Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Hoe te beginnen met een trambaan?

in Trams en smalspoor

Gestart door Antal, 18 december 2012 17:26

Vorige topic - Volgende topic

Sven

#45
https://nl.wikipedia.org/wiki/Fosforbrons

En in toepasbare vorm voor contact naar de wielen: https://www.hazelaar.nl/product/1340808847/fosforbronsdraad-op-rol

Het is hard, verend draad, dat toch dun is.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

arnaud-ns/htm

bedankt sven voor je reactie,  en voor de link echter 57 meter is nu nog even te vele van het goede maar hij is opgeslagen
Met vriendelijke groet,
Arnaud

H0 2-rail DCC & MCC.
trein - tram - hulpverlening.
iTrain V5 ultimate.

lid van:
MSV De Drijfstang - Nunspeet.
2 rail DCC + Car System MCC.


RP= 1

Henk Boshuyzen

 Arnoudns, 57 meter te veel?
Het is ook heel mooi spul om bovenleidingdraad van te maken (en goedkoper als Sommerfeldt rijdraden).

martijn v m

En beter.

Sommerfeldt is verkopert ijzerdraad en de koperlaag slijt er pp den duur af bij bovenleiding gebruik. En als je dan ook voed via de bovenleiding heb je stroomafname problemen. Vraag Rob Boeser maar  :P

Maar.
Als je geen keerlus legt of andere ingewikkelde rail constructies zou ik gewoon 2 rail gevoed laten. Met optisch functionele bovenleiding.

Over detectie. Waelstede en de Rheinberger Straßenbahn betriebe werken met reedcontacten/magneetsensoren. En dan werkt uitstekend voor intensieve beursdagen.

Op mijn baan Heerwijk heb ik ook reedcontacten.

Succes met je trambaan en laat vooral de voortgang zien.

Greetz Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

arnaud-ns/htm

@ Henk  ja dat is ook weer waar bedacht ik me later eigenlijk ook, maar  je  kan er dus ook stroomafnemers voor treinen / rijtuigen van maken.. ( denk soms nog te veel in trein leven)

@Martijn naast men eigen baan, rij ik ook op de baan van de vereniging en dat is een simpele pendel tram dienst (de drijfstang nunspeet) dus weet nog niet hoe dat moet gaan doen dan als ik thuis met bovenleiding ga rijden. heb op eurospoor een mooie baan gezien paar jaar terug van een groep duitsers, dat sprak me wel aan met de bovenleiding en de vreemde wisselstraten (vreemd om dat ik de eerste minuten flink aan het denken was hoe ze dat nou gedaan hadden met de kortsluiting... nooit aan de functionerende bovenleiding gedacht :O )

ik weet van me zelf dat ik altijd te veel wil  maar wil sws een stuk straatspoor combineren met MCC rijdende auto's, die hebben ook hun detectie op reedcontacten dan kom je daar mee in de knoei ben ik bang


arnaud
Met vriendelijke groet,
Arnaud

H0 2-rail DCC & MCC.
trein - tram - hulpverlening.
iTrain V5 ultimate.

lid van:
MSV De Drijfstang - Nunspeet.
2 rail DCC + Car System MCC.


RP= 1

martijn v m

Ah. Rijdende auto's is ook een wens van mij.

Maar dan gebruik je toch massamelding zoals je bij Märklin gebruikt? Als je op bovenleiding rijd. Anders gewoon stroomdetectie zoals bijna iedereen met een computergestuurde treinbaan doet. Dat er door Mark en Rob voor magneetsensoren/reedcontacten is gekozen is voornamelijk omdat het achteraf is ingebouwd.

Ik puur omdat ik op de ervaring van die 2 kon meeliften  :-X :angel:

Nu zou ik ook stroomdetectie gebruiken. Ik rijd gewoob 2 rail.

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

MMTB

Citaat van: arnaudns op 28 januari 2018 12:53
ik weet van me zelf dat ik altijd te veel wil  maar wil sws een stuk straatspoor combineren met MCC rijdende auto's, die hebben ook hun detectie op reedcontacten dan kom je daar mee in de knoei ben ik bang

Volgens mij gaat dat niet werken, want MCC werkt met signaaldraden naast de magneetstrip. Als je dat gaat combineren met rails, dan liggen de signaaldraden parallel aan de railstaven en geeft dat geen storing met DCC op de rails? Tevens moet je heel nauwkeurig met de rails en de bestrating gaan werken als je op de rails wil gaan rijden. Het is mij gelukt op een proefstukje, maar de auto's hebben al snel de neiging om de rails te volgen, omdat ze daar met hun banden tegenaanrijden. Je moet namelijk de railkop een heel klein beetje boven het asfalt laten uitsteken voor het schoonmaken. Hierdoor krijg je een randje waar je auto's aan kunnen blijven hangen.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

arnaud-ns/htm

ik heb me laten vertellen van niet door heinz op een beurs, rails uitlaten steken is ook wel een goede tip trouwens had ik nog niet aan gedacht! en wat als je op de plaats van het in en uitrijden van de autos  de weg en rails op gelijke hoogte zou doen ? (lastig punt met schoonmaken maarja.. )
Met vriendelijke groet,
Arnaud

H0 2-rail DCC & MCC.
trein - tram - hulpverlening.
iTrain V5 ultimate.

lid van:
MSV De Drijfstang - Nunspeet.
2 rail DCC + Car System MCC.


RP= 1