maken.


Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.