Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

BNLS Baanbreker - Eigenbouw Hanomag tramlok.

in Trams en smalspoor

Gestart door J. Moors, 13 oktober 2012 20:32

Vorige topic - Volgende topic

skiptram

Alhoewel een oud topic toch maar even een reactie.

Onlangs vroeg iemand mij te helpen met een aandrijving voor dit model en het maakte niet uit of Halling of PMT en het moest 23,5 mm asafstand zijn. Omdat ik gewend ben het goede te verzorgen ben ik iets verder gaan kijken. Behalve dat ik geen enkele goede tekening kon vinden bleek uit een PDFvan Johan dat we het over een as afstand van ongeveer 32 mm hebben. Erger nog,  en dat zie ik in het boekje van Dijkers en Hesselink ( pag.71), dat het om een drieassig model gaat. Daarom heb ik voor het volgende ontwerp gekozen en dit aan Johan meegedeeld als enigszins behoorlijk alternatief en ga er maar gemakshalve vanuit dat het om spaakwielen gaat. Grotere (spaak)wielen zijn in dit ontwerp niet mogelijk.

Met vriendelijke groet
Paul Sassen
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

Besselspoor

Beste Paul,
Mooie aandrijving! Om je nog wat hints te geven: tijdens de bouw van het kitje is er door meerdere mensen wat info aangeleverd, onder andere diverse foto's (zie ook http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,50696.msg813954.html#msg813954)
Het gaat dus inderdaad om een 3-assige tramlok voor meterspoor (in 1/87: 12mm) met een buitenliggend drijfwerk maar geen spaakwielen. Omdat er echter schortplaten tot bijna op de rails voor zitten, maakt dat laatste dus niks uit, ook het drijfwerk wordt in het model achterwege gelaten. 
Groet, Bessel
RETROBAHN A.G.

Marty

Die had ik eerder moeten hebben :)
Ik zie alleen dat hier ook aan de onderkant tussen de wielen erg laag is zoals de andere Halling aandrijvingen, hangt bijna op BS
Bij ons op de modulebaan zijn daarom deze aandrijvingen niet te gebruiken helaas, ze blijven hangen op het  straatspoor,
Of is daar ook nog een oplossing voor ??
Mvg Marty,

Jan den Haan

Beste Paul,

Een tekening van de SBM 12 en 13 kan ik hier geven :

Op een uitvergroting bij de wielen is te zien dat de middelste as (op deze tekening links) geen flenzen heeft zodat de loc door krappere bogen kan.Verder is te zien dat de wielen tot op de wielbanden na schuil gaan achter de beplating.Er zitten zelfs borstels om de opening tussen de wielen en de beplating af te dichten.

De wielen zijn dus op de wielbanden na niet te zien.Hoe die wielen er uitzien is afgebeeld in een ander draadje op dit forum :
https://images.beneluxspoor.net/bnls/161520110127_001_uit_Lokomotiv_UAP_3_.jpg foto van Robert Jan / Speedy
Deze wielen zijn ook gebruikt bij het Fleischmann Magic Train 0e stoomlocje.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan

Besselspoor

#79
Geweldige tekening, Jan! Nou kunnen we in elk geval de leidingen rond de ketel de goede kant op leggen, daar hadden we tot nu toe alleen vage delen van foto's van (y)

*edit: dat hadden we in juni '13 al kunnen doen toen Jan de tekening al aan speedy liet zien ;D ;D maar ja, je kan niet alles onthouden...
RETROBAHN A.G.

skiptram

Ja, dan maar veranderen.
Dank aan Jan voor de tekening. De as asafstand is dus toch 23,0 mm omgerekend.
En met schijfwielen.De middelste as iets aan de hoge kant om geen tractieverlies te veroorzaken en dan met flens voor de geleiding. Je hebt met relatief weinig moeite toch een drieasser. alhoewel je er bijna niks van terugziet in het gebouwde model.
Maar onder de tram wonen ook mensjes zeg ik altijd. Ik erger me ook aan modellen die erg mooi zijn, maar met een afgeraffelde bodemplaat.
@Marty
Je kunt de onderkanten van de opsluitplaat nog iets dunner vijlen, maar ik denk dat bij zorgvuldig aangelegd straatspoor de Vario aandrijvingen geen problemen mogen veroorzaken.



Hoop dat het zo goed is.
Met vriendelijke groet,
Paul Sassen
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

Besselspoor

Ik begrijp uit je tekening dat ook deze normaalsporig wordt gebouwd? Dan moet je de schortplaten een beetje uitvijlen. Voor de door mij gebruikte spud was dat in elk geval nodig.
RETROBAHN A.G.