Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

Hoe los ik dit op.

in Elektronica en analoog

Gestart door Erik, 23 februari 2007 08:24

Vorige topic - Volgende topic

Sander

Heren,
we gaan erg offtopic nu.
Indien nodig kan ik de boel afsplitsen zodat we hierover verder kunnen discusieren.
Echter snap ik even niet waarom deze discussie zo ver gaat, we delen hier elkaars ervaringen en dus ook elkaars fouten.
Of het nu wel of niet in een handleding staat..ik zou het niet proberen...
Ik ken namelijk ook het kostenplaatje wat aan een reparatie van een IB hangt, dus wees voorzichting met dat aparaat en gebruik andermans ervaring.
Schrijf een brief naar de maker van het aparaat en wacht geduldig op antwoord, beter eerst even emailen dan zelf proberen.

mvg,
Sander
mvg,
Sander

Dirk J

Citaat van: Gert Klein op 24 februari 2007 09:01
Zo simpel is het niet. Tussen ´het werkt niet als je het zo aansluit´ en´het apparaat gaat kapot als je het zo aansluit´ zit een wereld van verschil. Het eerste is inderdaad je eigen verantwoordelijkheid, het tweede moet gewoon duidelijk in de handleiding staan.

Zo simpel is het in dit geval dus wel:

Citaat van: René Wolf op 23 februari 2007 13:10
Het staat bij een aantal centrales (w.o. de IB) duidelijk in de handleiding dat je het prog spoor en de baan volledig galvanisch gescheiden moet houden.

Nu ben ik slechts een simpele elektrotechneut; maar als de fabrikant van iets "niet doen" zegt, betekent dat voor mij dat als ik het wel doe de gevolgen voor mij zijn. Het maakt daarbij niet uit of dat komt omdat ik de handleiding niet gelezen heb, of omdat ik wat er in staat gewoon negeer.

En dus houden we het programmeer spoor volledig gescheiden van de andere sporen.

robin binsbergen

Citaat van: Wurlitzer op 23 februari 2007 14:03
Bedankt voor de antwoorden. Ik rijd analoog met ooit een optie op eenvoudig digitaal.  Ik geloof graag dat het in de handleiding staat maar waarom mag het niet?  Jaap
Jaap,

Ik heb absoluut geen verstand van digitale modelbouw (ik doe meer aan schaal 1:1:-), maar het enige wat hier te verklaren is, is dat je geen spanning op een uitgang moet zetten. Wat ik uit de andere reacties begrijp is dat de uitgang van jouw digitale decoder niet beveiligd is hier tegen. Het is idd te vergelijken met een versterker, als je daar spanning op de uitgang zet, blaas je de gehele boel op. Dat is hier dus ook het geval.

mvg,
Robin

Peter Korsten

Toch nog één ding. Het is geen goed idee, je blaast je centrale op, etc. Maar waarom precies? Daar zijn twee antwoorden op mogelijk:
  • "Geen idee."
  • De uitleg, electrisch/electronisch gezien.
Geen van beide antwoorden heb ik tot nu toe gelezen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

henk

Het is mij even onduidelijk of het nu om centrales of decoders gaat, maar dat maakt hier ook niet uit. Door de voeding met de uitgangen te verbinden gaan er (kortsluit)stromen lopen waar de eindtrappen niet op zijn gebouwd. Die gaan dan kort, doch heftig rokend protesteren.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.